Sześć przetargów na zaprojektowanie i wybudowanie S8 jest faktem. Trzy z nich zostały już rozstrzygnięte i podpisano umowy z wybranymi wykonawcami. Czwarte postępowanie jest na etapie analizy ofert. Kolejne dwa przetargi zostały właśnie ogłoszone. To oznacza, że droga ekspresowa S8 od Wrocławia do Barda jest praktycznie w fazie realizacji.
Szukamy wykonawców, którzy będą zainteresowani zaprojektowaniem i wybudowaniem drogi ekspresowej S8 pomiędzy Łagiewnikami a Ząbkowicami Śląskimi – poinformował dzisiaj wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłaszając dwa przetargi na realizację inwestycji podzielonej na dwa zadania. W ubiegłym tygodniu pojawiła się także wiadomość, że na odcinek S8 od Ząbkowic Śląskich do Barda wpłynęło sześć ofert. Jak już informowaliśmy w naszym portalu, są już podpisane trzy umowy na odcinki S8 od Magnic, przez Kobierzyce do Łagiewnik.
17-kilometrowy odcinek przyszłej S8 podzielono na dwa zadania: Łagiewniki – Niemcza oraz Niemcza – Ząbkowice Śląskie. GDDKiA oczekuje, aby prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostały ukończone w terminie nie dłuższym niż 39 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie są wliczane okresów zimowych (od 16 grudnia do 15 marca).
Oferenci mogą składać dokumenty do 6 lutego 2024 r. poprzez platformę zakupową GDDKiA. Głównym kryterium oceny ofert będzie cena ważąca 60%. Jednak pod uwagę będą brane również pozacenowe kryteria jakości za przedłużenie gwarancji jakości. Dla trasy pomiędzy Łagiewnikami i Niemczą będzie to 20% za wydłużenie gwarancji na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze. Dla odcinka Niemcza – Ząbkowice Śląskie to 10% przy zastosowaniu ekranów przeciwolśnieniowych. Na odcinku do Niemczy kolejnych 20% da przedłużenie okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem, tj. w zakresie: konstrukcji pomostu, konstrukcji dźwigarów głównych, przyczółków, filarów, łożysk, izolacji wodoszczelnych, zabezpieczenia przerw dylatacyjnych, konstrukcji schodów i pochylni. Na odcinku do Ząbkowic Śląskich to już 30%.
Na 14-kilometrowy odcinek S8 od Ząbkowic Śląskich do Bardo w przetargu ogłoszonym w październiku 2023 r. zgłosiło się sześciu potencjalnych wykonawców. W trakcie postępowania wpłynęło 428 pytań od wykonawców. Obecnie trwa analiza złożonych ofert. Najniższą złożyło przez konsorcjum firm „Kobylarnia” & „Mirbud” na kwotę 378 471 000 zł. Najwyższą ofertę przedstawiło Przedsiębiorstwo Usług Technicznych „Intercor” stawiając próg 548 728 316,18 zł. Przypomnijmy, że budżet GDDKiA na realizację tego zadania wynosi 496 065 356,70 zł. Wybrany wykonawca będzie miał 39 miesięcy na realizację zlecenia (licząc od daty podpisana umowy i z pominięciem sezonów zimowych).
Ogłoszenie przetargu dla odcinka pomiędzy Bardem jest uzależnione od wyniku analiz połączenia przebiegu przyszłej S8 z planowaną obwodnicą Złotego Stoku. Po zakończonych analizach wskażemy wariant preferowany, dla którego złożymy wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – zapewnia wrocławski oddział GDDKiA. Zakończenie całej inwestycji (Wrocław – Kłodzko) i oddanie trasy do ruchu planowane jest w latach 2028-2033. W rządowym Programie zapisano również realizację dalszego przebiegu S8, od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami.
Między Bardem i Kłodzkiem jest zaledwie 9 km. gdyby przyjąć wariant zaznaczony na mapce wydłużył by się aż do 20 km. Większość kierowców aut osobowych dalej by jechała starym odcinkiem . Po pierwsze: krótszy i mniej czasu na jego pokonanie. Po drugie : mniej paliwa zużyją kierowcy i zaoszczędzą na jeżdzie. Po trzecie : korzystny dla gminy kłodzkiej i miasta Kłodzka i kierunku na Kudowę Zdrój i Boboszówj. Tylko droga przez tunel będzie drogą na miarę wyzwań XXI wieku.