We wrześniu 2018 roku Toyota w Wałbrzychu rozpoczęła produkcję elektrycznej przekładni hybrydowej do silników 1,8 litra. Dwa lata później koncern zdecydował o kolejnej fazie rozbudowy zakładów. Było to możliwe dzięki rządowemu grantowi, co sygnalizowaliśmy w naszym portalu. W ubiegłym zaś tygodniu Toyota uruchomiła produkcję napędów hybrydowych 1,5 l. To wszystko dzieje się w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej Invest-Park.
Produkcja 1,5-litrowych napędów hybrydowych jest pierwszym z sześciu projektów przenoszących fabryki Toyota Motor Manufacturing Poland do sektora elektromobilności. Produkowane w Wałbrzychu napędy hybrydowe są montowane w modelach Toyoty Yaris oraz Yaris Cross. Na wdrożonej linii produkcyjnej powstawać będą najnowszej generacji silniki zaprojektowane w oparciu o globalną platformę projektową Toyota New Global Architecture.
Tym samym Toyota w Polsce z producenta napędów konwencjonalnych przekształca się w europejskie centrum napędów niskoemisyjnych globalnego koncernu. Hybrydowe silniki stanowią obecnie już ok. 70% produkcji napędów w polskiej gałęzi koncernu Toyota. O zmianie, która ma charakter przeskoku technologicznego, Toyota Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu poinformowała oficjalnie w ubiegłym tygodniu. W ceremonii uczestniczyli prezes zarządu Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Invest-Park Piotr Wojtyczka oraz wiceprezes zarządu Paweł Kurtasz. Była także obecna wiceminister rozwoju i technologii Olga Semeniuk. Gospodarzami spotkania byli prezes Toyota Motor Manufacturing Poland Dariusz Mikołajczak oraz Grzegorz Górski z fabryki Toyoty w Wałbrzychu.
W ramach najnowszej inwestycji Toyota wybudowała nową halę produkcyjną silnika TNGA o powierzchni 10 000 mkw, gdzie zainstalowano ponad 300 maszyn i urządzeń technologii TNGA, która przewiduje znaczącą automatyzację produkcji. Dodatkowo w hali odlewni zakładu Jelcz-Laskowice rozbudowane zostały linie odlewnicze. Obecnie fabryki Toyoty w Wałbrzychu oraz Jelczu-Laskowicach zatrudniają ponad 3300 osób. W polskich zakładach Toyoty powstaje około 1,8 miliona podzespołów rocznie. W Wałbrzychu pracuje jeden z dwóch w Europie działów testów i oceny napędów hybrydowych. Specjalistyczna aparatura testuje podzespoły i skraca ich certyfikację z trzech lat do kilku miesięcy.
Nie sposób wyobrazić sobie Invest-Parku bez Toyoty. To marka, która nierozerwalnie związana jest z nami niemal od początku istnienia Wałbrzyskiej Strefy, ponieważ koncern był jedną z pierwszych firm, które nam zaufały i zdecydowały się na inwestycje. W tym roku mijają dokładnie 22 lata od podjęcia decyzji o budowie fabryki w Wałbrzychu. W tym czasie Toyota wpisała się na stałe w krajobraz gospodarczy Dolnego Śląska, stając się wzorem efektywności produkcyjnej – powiedział prezes zarządu Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Invest-Park Piotr Wojtyczka.
-
Samochody hybrydowe korzystają z dwóch źródeł mocy – silnika benzynowego oraz silników elektrycznych MG1 i MG2 zamontowanych w elektrycznej przekładni hybrydowej. MG1 to silnik elektryczny tzw. generator – przy uruchamianiu silnika spalinowego pełni rolę rozrusznika oraz wytwarza prąd do zasilania silnika MG2 i ładowania baterii. MG2 to główny silnik elektryczny, który napędza koła, wykorzystując prąd wytworzony przez MG1 oraz pochodzący z baterii. Odzyskuje on część energii kinetycznej w czasie hamowania oraz przy zwalnianiu, dzięki czemu napęd hybrydowy zużywa mniej paliwa w stosunku do silnika konwencjonalnego – czytamy w oficjalnym komunikacie Toyota Motor Manufacturing Poland.
Foto: walbrzyskaSSE