Sudeckie Fakty

WIDEO

WYWIAD

BLOGI

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
17 °c
Wałbrzych
18 ° niedz.
21 ° pon.
19 ° wt.
  • AKTUALNOŚCI
  • TWÓJ POWIAT
    • Ząbkowice Śląskie
    • Kłodzko
    • Dzierżoniów
    • Świdnica
    • Wałbrzych
  • DZIEJE SIĘ
  • SPORT
  • KULTURA
  • Dolny Śląsk
  • AKTUALNOŚCI
  • TWÓJ POWIAT
    • Ząbkowice Śląskie
    • Kłodzko
    • Dzierżoniów
    • Świdnica
    • Wałbrzych
  • DZIEJE SIĘ
  • SPORT
  • KULTURA
  • Dolny Śląsk
Sudeckie Fakty
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Home Ząbkowice Śląskie Bardo

Szkoła powinna dostosować się do potrzeb dziecka

Info Zabkowice4YOU przez Info Zabkowice4YOU
31 maja 2014
w Bardo, Kamieniec Ząbkowicki, Ziębice, Ciepłowody, Stoszowice, Złoty Stok, Ząbkowice Śląskie, Aktualności
0

Jak wygląda droga edukacyjna dziecka niepełnosprawnego, w jakich placówkach może się kształcić biorąc pod uwagę różnorodność posiadanych dysfunkcji?

Ustawa o systemie oświaty zapewnia realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia. Gwarantuje dzieciom i młodzieży niepełnosprawnym możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami, a także opiekę nad tymi uczniami przez umożliwienie im realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych.

Do kształcenia specjalnego i integracyjnego dzieci niepełnosprawne kwalifikują na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego uprawnione  do tego Zespoły Orzekające Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych. Korzystanie z pomocy PPP jest dobrowolne i nieodpłatne. W poradni można skonsultować wybór formy kształcenia najlepszej dla dziecka, ale ostateczna decyzja o wyborze odpowiedniej metody nauki oraz rodzaju szkoły należy do  rodziców lub opiekunów dziecka.

Nie ulega wątpliwości, że wybór drogi edukacyjnej niepełnosprawnego dziecka jest dla rodziców decyzją odpowiedzialną i trudną. Zanim jednak dokonają wyboru, przeżywają wiele rozterek. Nasuwają  się im różne pytania i poszukują na nie odpowiedzi. Udział rodziców w procesie edukacji niepełnosprawnego dziecka został przez polskie prawo oświatowe potraktowany w sposób szczególny, dlatego mają oni bardzo szerokie uprawnienia. Rodzice otrzymali bowiem prawo samodecydowania. To rodzice decydują, czy ich dziecko (sprawiające określone trudności edukacyjne) zostanie zbadane przez specjalistów pracujących w poradniach psychologiczno – pedagogicznych, to rodzice decydują, czy przekazać szkole opinię postdiagnostyczną (lekarską lub psychologiczną) informującą o możliwościach i potencjale rozwojowym dziecka. To rodzice wybierają szkołę, do której ich niepełnosprawne dziecko będzie uczęszczać: ogólnodostępną, integracyjną lub specjalną. Rodzice powinni wiedzieć, do czego ma prawo uczeń niepełnosprawny. Znajomość praw dziecka niepełnosprawnego z pewnością pomoże rodzicom w dokonaniu właściwego wyboru drogi edukacyjnej ich dziecka.

Kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci/uczniów niepełnosprawnych, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Organizowane jest dla dzieci i młodzieży: niesłyszących i słabo słyszących , niewidomych i słabo widzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z  niepełnosprawnościami sprzężonymi. Kształcenie specjalne dzieci / uczniów niepełnosprawnych może być organizowane we wszystkich typach szkół, a więc w szkołach podstawowych,  gimnazjach, szkołach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi, szkołach integracyjnych i specjalnych, ponadgimnazjalnych  oraz we wszystkich rodzajach przedszkoli i szkół (ogólnodostępnych i ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi).

