Mamy zimę, ale warunki pogodowe nie zatrzymały prac przy budowie odcinka przygranicznego drogi ekspresowej S3. W praktyce już tylko ten fragment dzieli granicę polsko-czeską w Lubawce od północy Polski w Świnoujściu.
Jak podaje dolnośląski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zaawansowanie rzeczowe robót sięga prawie 95%. Na interesującym nas najbardziej rejonie węzłów drogowych Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe i Lubawka, są już widoczne niektóre nasypy czy podbudowa zasadnicza przyszłej nawierzchni dwupasmowej jezdni w obie strony. Przy obiektach mostowych montowane są panele ekranów akustycznych i przeciwolśnieniowych oraz fundamenty stałych znaków wysokościowych. Układane też są instalacje systemu zarządzania ruchem, sieci kanalizacji deszczowej i melioracyjnej. Trwa też budowa kanałów technologicznych i zasilanie oświetlenia arterii.
Przypomnijmy, że rok temu trwały prace nad budową – jednych z najdłuższych w Polsce – tuneli drogowych. Jak już informowaliśmy w naszym portalu pierwszy z nich o długości około 2300 metrów i drugi o długości około 320 metrów kierowcy będą mogli pokonywać pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą. Drążenie dłuższego tunelu (TS-26) od strony portalu południowego rozpoczęło się w grudniu 2020 roku, natomiast od strony północnej przystąpiono do prac drążeniowych w marcu 2021 roku. Na konstrukcję tunelu TS-26 składają się dwie nawy główne dla ruchu pojazdów: lewa (wschodnia) o długości 2 301,88 m i prawa (zachodnia) o długości 2 272,2 m, osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych i jeden przejazd awaryjny w środku tunelu. Obecnie w tunelu tym postępuje betonowaniem przyczółków, izolacja i drenażowanie ściany bocznej oraz innych prace związane ze strukturą i stabilizacją tunelu
Budowa drogi ekspresowej S3 pomiędzy Bolkowem a Lubawką kosztować będzie ok. 2,5 mld zł i jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Poza przebudową istniejącego układu drogowego, sieci i infrastruktury towarzyszącej, na trasę złoży się 16 obiektów inżynierskich w ciągu i nad drogą S3 oraz 13 przepustów dla celów ekologicznych (w tym przejścia dla małych zwierząt i płazów).
Trasa pomiędzy Bolkowem a granicą państwa w Lubawce ułatwi dojazd z Czech drogą ekspresową S3 do autostrady A4 i dalej na północ do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Ułatwi także komunikację krajową wzdłuż zachodniej granicy Polski. Odcinek od Bolkowa do Lubawki, o łącznej długości ok. 31,5 km, tak jak pozostałe odcinki S3 będzie miał dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu i pas awaryjny – czytamy w oficjalnym opisie inwestycji prowadzonej przez dolnośląski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Foto: gov.pl/gddkia-wroclaw