Jeszcze w tym roku kierowcy skorzystają z odcinka drogi ekspresowej S3 od Kamiennej Góry do Lubawki, co sygnalizowaliśmy w naszym portalu. Ten etap budowy jest na poziomie 92% planu – informuje wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która zapewnia, że również na odcinku od Bolkowa do Lubawki roboty są na poziomie 78% zaawansowania, o czym informowaliśmy w naszym portalu. Całą trasą pomiędzy Bolkowem a Lubawką pojedziemy w połowie 2024 r., po zakończeniu prac na odcinku Bolków – Kamienna Góra.
Ponad 15-kilometrowy fragment powstającej S3 pomiędzy Kamienną Górą a Lubawką kosztować będzie niemal 900 mln zł. Są już wybudowane trzy węzły drogowe: Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe oraz Lubawka. Powstało ponadto 16 obiektów inżynierskich w ciągu i nad drogą S3, których łączna długość wynosi ok. 4,5 km oraz 13 przepustów dla celów ekologicznych (przejścia dla małych zwierząt i płazów). Równolegle trwają prace nad powiązaniem z S3 już istniejącego układu drogowego, sieci i infrastruktury towarzyszącej na trasach lokalnych. W trakcie inwestycji zastosowano technologię nasuwanie estakad, których jest 5, a ich długość wynosi od 435 do prawie 600 m. Technologia nasuwania podłużnego pozwoliła ograniczyć przestrzeń, na której prowadzono prace budowlane, a także uniezależniła je od warunków atmosferycznych. Za pomocą tej metody możliwe było wykonywanie obiektów nad czynnymi drogami, jak to miało miejsce na realizowanym węźle Kamienna Góra Północ, gdzie obiekt znajduje się bezpośrednio nad DK5.
Na budowie codziennie pracuje ok. 350 osób i 139 jednostek sprzętu budowlanego. Na kilku obiektach inżynierskich odbyło się próbne obciążenia dynamiczne. Jednocześnie trwają drobne roboty wykończeniowe przy ekranach przeciwolśnieniowych, schodach skarpowych oraz roboty brukarskie. Od połowy lipca br. wykonawca planuje rozpocząć wykonywanie oznakowania poziomego grubowarstwowego na trasie głównej S3. W lipcu również wykonawca zamierza dokonać zmiany organizacji ruchu na DW369 (na wysokości węzła Lubawka, przy obiekcie WS-57), która będzie polegała na przełożeniu ruchu z by-passa na docelowy przebieg. Pojawi się nowe rondo, które w momencie oddania S3 do ruchu usprawni poruszanie się samochodów i poprawi bezpieczeństwo.
Wartość 16-kilometrowwgo odcinka drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Lubawki wynosi 2,5 mld zł. Odcinek ten budowany jest w przekroju trasy dwujezdniowej, a każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Na tym odcinku powstają dwa dwunawowe tunele drogowe: TS-26 o długości ok. 2300 m (pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice) oraz TS-32, o długości ok. 320 m (niedaleko miejscowości Gostków). O ich budowie informowaliśmy w naszym portalu. Jak podaje wrocławska GDDKiA w tunelu TS-26 na ukończeniu są prace związane z betonowaniem kap chodnikowych, w ostatnim czasie zakończono montaż izolacji przeciwwodnej. Obecnie układana jest podbudowa pomocnicza z kruszywa oraz podbudowa z betonu asfaltowego pod betonową nawierzchnię drogi. W toku jest ponadto budowa kanalizacji deszczowej przeciwpożarowej oraz montowane są oprawy oświetlenia przejazdowego wraz z okablowaniem. W kolejnym etapie wykonawca przystąpi do montażu systemów wyposażenia i bezpieczeństwa w tunelu. Na placu budowy pracuje 517 osób i 178 jednostek sprzętu budowlanego.
Poprzez: gov.pl/gddkia/wroclaw
Komentowane 1