Na wniosek rodziców Starosta zapewnia  dziecku posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego odpowiednią formę kształcenia, uwzględniając rodzaj niepełnosprawności, w tym stopień upośledzenia umysłowego (dotyczy szkół specjalnych i ośrodków). Dzieci niepełnosprawne objęte są wychowaniem przedszkolnym w wieku od 3 do 6 lat na równi z niepełnosprawnymi rówieśnikami. W wieku 6 lat mają one prawo do rocznego przygotowania przedszkolnego. Pobyt dziecka w przedszkolu może być przedłużony do 10 roku życia (tylko, gdy posiada ono orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej kwalifikujące do kształcenia specjalnego). Uczniowi  niepełnosprawnemu każda szkoła (ogólnodostępna, integracyjna i specjalna)  zapewnia: obowiązkowe i dodatkowe zajęcia edukacyjne zajęcia rewalidacyjne, pomoc psychologiczno-pedagogiczną (w tym w szczególności:  realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego), odpowiednie warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, realizację programu nauczania oraz programu wychowawczego i profilaktyki z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy, integrację ze środowiskiem rówieśniczym, przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym,  pomoc rodzicom uczniów niepełnosprawnych w zakresie  doskonalenia umiejętności niezbędnych we wspieraniu rozwoju ich dzieci.

Indywidualizacja procesu kształcenia uczniów niepełnosprawnych następuje popprzez: możliwość przedłużenia okresu kształcenia na każdym etapie edukacyjnym, dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz realizację indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. Dla uczniów niepełnosprawnych stwarza się możliwość wydłużenia obowiązku szkolnego:  do ukończenia przez ucznia: – 18 roku życia – w przypadku szkoły podstawowej – 21 roku życia – w przypadku gimnazjum – 24 roku życia – w przypadku szkoły ponadgimnazjalnej. Przy  wyborze klasy należe uwzględnić potrzeby dziecka. Pojedyncze dziecko niepełnosprawne znajduje się w klasie 23-28 osobowej pod opieką jednego nauczyciela. Czas poświęcony dziecku przez nauczyciela jest więc ograniczony.Dlatego dzieci z cięższym stopniem niepełnosprawności, szczególnie z upośledzeniem umysłowym, wymagające większego wsparcia i pomocy nie radzą sobie w takich klasach. Na pokrycie wydatków związanych z zapewnieniem właściwych warunków transportu do szkoły i edukacji dziecka niepełnosprawnego gmina otrzymuje zwiększoną kwotę pieniędzy z oświatowej subwencji ogólnej. Rodzice zatem nie muszą się czuć upokorzeni, że ich dziecko ma przywileje kosztem innych dzieci. Mają obowiązek śledzić, czy przyznana forma pomocy i rozwiązań sprawdza się dla ich dziecka. Powinni też systematycznie współpracować z nauczycielem, by dziecko odnosiło sukcesy i chętnie chodziło do szkoły. To oni muszą dostarczać szkole informacji o samopoczuciu i postępach ich dziecka. Dziecko niepełnosprawne nie musi opanować takiego samego zakresu materiału i w tym samym okresie jak jego zdrowi rówieśnicy.

Klasy integracyjne funkcjonują w wielu szkołach w Polsce. Bardzo często sami rodzice są inicjatorami powstawania klas integracyjnych na ich terenie za zgodą władz gminnych. Klasa integracyjna liczy od 15 do 20 uczniów – liczba ta obejmuje od 3 do 5 dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności. W klasie pracuje równolegle 2 nauczycieli: jeden z przygotowaniem ogólnym, drugi ze specjalnym, którego zadaniem jest pomoc w nauce dzieciom niepełnosprawnym. Obaj nauczyciele czuwają, by klasa stawała się zintegrowanym zespołem, oraz by każde dziecko czuło się w niej dobrze i robiło postępy na miarę swoich możliwości. Dodatkowo proces kształcenia wspierają inni specjaliści: logopeda, psycholog, rehabilitant. Klasy integracyjne są poważnym wyzwaniem dla szkoły, która musi dokonywać licznych zmian programowo-organizacyjnych w funkcjonowaniu klasy, doskonali sposoby oceniania dzieci, wzbogaca ofertę pomocy dydaktycznych i usuwa wszelkie bariery. Klasy specjalne mogą być tworzone w szkołach ogólnodostępnych lub w szkołach specjalnych. Uczą się w nich dzieci najczęściej z jednym typem niepełnosprawności (np.: upośledzone umysłowo, głuche lub niedowidzące). Pozostają w grupach 5-12 osobowych (w zależności od rodzaju niepełnosprawności) pod opieką pedagoga specjalnego. Jeżeli są to klasy w szkołach ogólnodostępnych, dzieci niepełnosprawne mają możliwość kontaktu ze zdrowymi dziećmi na przerwach i podczas wspólnych uroczystości.

Proces i tempo nauczania w tych klasach są dostosowane do możliwości uczniów. Nauczanie indywidualne jest przyznawane dzieciom z cięższymi stopniami niepełnosprawności lub okresowo niemogącym uczęszczać do szkoły. Dziecko może mieć przyznane od 4 do 16 godzin lekcyjnych tygodniowo (w zależności od rodzaju szkoły). Rodzic powinien śledzić proces kształcenia. Przy nauczaniu indywidualnym istnieje możliwość udziału dziecka w wybranych lekcjach w szkole. O to również muszą zabiegać rodzice i mieć stosowne wskazania w orzeczeniu.

