Najpierw krótka historia. Jesienią 2019 r. Rada Ministrów znowelizowała rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Dopisane zostały wtedy budowa S8 z Wrocławia do Kłodzka oraz nowa droga ekspresowa S5 stanowiąca łącznik S8 na wysokości Wrocławia z już istniejącą obecnie trasą S3 w pobliżu Bolkowa, o czym informował nasz portal. Teraz znamy już rekomendację Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dotyczącą przebiegu S5 od Sobótki do Bolkowa.
W konsekwencji wspomnianej wyżej decyzji rządu w 2021 r. dolnośląski oddział GDDKiA podpisał umowę na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej i programem funkcjonalno-użytkowym wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (STEŚ-R) dla budowy ok. 50 km drogi ekspresowej S5 Sobótka – Bolków. Ze względu na wzajemne oddziaływanie na siebie dróg S5 i A4, dokumentacja prowadzona była jednocześnie dla tych odcinków, dlatego to samo zlecenie objęło sporządzenie kompletu dokumentacji obejmującej budowę/rozbudowę ok. 80-kilometrowego odcinka autostrady A4 od punktu Legnica Południe (z węzłem) przez punkt Wrocław Wschód (bez węzła) i punkt węzeł Stary Śleszów (z węzłem).
Jak informuje dolnośląska GDDKiA w ramach Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla wszystkich analizowanych wariantów przebiegu A4 i S5 przeprowadzono wszystkie możliwe badania terenowe dla wstępnego określenia warunków gruntowych. W okresie od października 2021 r. do października 2022 r. wykonana została roczna inwentaryzacja przyrodnicza. Ponadto na początku 2022 r. odbyły się dwie tury spotkań informacyjnych ze społeczeństwem gmin, przez które przebiegają rozpatrywane warianty autostrady A4 i drogi ekspresowej S5. To w sumie dziewiętnaście spotkań informacyjnych, które trwały łącznie ok. 54 godziny, a ze względu na obowiązujące wtedy restrykcje epidemiczne, prowadzono je w trybie zdalnym. Natomiast pod koniec 2022 r. odbyło się sześć kolejnych spotkań informacyjnych – tym razem stacjonarnych – z mieszkańcami wszystkich gmin, przez które ma w przyszłości przebiegać między innymi nowa S5. Dokumentacja drogi ekspresowej S5 była także analizowana przez Zespół Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych w marcu 2023 r. na poziomie regionu, w październiku na poziomie centrali GDDKiA.
Wszystkie analizowane warianty przewidywały przebieg po nowym śladzie, bez ingerencji w istniejące pasy drogowe, poza miejscami przecięcia obecnej DK5 i DK35 z planowaną S5 i połączenia z jej węzłami – wyjaśnia GDDKiA i dodaje, że spośród wariantów, analizowanych w takim samym stopniu szczegółowości zarekomendowano przebieg drogi ekspresowej S5 w wariancie wynikowym WIV. Jako wariant alternatywny wskazaliśmy WIII.
W przypadku akceptacji wariantu S5 rekomendowanego przez GDDKiA budowana będzie nowa dwujezdniowa i dwupasowa droga ekspresowa o długości ok. 50 km pomiędzy Sobótką a Bolkowem. Na tym odcinku przewidywanych jest siedem węzłów drogowych: Olbrachtowice, Tworzyjanów, Marcinowice, Świdnica, Wałbrzych, Świebodzice, Serwinów, Bolków.
W pierwszym kwartale 2024 r. złożony ma być wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Następnym etapem, po otrzymaniu DŚU, będzie przeprowadzenie badań geologicznych i opracowanie dokumentacji niezbędnej do ogłoszenia przetargu na wykonawcę inwestycji, co może nastąpić na przełomie 2024 i 2025 r. Tym samym przystąpienie do prac projektowych jest możliwe w 2025 r., a do prac budowlanych w 2026 r.