2300 metrów liczy sobie dłuższy tunel w ciągu budowanej drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Lubawki. O tym skomplikowanym przedsięwzięciu inżynierskim informowaliśmy w naszym portalu.
Tym razem najważniejsza wiadomość dotyczy wykonania betonowej obudowy ostatecznej tunelu, nad czym pracowało codziennie około 110 wykwalifikowanych pracowników podczas zmian dziennych i nocnych. W trakcie całości robót wykorzystano 101 244 msz betonu wykonane przez wytwórnię betonu wykonawcy znajdującą się na placu budowy. Do wykonania całej obudowy ostatecznej wykorzystano także 4 310 ton stali zbrojeniowej. Umowna wartość całej budowanej drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Lubawki to prawie 2,5 mld zł. Inwestycja ujęta jest w umowie o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
- Prace przy wydrążeniu i wybudowaniu drogowego tunelu dwunawowego rozpoczęły się pod koniec 2020 r.
- Do wydrążenia obu naw tunelu o łącznej długości ponad 4420 metrów wykorzystano 385 ton materiałów wybuchowych. Ostatecznie przebicie nastąpiło w lutym 2022 r, co relacjonowaliśmy w naszym portalu.
- W maju 2022 r., po usunięciu instalacji górniczych, wygładzeniu nierówności obudowy wstępnej i ułożono drogę technologiczną z betonu wałowanego.
- Metodą odkrywkową wykonano następnie 369 segmentów tunelu. Pojedynczy segment ma długość 12,5 m i do wybudowania użyto 248 msz betonu.
- W każdej z naw znajduje się po 23 segmenty z niszami utrzymaniowymi umożliwiającymi konserwację drenażu tunelu, po 10 segmentów z niszami alarmowymi i przeciwpożarowymi oraz 8 segmentów łączących obie nawy za pomocą ewakuacyjnych przejść poprzecznych dla pieszych.
- W połowie długości tunelu znajduje się także przejazd awaryjny dla pojazdów służb ratunkowych. Przejścia poprzeczne mają długość od 24,5 m do 32 m i stanowią drogę ewakuacji do sąsiedniej nawy dla użytkowników tunelu w sytuacji zagrożenia. Dodatkowo wykonane zostały dwa segmenty odwadniające odprowadzające wodę ze sztolni do systemu odwodnienia tunelu.
Zakończenie prac przy obudowie ostatecznej tunelu TS-26 nie kończy robót wewnątrz tunelu. Ruszyły już prace związane z jego wyposażeniem w urządzenia i systemy bezpieczeństwa. Prowadzone są także roboty ziemne, które dotyczą wykonania docelowej konstrukcji nawierzchni betonowej, czyli jezdni. Jednocześnie prowadzone są prace na ciągu głównym drogi ekspresowej S3 oraz w krótszym ok. 320-metrowym tunelu TS-32.
Zaawansowanie wszystkich robót drogowych jest oceniane na poziomie 77%. Zakończenie prac na tym odcinku drogi ekspresowej S3 planowane jest w I połowie 2024 r. – informuje wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Foto: GDDKiA / Maciej Stec – PORR