Po wydanej niedawno decyzji środowiskowej dla odcinka Wrocław (Magnice) – Łagiewniki i przed oczekiwaną decyzją dotyczącą odcinka Łagiewniki – Ząbkowice Śląskie, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu zatwierdził wariant przebiegu przyszłej drogi ekspresowej S8 od Ząbkowic Śląskich do Barda.
Jeden z dwóch odcinków realizacyjnych przyszłej trasy pomiędzy Kłodzkiem i Ząbkowicami Śląskimi, o długości ok. 14,1 km, będzie budowany według wariantu „WPR4” rekomendowanego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Poprowadzona będzie nowym śladem przez obszar gmin Ząbkowice Śląskie i Bardo. W minimalnym stopniu pokrywać się będzie z przebiegiem obecnej drogi krajowej nr 8 – głównie na przecięciach z nią.
Na mającej powstać ekspresowej S8 wybudowane mają być dwa węzły. Pierwszy w to węzeł „Bardo” stanowiący połączenie z obecną DK8 i drugi to węzeł „Jaworek”, który skomunikuje S8 z drogą wojewódzką nr 385. Ponadto na odcinku wybudowanych zostanie 6 mostów (z funkcją przejść dla zwierząt), 9 wiaduktów i 16 przepustów. Zaplanowana jest na tym odcinku budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach oraz pasami awaryjnymi.
Którędy przebiegnie odcinek S8 Ząbkowice Śląskie – Bardo?
-
Rozpocznie się po wschodniej stronie Ząbkowic Śląskich w okolicy wsi Bobolice.
-
Węzeł „Jaworek” ominie wieś Jaworek, przetnie ulice Ziębicką i Kamieniecką w obrębie miasta, następnie przejdzie w pobliżu wsi Grochowiska, Pawłowice i Braszowice.
-
Następnie dotrze do okolicy wsi Potworów. Tam rozpocznie się (na węźle „Bardo”) odcinek Bardo – Kłodzko.
Wydanie przez RDOŚ decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach poprzedzone było szczegółową analizą różnych wariantów trasy z uwzględnieniem aspektów technicznych, środowiskowych, społecznych i ekonomicznych, a także spotkaniami informacyjnymi i konsultacjami społecznymi.
Przypomnijmy, że cała droga ekspresowa S8 od Wrocławia do Kłodzka będzie liczyła ok. 80 km. Realizację trasy podzielono na tzw. odcinki realizacyjne: Wrocław / Magnice – Łagiewniki (decyzja środowiskowa wydana), Łagiewniki – Ząbkowice Śląskie (decyzja środowiskowa spodziewana w połowie 2022 r.) i Ząbkowice Śląskie – Kłodzko z pododcinkami: Ząbkowice Śląskie – Bardo (którego dotyczy wydana wczoraj decyzja środowiskowa) oraz Bardo – Kłodzko. Podział inwestycji na krótsze odcinki umożliwia ich sprawniejsze przygotowanie, wybór wykonawców, a następnie realizację.
Budowa drogi ekspresowej S8 od Wrocławia do Barda ma być przeprowadzona w systemie „Projektuj i Buduj” w latach 2023 – 2027. Prace projektowe dla pododcinka Bardo – Kłodzko muszą uwzględniać połączenia tego odcinka z projektowaną obwodnicą Złotego Stoku w ciągu DK46. Jak niedawno informowaliśmy, zapadła już decyzja i zabezpieczone są środki budżetu państwa na przedłużenie S8 do granicy polsko-czeskiej w Boboszowie.
Tym samym powstanie najdłuższa w Polsce droga ekspresowa licząca w sumie prawie 900 km.
Foto: Michał Soroko / GDDKiA
Komentowane 1