Samorząd województwa Dolnośląskiego przejął już 19 z planowanych 22 nieczynnych linii kolejowych. Projekt rewitalizacji linii kolejowej Zgorzelec – Bogatynia został zgłoszony w ubiegłym roku przez Województwo Dolnośląskie do Programu Kolej+.
Koncepcja uzyskała pozytywną ocenę formalną i została zakwalifikowana do II etapu naboru w ramach Programu. Jednym z kluczowych elementów wniosku w ramach II etapu naboru jest przygotowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Marszałek województwa dolnośląskiego Cezary Przybylski i burmistrz Bogatyni Wojciech Dobrołowicz podpisali umowę dotyczącą rewitalizacji linii kolejowej z Bogatyni do Zgorzelca. To ważny krok, który w przyszłości pozwoli na zrewitalizowanie linii kolejowej Zgorzelec – Bogatynia i włączenie jej do regionalnej sieci transportu kolejowego.
Decyzja władz regionu o rewitalizacji tej linii niezwykle nas cieszy. Podpisana umowa zbliża nas do zrealizowania tej istotnej dla Bogatyni inwestycji. Dziękuję wszystkim, którzy wspierali ten projekt i wierzę, że dzięki współpracy z samorządem województwa i rządem uda nam się go sprawnie zrealizować – zaznacza burmistrz Bogatyni Wojciech Dobrołowicz.
Dzięki podpisanej umowie będzie możliwe sfinansowanie projektu inwestycji, czego koszt oszacowano na 1,4 mln zł, a samorządy podzielą się nim po połowie. Z uwagi na brak woli współpracy ze strony większości lokalnych samorządów: Miasta Zgorzelec, Gminy Zgorzelec, Gminy Sulików oraz Powiatu Zgorzeleckiego przy projekcie rewitalizacji kolejowej realizacja dokumentacji dla II etapu naboru została czasowo wstrzymana, o czym informowaliśmy w naszym portalu.
Jedynie Gmina Bogatynia od początku wyrażała zainteresowanie i wolę współpracy przy tym ważnym społeczne projekcie. Dzięki uchwale samorządu Bogatyni o zabezpieczeniu środków finansowych w wymaganej kwocie województwo dolnośląskie kontynuuje również kompletowanie dokumentacji dla tego projektu. Pomimo nieprzychylności wielu osób i innych samorządów, nieustannie zabiegam o kolej do Bogatyni – podkreślił burmistrz Bogatyni Wojciech Dobrołowicz.
Podpisana umowa pozwala nam wkroczyć w kolejny etap tej inwestycji. Następnym krokiem jest studium planistyczno-prognostyczne, które pozwoli określić zakres i koszty rewitalizacji oraz umożliwi otrzymanie dofinansowania z rządowego programu Kolej Plus. Wpięcie Bogatyni i okolicznych miejscowości w siatkę połączeń kolejowych jest dla nas niezwykle istotne. Jako samorząd województwa systematycznie przejmujemy dotychczas nieużywane linie od PKP i po przeprowadzeniu niezbędnych prac modernizacyjnych będziemy uruchamiać na nich połączenia pasażerskie – mówił marszałek województwa dolnośląskiego Cezary Przybylski.
Ogłoszony już został przetarg na wyłonienie wykonawcy, którego zadaniem będzie opracowanie wspomnianego studium dla tego projektu. Otwarcie ofert w przetargu planowane jest na 19 września 2021 r.
Foto: dolnyslask.pl