We wrześniu ubiegłego roku Zarząd województwa wskazał 5 kolejowych projektów do programu Kolej+, co opisywaliśmy w naszym portalu. 4 z nich powalczą o rządowe dofinansowanie w drugim etapie programu, a szacowany koszt ich realizacji sięga blisko 800 milionów złotych. Wśród nich jest projekt nakierowany na poprawę jakości połączeń Dzierżoniowa i powiatu dzierżoniowskiego z Wrocławiem.
Warunkiem aplikowania do drugiego etapu programu Kolej Plus było opracowanie dla nich studiów planistyczno-prognostycznych. Zarząd województwa dolnośląskiego do kolejnego etapu Programu Kolej Plus wskazał pozostałe cztery zadania inwestycyjne. Kolejnym krokiem będzie nawiązanie przez samorząd województwa oraz zainteresowane samorządy dialogu, w celu ustalenia warunków współfinansowania wkładu własnego do inwestycji oraz późniejsze finansowania uruchamianych połączeń pasażerskich. Program Kolej Plus zakłada realizację inwestycji do 2028 roku i przewiduje dofinansowanie projektów w 85% przez państwo (PKP PLK) przy 15% wkładzie własnym zaangażowanych samorządów.
Dzięki rządowemu wsparciu Kolej+ rozszerzamy ofertę kolejową Dolnego Śląska – takie są oczekiwania mieszkańców i my je spełniamy. Mieszkańcy zyskają nowe połączenia do pracy, szkoły czy do miejsc wypoczynku, a turyści łatwiejszy dojazd do wielu turystycznych atrakcji w naszym regionie – referuje wicemarszałek województwa dolnośląskiego Grzegorz Macko.
Wraz z opracowaniem planistycznym Samorząd Województwa Dolnośląskiego przekazał do PKP PLK projekty inwestycyjne. Teraz PKP PLK w ciągu trzech miesięcy ogłosi w skali kraju listę rankingową projektów inwestycyjnych. Z Dolnego Śląska może tam trafić między innymi projekt „Poprawa jakości połączeń Dzierżoniowa i powiatu dzierżoniowskiego z Wrocławiem”. Jego realizacja polegałaby na wznowieniu ruchu na linii kolejowej nr 310 Kobierzyce – Piława Górna, która jest własnością samorządu Województwa dolnośląskiego oraz odbudowie drugiego toru na odcinku linii kolejowej nr 285 pomiędzy stacjami Wrocław Główny a Kobierzyce.
Poza tym z naszego województwa do rozpatrzenia przekazano trzy inne projekty: „Poprawa jakości połączeń z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska – Wrocław”, „Rewitalizacja odcinka Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój w celu włączenia powiatu złotoryjskiego i Złotoryi do sieci regionalnego wojewódzkiego transportu kolejowego” oraz sygnalizowany w naszym portalu projekt „Rewitalizacja linii kolejowych stanowiących ciąg komunikacyjny Zgorzelec – Bogatynia”. Wiadomo ponadto, że W przypadku zarządzanej przez PKP PLK linii nr 181 na odcinku Oleśnica – Kępno, PKP opracują studium wykonalności dla realizacji prac we własnym zakresie. Modernizacja ta umożliwi dostosowanie jej do połączenia z nową linią, która ma być elementem komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Samorząd systematycznie przejmuje od PKP ponad 20 nieczynnych dotychczas linii kolejowych o długości ponad 300 km na terenie całego Dolnego Śląska, aby w następnym etapie podjąć ich rewitalizację i przywracać na nich połączenia pasażerskich. Pierwszą przejętą i bardzo szybko zrewitalizowaną linią jest trasa Dzierżoniów – Bielawa, po której od 2019 roku kursują pociągi Kolei Dolnośląskich, co relacjonowaliśmy w serwisie video naszego portalu.
Chcielibyśmy, aby Dolnoślązacy mieli jak najlepszy dostęp do kolei i łatwy dojazd do stolicy województwa. Dzięki Programowi Kolej Plus miejscowości takie jak między innymi Dzierżoniów, Złotoryja czy Syców zostaną włączone do sieci dolnośląskiego transportu kolejowego – mówi członek zarządu województwa dolnośląskiego Tymoteusz Myrda.