Dzisiaj upływa termin zgłaszania wniosków dotyczących rządowego programu budowy dróg krajowych sięgającego 2023 r. Najprawdopodobniej jednak sprawa jest już przesądzona na szczeblu rządowym. Nowej S8 nie będzie, a kilka tysięcy podpisów mieszkańców regionu i dziesiątki uchwał rad gmin, powiatów i sejmiku wypełnią archiwa.
We wspomnianym wyżej dokumencie tym nie ma mowy o budowie nowej drogi ekspresowej S8. To wzbudziło bardzo ostry sprzeciw środowisk społecznych i sporej części samorządowców. W grudniu ubiegłego roku doszło do serii (relacjonowanych przez nasz portal) blokad na drodze krajowej nr 8. Organizowane były przez społeczników, ale spotkały się ze wsparciem władz lokalnych, przez tereny których przebiega „ósemka”. W ślad za tymi akcjami samorządy gmin i powiatów, ale i Sejmik Dolnośląski oraz Rada Miejska Wrocławia podjęły uchwały, w których rządowe projekty zostały zaopiniowane negatywnie. Jeszcze wczoraj informowaliśmy w naszym portalu o wypowiedzi marszałka Dolnego Śląska, który domagał się budowy nowej drogi ekspresowej pomiędzy Wrocławiem a granicą państwa.
Dzisiaj, poprzez profil „Żądamy drogi S8 Wrocław-Granica Polski” na Facebook’u do opinii publicznej dotarła treść pisma, które ponad tydzień temu do władz samorządowych Dolnego Śląska wystosował Marek Rynasiewicz – wiceminister infrastruktury i Rozwoju. Z pisma datowanego na 22.01.2015 jasno wynika, że o budowie S8 można będzie rozmawiać nie wcześniej, niż 2020 r. (!), a więc już po zamknięciu realizacji obecnego budżetu Unii Europejskiej. Przedstawiciel rządu uzasadnił swoje stanowisko m.in. wynikami pomiaru ruchu pojazdów, który był przeprowadzony w …2010 r. (!). Wymienił także przeprowadzone w ostatnich kilku latach i nadal realizowane modernizacje istniejącej drogi krajowej nr 8. Poniżej można przeczytać całe pismo wiceministra…
Zastanawiające jest to, że jeszcze kilka dni temu, podczas konferencji prasowej w Cieszycach, którą relacjonowaliśmy w naszym portalu, nikt z obecnych tam parlamentarzystów nie wspomniał o takim stanowisku rządu. Co więcej, posłanka Monika Wielichowska wyrażała pogląd, iż należy prowadzić działania dwutorowo, czyli jednocześnie zabiegać o bieżące remonty i modernizacje na DK8 oraz o budowę nowej S8. Także dzisiaj, podczas sesji Rady Gminy Kamieniec Ząbkowicki (relację opublikujemy w poniedziałek), obecny tam senator Stanisław Jurcewicz zachęcał radnych do podjęcia uchwały podobnej do podjętych już wcześniej przez inne samorządy i wyrażał pogląd, że S8 musi powstać. Dla rzetelności dodać należy, iż senator dystansował się do wersji, według której należałoby wytyczyć zupełnie nowy korytarz dla mającej powstać arterii.
Od decyzji politycznej do wybudowania I etapu (3,5 km) obwodnicy Ząbkowic (to była inwestycja wojewódzka zrealizowana dzięki dotacji Unii Europejskiej i Gminy Ząbkowice Śląskie) minęło siedem lat. Jeśli o budowie ponad 60-kilometrowej drogi ekspresowej mamy „rozmawiać” po 2020 r., to kiedy nią pojedziemy?