„Ponad 25 lat po transformacji ustrojowej, znów stajemy przed olbrzymim zagrożeniem dla bezcennych walorów krajobrazowych Barda. Bez uzgodnienia z nami, w ścisłym centrum Barda, PKP postanowiło wybudować strunobetonową wieżę o wysokości 42 metrów, która znajduje się zaledwie kilkaset metrów od bazyliki i centralnie na środku jej osi widokowej. Wokół Barda znajduje się kilka historycznych punktów widokowych, z których roztacza się widok na panoramę miasta i Przełom Nysy Kłodzkiej. Ustawienie masztu na działce nr 175 na dziesięciolecia zniszczy ten tworzony przez wieki krajobraz kulturowy i przyrodniczy miasta. Tym samym przekreśli wszystkie podejmowane dotychczas wysiłki przez władze miasta i jego mieszkańców na rzecz turystycznego wykorzystania naszych atutów. Krajobraz Barda jest naszym bezcennym skarbem.”
Takimi słowami komentuje zaplanowane przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe przedsięwzięcie, jakie zlokalizowano w Bardzie. Konstrukcja będzie niemal dwukrotnie przewyższać wieże zabytkowej Bazyliki w Bardzie i stanie dokładnie w osi świątyni. Tym samym zupełnie zakłóci (żeby nie powiedzieć: zdewastuje) panoramę miasta. Będzie też kolidować z planami inwestycyjnymi Gminy idącymi w kierunku obiektów i urządzeń nastawionych na obsługę ruchu turystycznego.
Bardzo ostro zareagował Urząd Miejski w Bardzie. W piśmie, jakie trafi w najbliższych godzinach na biurko wojewody dolnośląskiego, napisano m.in.: „Gmina Bardo od kilku lat czyni starania i ponosi olbrzymie koszty na poprawę wizerunku naszej miejscowości dla celów turystycznych. Inwestujemy w odpowiednią infrastrukturą, wspólnie z Nadleśnictwem Bardo Śląskie zagospodarowywane są w/w miejsca widokowe. W ubiegłym roku zakończona została modernizacja platformy widokowej Skalny Obryw. Postawienie 42 metrowej betonowej wieży spowoduje, że tak atrakcyjne w chwili obecnej miejsca widokowe, staną się bezużyteczne. Bardo jest jedną z najstarszych miejscowości Dolnego Śląska. Ponad 1000 letnia historia miejscowości obliguje do szczególnej troski o zachowanie i zapewnienie właściwej ochrony dóbr kultury. Zespół staromiejski wraz z grodziskiem piastowskim, barokowym założeniem kościelno – klasztornym oraz zabytkowym mostem na Nysie, to elementy układu przestrzennego miejscowości, objęte ochroną konserwatorską. Rozplanowanie, zabudowa oraz związany z nimi teren i krajobraz zachowały się w stanie nienaruszonym lub jedynie nieznacznie zniekształconym. Jest to obszar uznany za szczególnie ważny pod względem przekazu historycznego i kulturowego. W strefie tej obowiązuje bezwzględny priorytet wymagań konserwatorskich nad wszelką prowadzoną współcześnie działalnością inwestycyjną, gospodarczą i usługową. Wobec powyższego, pierwszeństwo mają wszelkie działania odtworzeniowe i rewaloryzacyjne, zarówno w przypadku przyrodniczych elementów krajobrazu, jak i w stosunku do historycznej struktury technicznej i zabudowy. Nadmienić należy, że zarówno ze strony Gminy jak też innych Inwestorów przez lata dokładano starań oraz angażowano środki finansowe, podparte w ostatnich latach środkami z Unii Europejskiej, na inwestycje związane z zagospodarowaniem i poprawą dostępności miejsc widokowych.” Gmina Bardo w podsumowaniu obszernego dokumentu wystosowanego do wojewody domaga się, aby lokalizacja inwestycji, jaką chce zrealizować PKP, nie została zatwierdzona.
Administratorzy profilu „Bardo – na tropie tajemnic historii”, którzy jako pierwsi podjęli publicznie tę sprawę, zamieścili nie tylko wizualizację obiektu, jaki zamierzają wybudować kolejarze, ale też skan dokumentu, który sporządziła Delegatura Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Wałbrzychu. Wynika z niego jednoznaczne, iż opinia tej państwowej instytucji wobec projektów PKP jest negatywna. Czytamy w nim m.in.: „Bardo ma układ urbanistyczny (wpisany do rejestru zabytków) integralnie związany z krajobrazem i otaczającymi je górami, stąd niezwykle ważne dla miasta jest zachowanie historycznych i w dniu dzisiejszym atrakcyjnych dla rozwoju turystyki, osi widokowych. Planowana wieża strunobetonowa o wysokości 42 m będzie stanowiła niewątpliwą dominantę w wąskim przesmyku pomiędzy górami, w którym położone jest miasto.” Niestety opinia konserwatora zabytków nie jest wiążąca dla PKP. W konkluzji cytowanego pisma czytamy bowiem, że „poniewważ inwestycja nie jest zlokalizowana na terenie objętym ochroną konserwatorską, nie ma podstawy prawnej odmowy uzgodnienia inwestycji w trybach administracyjnych, niemniej jednak realizacja inwestycji będzie miała negatywny wpływ na widok zabytków, jakimi są układ urbanistyczny i Bazylika w Bardzie.
Radna Sejmiku Dolnośląskiego Grażyna Cal na swoim profilu Facebook zamieściła wpis, w którym czytamy m.in.: W czasie gdy Prezydent podpisuje ustawę krajobrazową (która min. nadaje krajobrazowi rangę zasobu) w malowniczym dotychczas Bardzie – mieście, które jak cały region ma żyć z turystyki, PKP chce nam zafundować 42 metrową wieżę radiokomunikacyjną! To jakiś absurd! Zwłaszcza, że takie inwestycje powstają zupełnie z pominięciem jakichkolwiek uzgodnień z lokalnym urzędem i nie wymagają jego zgody! – Co to za kraj?”
Jak się dowiedzieliśmy stanowczy protest w sprawie budowy wieży w Bardzie wystosował do wojewody dolnośląskiego kustosz Sankkturium Maryjnego ojciec Mirosław Grakowicz. Kapłan, będący proboszczem miejscowej parafii, w swoim wczorajszym liście zapytał czy zostały przeprowadzone badania dotyczące wpływu na życie i zdrowie mieszkańców mającej powstać instalacji telekomunikacyjnej. Zwrócił też uwagę na zasadność zastrzeżeń konserwatora zabytków, które cytowaliśmy wyżej. Wizualne „przecięcie bryły bazyliki” stanowić będzie niewątpliwe przekreśleniem wielowiekowego wizerunku miejsca, do którego przybywają liczni pielgrzymi i turyści. Ojciec kustosz poruszył również sprawę ochrony miejscowej fauny stanowiącej element równowagi środowiska naturalnego Barda.
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zamierza ustawić więcej takich masztów na naszym terenie. Mają one stanowić nośniki systemu łączności GSM-R (GSM for Railways). Będą z niego korzystać podmioty związane z PKP i ma on stanowić platformę wewnętrznej łączności pomiędzy strukturami PKP. Bieg sprawy będziemy obserwować i informować w naszym portalu. Warto też dodać, że identyczna wieża ma stanąć w Ząbkowicach Śląskich (zobacz Obwieszczenie Wojewody Dolnośląskiego w tej sprawie). Poniżej publikujemy kilka wizualizacji wieży w Bardzie udostępnionych przez Urząd Miejski w Bardzie.