Nie jest dobrze, w najbliższym czasie nie będzie lepiej, ale w niedługiej przyszłości ma się poprawić. To zdanie streszcza uciążliwość, jaką dla mieszkańców Piławy Górnej jest tranzyt ciężarowy przecinający ich miasto. Szczególnie trudny do zniesienia jest hałas w porze nocnej.  

Nie chcemy ciężarówek na ulicy Piastowskiej – stanowczo formułują stanowisko mieszkańcy. Temat ograniczenie ruchu samochodów ciężarowych na drodze powiatowej był poruszany w trakcie sesji rady miejskiej. Pod koniec lipca burmistrz Piławy Górnej Krzysztof Chudyk zaaranżował konsultacje z udziałem dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych Tomasza Morawieckiego i komendanta Powiatowego Policji Przemysława Maruta. Obaj szefowie dzierżoniowskich instytucji stwierdzili, że nie ma możliwości dla wprowadzenia ograniczeń w ruchu ciężarówek na ulicy Piastowskiej.

Według przedstawiciela policji intencją ustawodawcy wyrażoną w ostatniej nowelizacji „Ustawy o drogach publicznych” jest większa liberalność dostępu do dróg publicznych dla wszystkich uczestników ruchu. Przepisy te wynikają – w opinii szefa Zarządu Dróg Powiatowych z faktu, iż Rzeczpospolita Polską została zobligowana przez Komisję Europejską Polska zobligowana została do liberalizacji przepisów regulujących dostęp do dróg publicznych. Komendant Przemysław Maruta zadeklarował jednak, że Policja podejmie wszelkie przewidziane ustawowo środki poprzez zwiększony nadzór nad wskazanym transportem, mając na uwadze prędkość poruszających się pojazdów, ich stan techniczny oraz sposób zabezpieczenia przewożonych materiałów.

Jak informuje magistrat drogę powiatową biegnącą przez środek Piławy Górnej już wkrótce czeka gruntowna przebudowa, szczegółowo zaplanowana przez jej właściciela, czyli Powiat Dzierżoniowski. Po modernizacji ulica Piastowska będzie znacznie bezpieczniejsza, a prędkość poruszających się po niej samochodów – mniejsza. Znacząco zmniejszy się też poziom hałasu generowanego przez pojazdy.

To poprawi nam komfort życia w mieście, ale docelowym i najskuteczniejszym rozwiązaniem jest budowa obwodnicy Piławy Górnej. Mamy za sobą sporo ustaleń i zadeklarowane poparcie kompetentnych instytucji. Więcej na ten temat już niebawem – deklaruje burmistrz Piławy Górnej Krzysztof Chudyk.

Bardzo podobna sytuacja miała miejsce dwadzieścia lat temu w Ząbkowicach Śląskich. Ciężki i prowadzony całodobowo tranzyt samochodowy, między innymi z kruszywem drogowym wywożonym z pobliskich kopalń, wiódł przez ulice Kamieniecką i Kłodzką. Przejazd przez gęsto zabudowany obszar miasta generował nie tylko hałas i zapylenie, ale też systematycznie uszkadzał domostwa oraz infrastrukturę komunalną. Zarządcą drogi był samorząd wojewódzki. W 2007 r. zgodne stanowisko oraz wspólne działania mieszkańców oraz samorządu gminnego doprowadziły do decyzji o budowie obwodnicy Ząbkowic Śląskich. Inwestycja ruszyła w 2010 r., a pierwszy (dotąd jedyny) odcinek obejścia miasta oddano do użytku w 2014 r., co relacjonowaliśmy w naszym portalu.

Budowa obwodnicy miejskiej trwa także w pobliskim Dzierżoniowie, co sygnalizowaliśmy w naszym portalu. Pierwszy odcinek nowej drogi ma być uruchomiony już jutro. W tym roku kierowcy pojadą także całym ciągiem obwodnicy Wałbrzycha, co było możliwe dzięki olbrzymieniu wsparciu inwestycji z budżetu rządowego. W trakcie projektowania jest także obwodnica Złotego Stoku, która ujęta jest w Programie 100 Obwodnic.

Komentarze

Zostaw swój komentarz