Rada Ministrów znowelizowała rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Dopisane zostały m.in. S8 z Wrocławia do Kłodzka i nowa droga ekspresowa S5 łącząca Wrocław, Świdnicę, Wałbrzych i Bolków (trasa S3). To historyczna decyzja dla naszego wałbrzyskiego subregionu. Drogi ekspresowe otwierają komunikacyjnie nasz region znakomicie ułatwiając połączenia nie tylko dla mieszkańców, ale również dla turystów oraz inwestorów.
Wyżej cytowana wiadomość (podana dwa dni temu) przez ministra Michała Dworczyka oznacza, że przesądzono na poziomie politycznym o budowie obu tras. Prace planistyczne dotyczące drogi ekspresowej S8 od Magnic (czyli od Autostradowej Obwodnicy Wrocławia) przez Ząbkowice Śląskie do Kłodzka są w toku od kilku miesięcy, o czym pisaliśmy w naszym portalu.
Nowym elementem drogowego projektu dla subregionu wałbrzyskiego jest dołączenie do rządowego wykazu dróg, jakie mają być budowane, arterii spinającej Wrocław ze Świdnicą i Wałbrzychem. Dotychczasową drogę krajową nr 35 (której wypadkowość jest analogiczna do drogi krajowej nr 8) zastąpi droga ekspresowa S5. Jej przebieg będzie odciążać autostradę A4 i skróci czas przejazdu na równoległym do niej pasie subregionu sudeckiego. W pobliżu Bolkowa będzie się ona węzłem łączyć z drogą ekspresową S3, której budowa jest na ukończeniu. Ta arteria łączy południową granicę Polski z północą i zespołem portowym w Szczecinie, a dalej ze Świnoujściem.
Wybudowanie dwupasmowej S8 ma perspektywę realizacji 6 lat. Powstanie S5 to kwestia ok. 8 lat. Tym samym południowa cześć Dolnego Śląska – w ciągu dekady – radykalnie zmieni swój potencjał komunikacyjny. Praktycznie wszystkie ośrodki powiatowe znajdą się z bezpośredniej styczności z nowoczesnymi, pojemnymi i bezpiecznymi drogami.
Niezależnie od wyboru korytarza drogi S8, co nastąpić ma jeszcze w tym roku kalendarzowym, wyraźna staje się perspektywa komfortowego drogowego połączenia z Wrocławiem, a poprzez węzły Magnicach i Bolkowie z pozostałymi głównymi trasami, w tym z autostradą A4. Jeśli inwestycja pod nazwą „S8” ruszy projektowo w 2020 r., w sensie fizycznej budowy w 2021 r., przejechanie drogą do Wrocławia może być możliwe nawet w 2026 lub 2027 r. Trzeba w tym miejscu przypomnieć, że budowana S8 będzie przebiegać odrębnie od istniejącej drogi krajowej nr 8, zatem podróżujący nie będą doświadczać uciążliwości charakterystycznych dla robót polegających na modernizacji czynnej trasy.
Według założeń, które dwa dni temu ogłosił we Wrocławiu minister Michał Dworczyk, fragment już planowanej S8 będzie się pokrywać z mającą powstać S5, a cały korytarz „naszej” S8 będzie układany w sposób umożliwiający rozwidlenie obu tras na wysokości Sobótki. Tak ma powstać tzw. „sudecki ygrek”, na temat którego już kilka miesięcy temu pisaliśmy w naszym portalu. Koszt wybudowania obu ekspresówek jest obecnie szacowany na kwotę rzędu 8 – 9 miliardów złotych.
Rozporządzenie Rady Ministrów z 24 września 2019 r. dotyczące nowej sieci dróg krajowych i autostrad zostało już opublikowane w Dzienniku Ustaw. Decyzja ministrów była zapowiadana podczas niedawnej wizyty premiera Mateusza Morawieckiego w Ząbkowicach Śląskich. Oznacza ona, że limit finansowy inwestycji w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych w perspektywie do 2025 r. zwiększył się do 142,2 mld zł. Dodatkowe środki będą pochodzić z obligacji Skarbu Państwa, kredytów zaciągniętych w Europejskim Banku Inwestycyjnym oraz funduszy unijnych.
Jak kwestia odszkodowania dla mieszkańców wsi obok ktorych będzie przebiegać autostrada i drogi szybkiego ruchu? Utrata wartości działek, mieszkań i znacznie obniżony komfort zycia