Od wielu lat powtarzamy, że ranking Perspektyw to „profesjonalnie uporządkowana informacja”. Robimy go przede wszystkim z myślą o uczniach ostatnich klas szkół podstawowych, którzy za kilka miesięcy będą musieli ostatecznie zdecydować, które liceum czy technikum wybiorą. Warto dokonywać takich wyborów na podstawie sprawdzonych, obiektywnych informacji.

Tak o „Rankingu Perspektywy” pisze jeden z twórców zestawienia najlepszych polskich szkół średnich Waldemar Śliwiński. Coroczne badanie jakości nauczania w liceach i technikach, czyli szkołach, gdzie edukacja kończy się egzaminem dojrzałości i otwiera drogę do studiów wyższych, skupia uwagę zarówno samych placówek, ale też potencjalnych uczniów i rodziców, którzy za kilka miesięcy – po zakończeniu nauki w szkole podstawowej – chcą wybierać miejsce dalszego rozwoju. Wyniki rankingu w latach poprzednich publikowaliśmy w naszym portalu.

W licealnym „Rankingu Perspektywy 2022” w skali całego kraju najwyżej notowaną szkołą z Dolnego Śląska jest XIII Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego we Wrocławiu, które uplasowało się na 61. pozycji (59,41 pkt). Miejsce 67. (58,48 pkt) zajęło V Liceum Ogólnokształcące im. Generała Jakuba Jasińskiego we Wrocławiu. W pierwszej setce, bo na pozycji 96. (55,23 pkt) zmieściło się także XIV Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego we Wrocławiu. Setkę dosłownie – bo na miejscu nr 100 (54,74 pkt) – zamyka II Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja w Wałbrzychu.

W równoległym ogólnopolskim rankingu maturalnym uwzględniającym wyniki egzaminu dojrzałości z roku 2021 najwyżej odnotowano III Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza we Wrocławiu – pozycja 8. (90,32 pkt). W tym zestawieniu II Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja w Wałbrzychu znalazło się na 116. miejscu (70,54 pkt).

Ranking Perspektywy 2022 ma także zestawienia w podziale na województwa. Poniżej podajemy wyniki szkół z subregionu sudeckiego (czyli dawnego województwa wałbrzyskiego).

  • „Złote Tarcze” przyznano tu dwóm szkołom z subregionu sudeckiego. Na miejscu 7. (54,74 pkt) znalazło się II Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja w Wałbrzychu, a na miejscu 11. (49,35 pkt) jest I Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kasprowicza w Świdnicy.
  • „Srebrne Tarcze” uzyskały: Społeczne Liceum Ogólnokształcące w Kłodzku – pozycja 17. (47,20 pkt), II Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Banacha w Świdnicy – pozycja 22. (45,81 pkt), I Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Ignacego Paderewskiego w Dzierżoniowie – pozycja 26. (42,73 pkt), I Liceum Ogólnokształcące im. Jędrzeja Śniadeckiego w Dzierżoniowie – pozycja 29. (41,75 pkt) oraz Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna II st. (ZSM im. St. Moniuszki) w Wałbrzychu – pozycja 30. (41,18 pkt).
  • „Brązowe Tarcze” zdobyły: Alternatywne LO w Kłodzku – pozycja 32. (40,78 pkt), I Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego w Kłodzku – pozycja 35. (40,12 pkt), Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Jagieły w Ząbkowicach Śląskich – pozycja 36. (39,58 pkt), II Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła II w Dzierżoniowie – pozycja 47. (36,82 pkt), I Liceum Ogólnokształcące im. Henryka Sienkiewicza w Nowej Rudzie – pozycja 50. (35,03 pkt), I Liceum Ogólnokształcące im. Powstańców Śląskich w Bystrzycy Kłodzkiej – pozycja 53. (34,35 pkt), Liceum Ogólnokształcące im. Andrzeja Zawady w Lądku-Zdroju – pozycja 56. (33,49 pkt) oraz Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Świebodzicach – pozycja 57. (33,21 pkt).
  • W pozostałej części zestawienia znalazły się także: Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Strzegomiu – pozycja 63. (31,33 pkt), III Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Wałbrzychu – pozycja 68. (30,69 pkt) oraz Liceum Ogólnokształcące im. Hipolita Cegielskiego w Ziębicach – pozycja 74. (27,11 pkt).

Licea ogólnokształcące w całym kraju zostały ocenione za pomocą trzech kryteriów: sukcesy szkoły w olimpiadach, wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych oraz wyniki matury z przedmiotów dodatkowych. Źródłem danych były protokoły komitetów głównych olimpiad, zestawienia okręgowych komisji egzaminacyjnych z wynikami matur z przedmiotów obowiązkowych i przedmiotów dodatkowych oraz dane Systemu Informacji Oświatowej.

Komentarze

Zostaw swój komentarz