Zatwierdzony został program inwestycji dla budowy drogi ekspresowej S8 od Wrocławia do Barda. W najbliższych dniach zostaną ogłoszone trzy przetargi na pierwszy fragment obejmujący 32,5-kilometrowy odcinek Kobierzyce – Łagiewniki. Tym samym rusza inwestycja, jaką jest budowa trasy szybkiego ruchu o długości 87 km, którą kierowcy będą mogli pojechać z Wrocławia, przez Łagiewniki, Ząbkowice Śląskie, Kłodzko do Boboszowa, czyli do granicy państwa z Czechami.
Decyzja ministra infrastruktury umożliwia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłoszenie postępowania przetargowego na zaprojektowanie i budowę tego odcinka. Przetarg, jaki ma być ogłoszony jeszcze w tym miesiącu obejmuje trzy odcinki realizacyjne pomiędzy węzłami: Kobierzyce Północ – Kobierzyce Południe o długości ok. 7,5 km, Kobierzyce Południe – Jordanów Śląski o długości ok. 13,8 km i Jordanów Śląski – Łagiewniki Zachód o długości ok. 11,2 km.
Docelowo droga ekspresowa S8 do Kłodzka stanie się przedłużeniem kończącego się na wysokości Magnic koło Kobierzyc odcinka tej trasy wiodącej do Białegostoku. Arteria będzie mieć dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasami awaryjnymi. Zakłada się także możliwość rozbudowania jej o trzeci pas ruchu na odcinku pomiędzy Kobierzycami i Jordanowem Śląskim, wykorzystując w tym celu rezerwę w pasie rozdziału.
To wielka chwila, na którą mieszkańcy Dolnego Śląska i #SubregionWałbrzyski czekali ponad 20 lat. To wynik pracy dziesiątek osób i starań parlamentarzystów Prawa i Sprawiedliwości. Dzisiaj w Łagiewnikach, Minister Andrzej Adamczyk podpisał Program Inwestycyjny, który umożliwia ogłoszenie przetargu na pierwszy, historyczny odcinek drogi S8 łączący Wrocław i Łagiewniki. Dziesiątki apeli samorządowców, setki próśb mieszkańców, wreszcie seria tragicznych w skutkach wypadków. Nic nie zmusiło naszych poprzedników do budowy nowej drogi S8. Przełamaliśmy ten imposybilizm – całkowitą nieudolność i zerową skuteczność Platformy Obywatelskiej w najważniejszej dla subregionu sprawie – stwierdził poseł na Sejm z okręgu wałbrzyskiego i minister Michał Dworczyk.
Jak zapewnia dolnośląski oddział GDKKiA przetargi na kolejne odcinki od Łagiewnik do Ząbkowic Śląskich oraz z Ząbkowic Śląskich do Barda zostaną ogłoszone jeszcze w tym roku. W trakcie prac przygotowawczych jest jeszcze odcinek z Barda do Kłodzka, w ramach którego będzie analizowane połączenie z obwodnicą Złotego Stoku, nad którą trwają obecnie prace koncepcyjne i uzgodnienia. Co ważne, dzisiejsza decyzja ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka obejmuje całą planowaną trasę od Wrocławia do Barda.
Briefing, podczas którego ogłoszono decyzję w sprawie przystąpienia do procedur przetargowych budowy trasy szybkiego ruchu S8, odbył się dzisiaj przed południem w Łagiewnikach – dokładnie w tym samym miejscu, gdzie dwa lata temu politycy i urzędnicy informowali o postępie prac nad przygotowaniem tej strategicznie ważnej dla subregionu wałbrzyskiego i Dolnego Śląska inwestycji drogowej. Obok ministrów Michała Dworczyka i Andrzeja Adamczyka obecni byli między innymi posłowie Marcin Gwóźdź i Paweł Hreniak, senator Aleksander Szwed, wicewojewoda dolnośląski Jarosław Kresa, wicemarszałek Dolnego Śląska Grzegorz Macko oraz dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu Lidia Markowska.
Realizacja drogi ekspresowej S8 od Wrocławia do Kłodzka jest wypełnieniem zapowiedzi premiera rządu Mateusza Morawieckiego. Trasa ta nie była wcześniej uwzględniana jako element sieci dróg szybkiego ruchu w Polsce. Podjęliśmy intensywne prace przygotowawcze, których efektem jest przetarg na pierwsze odcinki tej trasy w województwie dolnośląskim – stwierdził podczas briefingu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Jak już informowaliśmy w naszym portalu w ramach inwestycji zaplanowano budowę na odcinku Magnice – Łagiewniki 5 węzłów drogowych Kobierzyce Północ (połączenie z DK8 i z Autostradową Obwodnicą Wrocławia), Kobierzyce Południe, Jordanów Śląski, Łagiewniki Zachód, Łagiewniki Północ. Powstaną ponadto Miejsca Obsługi Podróżnych, estakady, mosty i wiadukty, w tym obiekty pełniące jednocześnie funkcję przejść dla zwierząt, a także osobne przejścia dla zwierząt.
Od ogłoszenia przetargów w systemie „projektuj-buduj” dzielą nas już godziny i od jakości złożonych ofert, ewentualnych pytań czy zastrzeżeń oferentów zależy szybkość postępowania. Jesteśmy zdeterminowani, aby procedura zamówień publicznych na wszystkie trzy zadania obejmujące odcinek Wrocław – Łagiewniki przebiegła sprawnie. Za nami żmudna praca rozpoczęta w 2018 r., kiedy przesądzono o tym, że nie będziemy modernizować DK8, ale budowana będzie S8 w tzw. „nowym śladzie”. To zmieniło radykalnie charakter projektu i dzisiaj jesteśmy gotowi do ogłoszenia trzech pierwszych przetargów – podkreśla dyrektor dolnośląskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Lidia Markowska.
Cała trasa Wrocław – Kłodzko będzie budowana w latach 2028 – 2033. W Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. ujęto również realizację dalszego przebiegu S8 od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami. Dotychczasowa droga krajowa nr 8 przejdzie pod zarząd samorządu województwa dolnośląskiego.
Foto: Maciej Sergel
Dlaczego dotychczasowa droga krajowa DK-8 na odcinku od Kłodzka do Kudowy ma przejść pod zarząd województwa ??? , zamiast być dalej drogą KRAJOWĄ , tylko pod zmienioną nazwą – jako DK-46 ( przedłużeniem jej od Kłodzka do Kudowy ) !!!!
Zmiana kategorii dróg następować będzie sukcesywnie i dotyczyć będzie tylko tych odcinków, które obejmie trasa S8. Taka procedura było dotąd stosowana w każdym przypadku budowy dróg ekspresowych (np. S3 w okolicy Zagłębia Miedziowego). Niewykluczone, że dotychczasowa DK8 na odcinku Kłodzko – Kudowa-Zdrój zmieni kategorię albo numer.