Droga ekspresowa S8 z Wrocławia do Kłodzka oraz budowa obwodnic Złotego Stoku w ciągu drogi krajowej nr 46 i Szalejowa Górnego w ciągu drogi krajowej nr 8 – to strategiczne i priorytetowe projekty, nad którymi pracuje dolnośląski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Po zakończeniu prac nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym dla trzech odcinków S8 od Wrocławia do Barda, prowadzone są prace nad koncepcją programową mającej powstać arterii. Opracowano już aktualną analizę i prognozy ruchu. Droga ekspresowa S8 od Wrocławia do Kłodzka będzie liczyła ok. 80 km. W dalszej perspektywie czasowej, co sygnalizowaliśmy w naszym portalu, planowane są działania nad przebiegiem trasy do granicy państwowej w okolicy Boboszowa.
Już przyjęty przebieg trasy podzielono na trzy odcinki realizacyjne, których wykonawcy będą wybierani w odrębnych postępowaniach o zamówienie publiczne. Trzy odcinki to ciągi: Wrocław (Magnice) – Łagiewniki (decyzja środowiskowa z 30 sierpnia 2021), Łagiewniki – Ząbkowice Śląskie (decyzja środowiskowa z 16 listopada 2021) oraz Ząbkowice Śląskie – Kłodzko (decyzja środowiskowa z 14 października 2021 obejmuje pododcinek Ząbkowice Śląskie – Bardo). Kontynuacja prac projektowych dla pododcinka Bardo – Kłodzko będzie możliwa po analizie połączenia go z planowaną obwodnicą Złotego Stoku.
GDDKiA w lipcu 2021 r. podpisała umowę z Biurem Projektowym BBKS Projekt na sporządzenie dokumentacji dla obwodnicy Złotego Stoku w ciągu drogi krajowej nr 46. Obecnie trwa przygotowywanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla tego przedsięwzięcia. Na przełomie 2021 i 2022 r. odbyły się spotkania informacyjne dla mieszkańców gmin Złoty Stok, Bardo, Paczków i Kamieniec Ząbkowicki. Podczas spotkań zaprezentowane zostały proponowane przez wykonawcę wstępne korytarze przebiegu obwodnicy. Obecnie kontynuowane są prace projektowe i inwentaryzacja przyrodnicza. We wrześniu br. odbyła się II tura spotkań informacyjnych. Po ich przeprowadzeniu można zgłaszać ewentualne uwagi za pomocą udostępnionych formularzy. Podpisane formularze można przesyłać jeszcze do 17 października br.
Głównym celem budowy ok. 13-kilometrowej obwodnicy Złotego Stoku jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który generuje droga krajowa nr 46. Jest to ruch kierujący się od Opola i autostrady A4 w kierunku Kotliny Kłodzkiej i dalej do przejścia granicznego w Kudowie Zdroju. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększy się dostępność do bazy turystycznej w regionie. Inwestycja jest ujęta w budżecie rządowego programu budowy 100 obwodnic.
1 lutego 2022 r. GDDKiA zawarła też umowę na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla obwodnicy Szalejowa Górnego w ciągu drogi krajowej nr 8. Zostaną w niej wyznaczone i poddane analizie wielokryterialnej potencjalne przebiegi obwodnicy Szalejowa Górnego jako drogi klasy GP o długości ok. 3 km. Poza pracami projektowymi jest też prowadzona inwentaryzacja przyrodnicza. W połowie września 2022 r. odbyło się w Szalejowie Górnym spotkanie informacyjne dla mieszkańców, na którym zaprezentowano opracowane trzy warianty przebiegu obwodnicy. Realizacja obwodnicy planowana jest w latach 2027-2029. Wykonane zostaną roboty drogowe, odwodnienie, zieleń drogowa. Powstaną ponadto nowe obiekty inżynierskie, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, kanały technologiczne oraz urządzenia ochrony środowiska.
Jak informuje wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad obwodnica Szalejowa Górnego jest częścią zadania polegającego na rozbudowie obecnej drogi krajowej nr 8 od granicy państwa w Kudowie-Zdroju, przez Duszniki-Zdrój, Szczytną do Kłodzka o łącznej długości ok. 29 km. W toku jest obecnie uzgadnianie raportu o oddziaływaniu inwestycji na środowisko oraz projektu robót geologicznych na tym skomplikowanym topograficznie obszarze Kotliny Kłodzkiej.
Foto: Michał Soroko/GDDKiA
Komentowane 1