Wyłoniliśmy najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S8 Ząbkowice Śląskie – Bardo o długości ok. 14 km – zakomunikował dzisiaj dolnośląski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W zestawieniu z wczorajszą informacją naszego portalu to kolejny poważny sygnał, że tak bardzo potrzebna i oczekiwana w regionie inwestycja będzie realizowana.
Do wykonania szóstego z sześciu odcinków drogi ekspresowej S8 mającej łączyć Wrocław z Kłodzkiem zgłosiło się… sześciu oferentów. W trakcie postępowania złożyli oni 428 pytań, na podstawie których potencjalni wykonawcy mogli optymalizować swoje aplikacje. Otwarcie ofert nastąpiło 22 grudnia 2023 r.
Po analizie formalnej i merytorycznej GDDKiA wybrała ofertę konsorcjum firm KOBYLARNIA i MIRBUD. Jej wartość opiewa na kwotę 378 471 000 zł. Jeśli pozostali uczestnicy postępowania nie wystąpią z odwołaniami od rozstrzygnięcia podpisanie umowy z wykonawcą może nastąpić już w maju br.
Trasa odcinka pomiędzy węzłem Ząbkowice Śląskie Wschód a Bardem ma długość ok. 14 km i zostanie poprowadzona nowym śladem. Przebiegać będzie przez tereny gmin Ząbkowice Śląskie i Bardo. Przyszła droga ekspresowa S8 będzie nakładać się na przebieg drogi krajowej nr 8 głównie na przecięciach z nią. Zadanie dla wykonawcy polegać będzie na zaprojektowaniu i budowie dwóch węzłów drogowych: Ząbkowice Śląskie Wschód (na połączeniu z drogą wojewódzką nr 385) oraz Bardo (na połączeniu z obecną DK8). Ponadto wybudowanych zostanie pięć mostów (w tym cztery pełniące również funkcje przejść dla zwierząt), siedem wiaduktów nad drogą ekspresową, wiadukt nad linią kolejową. Powstaną jeszcze dwa wiadukty w ciągu drogi ekspresowej, które podobnie jak 10 z 12 zaplanowanych przepustów również będą pełnić funkcje przejść dla zwierząt.
Jak już informowaliśmy w naszym portalu, GDDKiA podpisała umowy z wykonawcami na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S8 od Kobierzyc do Łagiewnik o długości 32,5 km. W ogłoszonym już przetargu na odcinek od Łagiewnik do Ząbkowic Śląskich (podzielony na dwa zadania) o długości 17,1 km zgłosiły się firmy, które chcą te zadania zrealizować, co także relacjonowaliśmy w naszym portalu. W trakcie prac przygotowawczych jest jeszcze odcinek z Barda do Kłodzka, a ich efekt jest uzależniony od wyniku analiz połączenia go z planowaną obwodnicą Złotego Stoku. Po zakończonych analizach wskazany ma być wariant preferowany dla którego złożony zostanie wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. zapisano ponadto realizację dalszego przebiegu S8, od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami.