Nowa droga będzie miała około 15 kilometrów, rozpocznie się przed Niedaszowem, będzie przebiegać za Muzeum Gross Rosen, w rejonie Stawisk dołączy do dawnej DK5 i zostanie poprowadzona do Stanowic.
Tak ma wyglądać przyszła Granitowa Obwodnica Strzegomia. Powstanie arterii, która uwolni Strzegom od olbrzymiego natężenia ruchu przecinającego miasto, sygnalizowaliśmy w naszym portalu.
Podpisano wczoraj umowę na sporządzenie kompletnej dokumentacji projektowej dla mającej powstać obwodnicy Strzegomia. Kosztować ona będzie ok 3 mln zł i na tę kwotę „zrzuciły się” po połowie samorządy Dolnego Śląska i Strzegomia. Ma być gotowa za dwa lata i wówczas możliwe będzie przygotowanie inwestycji i rozpisanie przetargu na budowę obwodnicy. Szacowany koszt budowy obwodnicy to kwota ok. 450 mln zł.
- W założeniach inwestor, którym formalnie jest Dolnośląska Służba Dróg i Kolei, przyjęto, iż droga będzie wykonana w standardzie „G”, czyli jako główna droga wojewódzka. Wybudowanie trasy omijającej Strzegom jest możliwe do roku 2026 lub 2027.
- Dzięki niej nie będzie trzeba przejeżdżać przez Strzegom, aby dotrzeć do dróg ekspresowych S3 i S8, które w tym rejonie są obecnie projektowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Obecnie przez centrum miasta przechodzi droga krajowa nr 5 i codziennie przejeżdża nią niemal tysiąc pojazdów, w tym kilkaset ciężarówek. Strzegom jest bowiem zagłębiem kruszyw. Jak szacują samorządowcy rocznie z obszaru strzegomskiego, gdzie zlokalizowanych jest 21 zakładów wydobywczych, na inwestycje drogowe w Polsce i poza jej granicami wyjeżdża transportem drogowym nie mniej, niż 4 mln ton granitu. Obwodnica wyprowadzi drogowy transport górniczy ze Strzegomia oraz z gmin Dobromierz i Mściwojów.
Jak już informowaliśmy w naszym portalu, obok siedmiu lokalizacji w ramach ogólnopolskiego rządowego programu „100 Obwodnic” (w tym Złotego Stoku) dobiega końca olbrzymia inwestycja, jaką jest obejście Wałbrzycha i postępują analogiczne projekt w Dzierżoniowie i Świdnicy. Pojawiła się niedawno inicjatywa budowy obejścia Piławy Górnej, Boguszowa-Gorc, Szalejowa Górnego i Kamieńca Ząbkowickiego. W 2014 r. oddano też do użytku I etap obwodnicy Ząbkowic Śląskich, ale projekt od tego czasu nie jest kontynuowany.
Komentowane 1