Budowa drogi ekspresowej łączącej Wrocław (właściwie autostradową obwodnicę Wrocławia kończącą się obecnie w Magnicach) z Kotliną Kłodzką (w tym z granicą polsko-czeską) jest postulatem od wielu lat zgłaszanym przez użytkowników obecnej drogi krajowej nr 8. „Ósemka” uchodzi za jedną z najniebezpieczniejszych arterii w Polsce.
Już w 2007 r. działała nieformalna grupa samorządowców pod nazwą „Ludzie Ósemki”, w której uczestniczyli wójtowie, burmistrzowie i starostowie z terenów, przez które przebiega droga krajowa nr 8. Odbywało się wiele spotkań, jeszcze więcej konsultacji i rozmaitych działań lobbingowych na rzecz wpisania tej inwestycji do rządowych planów inwestycyjnych. W działania planistyczne zaangażowały się samorządy Województwa Dolnośląskiego, Powiatu Kłodzkiego i Miasta Wrocławia. Obecnie wiadomo, że zaprojektowane są trzy korytarze mającej (niewiadomo kiedy) drogi ekspresowej S8 (funkcjonują też określenia S5 lub K8). Dwa z nich są uznawane za optymalne ze względu na warunki terenowe oraz spodziewane koszty inwestycji. Zakłada się w nich dotarcie z nową arterią do Kłodzka (ewentualnie mającej wcześniej powstać obwodnicy Kłodzka), aby dalej ukierunkować nową „ósemkę” na Boboszów.
Jak poinformował nas burmistrz Marcin Orzeszek, nie zachodzi obawa, iż w ostatecznych decyzjach mógłby być uwzględniony wariant pomijający obszar Gminy Ząbkowice. Pod tekstem tego artykułu widać dwa przebiegi mającej powstać nowej „ósemki”. Jeden przebiega po stronie zachodniej miasta (linia Koziniec – Braszowice), zaś drugi po stronie wschodniej (linia Siodłowice – Braszowice). Oba – zdaniem burmistrza – są równorzędne, choć ze względu na spodziewaną rozbudowę miasta w kierunku wschodnim, korytarz „zachodni” byłby korzystniejszy (na ikonie tego artykułu widać wizualizację drogi w okolicy Ząbkowic opracowaną w 2007 r.). Poniekąd ten właśnie wariant przybliżałby Gminę Stoszowice do tej najważniejszej w regionie drogi.
W uchwalonym w marcu br. planie zagospodarowania Województwa Dolnośląskiego wpisano korytarz drogi ekspresowej przecinającej obszar Gminy Ząbkowice. Według relacjonowanych przez nasz portal deklaracji przedstawicieli władz samorządowych Dolnego Śląska, uzyskanie pozwoleń budowlanych jest możliwe w przyszłym roku, a droga powinna powstać do 2020 r. Pozostaje zatem pytanie czy w nowej perspektywie unijnej na lata 2014 – 2020 rząd znajdzie środki na wybudowanie 70-kilometrowej drogi ekspresowej, bez której na obecnej „ósemce” nadal nie będzie dnia bez wypadków, a rozwój tej części regionu będzie spowolniony.
Grafiki: Instytut Rozwoju Terytorialnego
Wczesniej zakładano ze powstanie do 2016. Teraz 2020. A faktycznie to pewnie nie do żyjemy jej budowy a co dopiero otwarcia.