Trzy fragmenty odcinka przyszłej drogi ekspresowej S8 od Kobierzyc (Magnice) do Łagiewnik, czyli pierwsze 32,5 kilometra arterii, na którą czekano co najmniej od dwóch dekad, zostały dzisiaj zakontraktowane.
W siedzibie dolnośląskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisano dzisiaj umowy z trzema wykonawcami wybranymi w przetargach, co relacjonowaliśmy w naszym portalu. Będą oni realizować zlecenie inwestora w trybie „projektuj – buduj”.
Jak podała dzisiaj GDDKiA:
- Zadanie 1 – od węzła Kobierzyce Północ do węzła Kobierzyce Południe o długości ok. 7,5 km – trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać będzie przez tereny gminy Kobierzyce. Powstaną dwa węzły drogowe: Kobierzyce Północ (połączenie z DK8 i z Autostradową Obwodnicą Wrocławia A8) oraz Kobierzyce Południe (połączenie z drogą wojewódzką nr 346). Zaplanowano Miejsca Obsługi Podróżnych Królikowice po obu stronach drogi. Wybudowane będą: estakada pełniąca funkcję także przejścia dla zwierząt, dwa mosty pełniące także funkcję przejścia dla zwierząt, cztery wiadukty nad drogą ekspresową, wiadukt w ciągu drogi ekspresowej pełniący również funkcję przejść dla zwierząt, cztery przepusty w tym trzy pełniące również funkcję przejść dla zwierząt.
- Zadanie 2 – od węzła Kobierzyce Południe do węzła Jordanów Śląski, o długości ok. 13,8 km – trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać będzie przez tereny gmin: Kobierzyce, Kąty Wrocławskie, Sobótka i Jordanów Śląski. Zaplanowano budowę węzła drogowego Jordanów Śląski (połączenie z obecną DK8 oraz drogami powiatowymi DP2075D i DP1989D). Zbudowanych zostanie pięć mostów pełniących również funkcję przejścia dla zwierząt, siedem wiaduktów nad drogą ekspresową, trzy wiadukty w ciągu drogi ekspresowej (w tym jeden pełniący również funkcję przejść dla zwierząt) oraz trzy przepusty pełniące również funkcję przejść dla zwierząt.
- Zadanie 3 – od węzła Jordanów Śląski do węzła Łagiewniki Zachód, o długości ok. 11,2 km. – tasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać będzie przez tereny gmin Jordanów Śląski i Łagiewniki. Budowane będą dwa węzły drogowe Łagiewniki Północ (połączenie z drogami krajowymi nr 8 i 39) oraz Łagiewniki Zachód (połączenie z drogą wojewódzką nr 384). Na tym fragmencie powstaną dwa mosty pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt, cztery wiadukty nad drogą ekspresową, trzy wiadukty w ciągu drogi ekspresowej oraz sześć przepustów pełniących również funkcję przejść dla zwierząt.
Przejazd z Magnic do Łagiewnik drogą ekspresową, na którą wjedziemy prosto z Autostradowej Obwodnicy Wrocławia potrwa około kwadransa. Zupełnie zmieni się nie tylko komfort podróżowania, ale i bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Odetchną także mieszkańcy miejscowości, przez które obecną drogą krajową nr 8 przetacza się wielki ruch pojazdów – powiedziała po podpisaniu umów dyrektor oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu Lidia Markowska.
W ciągu arterii z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i pasami awaryjnymi zlokalizowanych zostanie pięć węzłów drogowych łączących S8 z drogami lokalnymi oraz dwa miejsca obsługi pasażera (MOP-y). Docelowo będą na nich sytuowane stacje paliw. Zaprojektowanie i wybudowanie całego prawie 33-kilometrowego odcinka pomiędzy Magnicami a Łagiewnikami potrwa do końca 2027 r. Według zawartych dzisiaj umów pierwsze zadanie pomiędzy węzłami Kobierzyce Północ i Kobierzyce Południe zrealizuje firma Strabag Infrastruktura Południe za kwotę 309 777 961,23 zł. Drugie zadanie pomiędzy węzłami Kobierzyce Południe i Jordanów Śląski firma PORR za kwotę 401 110 124,16 zł. Zadanie trzecie odcinek Jordanów Śląski – Łagiewniki Zachód wykona firma Budimex za kwotę 355 614 315,90 zł.
Dolnośląska GDDKiA zapowiada ogłoszenie w niedługim czasie kolejnych postępowań przetargowych. Obejmą one odcinek od Łagiewnik do Ząbkowic Śląskich. Przetarg na fragment trasy pomiędzy Ząbkowicami Śląskimi a Bardem został ogłoszony już w październiku br., co sygnalizowaliśmy w naszym portalu. Cała nowa S8 ma finalnie połączyć Wrocław, Ząbkowice Śląskie, Kłodzko i granicę RP w Boboszowie.
Foto i grafiki: gov.pl / gddokia-wroclaw
Komentowane 2