Rodzice mają obowiązek: zgłosić dziecko do szkoły, zapewnić regularne uczęszczanie na zajęcia (pamiętajmy, że gmina ma obowiązek zapewnić bezpłatny transport i opiekę w czasie przewozu dzieci niepełnosprawnych, uczęszczających do publicznych szkół podstawowych i gimnazjów). Jeśli rodzice nie spełnią obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki, grozi im kara pieniężna. Dla dzieci niepełnosprawnych organizowane są klasy i szkoły specjalne lub integracyjne w szkołach podstawowych (od września 1999 r. także w gimnazjach) oraz szkoły zawodowe, przygotowujące do zawodu i licea profilowane. Dziecko np. niepełnosprawne ruchowo, przewlekle chore może pobierać naukę w ramach nauczania indywidualnego – w miejscu pobytu, chociaż nie jest to forma popierana przez psychologów, ponieważ izoluje dziecko od rówieśników. Przeciwwagą jest nauczanie integracyjne, które zapewnia kontakt z innymi dziećmi. Po informacje dotyczące placówek integracyjnych, można zgłaszać się do kuratoriów w całym kraju.

Każde dziecko ma indywidualne cechy charakterystyczne, zainteresowania, zdolności i potrzeby nauczania, dlatego tak trudno wskazać jeden typ szkoły jako odpowiedni dla tej grupy dzieci. Szkoła powinna dostosować się do potrzeb dziecka, a nie dziecko do typu szkoły. Rodzice powinni poszukiwać szkoły, która jest w stanie tego  dokonać.

Jakub Saryczew

Fot: Facebook
Tagi: zdrowie
UdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

Spotkaj się z Mistrzem

Następny wpis

Dziewczyny z Powstania

Następny wpis

Dziewczyny z Powstania

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Popularne
  • Komentowane
  • Najnowsze
Niższe podatki także dla seniorów – już od 1 lipca 2022

Niższe podatki także dla seniorów – już od 1 lipca 2022

30 czerwca 2022

Spotkania, debaty, modlitwa, koncerty, warsztaty – przed nami Sudeckie Forum Inicjatyw

30 czerwca 2022
Prawo i Sprawiedliwość reorganizuje się – są nowe okręgi partii i nowi pełnomocnicy

Prawo i Sprawiedliwość reorganizuje się – są nowe okręgi partii i nowi pełnomocnicy

29 czerwca 2022

W wakacje odwiedź Starą Kopalnię – kalendarz wypełniony propozycjami aktywnego wypoczynku

30 czerwca 2022

KANDYDACI DLA ZIĘBIC 2014 – 2018

29

Dwoje na jednego

23
W Wałbrzychu szczepienia będą obowiązkowe – tak chce prezydent miasta i większość radnych

W Wałbrzychu szczepienia będą obowiązkowe – tak chce prezydent miasta i większość radnych

13
W Bielawie mieszkańcy mają swój budżet – jest pięć pomysłów i miesiąc na wybór

W Bielawie mieszkańcy mają swój budżet – jest pięć pomysłów i miesiąc na wybór

12
O zaślepieniu uczuciem… – „Manon”

O tym, jak nieokiełznana młodość łatwo wpada w kłopoty – „Manon”

2 lipca 2022
„Gruzińskie opowieści” – odsłony Polsko-Gruzińskiego Festiwalu Kultury w Bystrzycy Kłodzkiej i Lądku-Zdroju

„Gruzińskie opowieści” – odsłony Polsko-Gruzińskiego Festiwalu Kultury w Bystrzycy Kłodzkiej i Lądku-Zdroju

2 lipca 2022

Będą latać nad lasami, aby zapobiegać pożarom – wspólna inicjatywa wojewódzkich funduszy ochrony środowiska z czterech województw

1 lipca 2022

Eufrozyna i Zygfryd Piątek odkryli Wałbrzych dla nas – pamięć o ich pracy trwa

1 lipca 2022

Ostatnie aktualności

O zaślepieniu uczuciem… – „Manon”
Aktualności

O tym, jak nieokiełznana młodość łatwo wpada w kłopoty – „Manon”

2 lipca 2022
„Gruzińskie opowieści” – odsłony Polsko-Gruzińskiego Festiwalu Kultury w Bystrzycy Kłodzkiej i Lądku-Zdroju
Kłodzko

„Gruzińskie opowieści” – odsłony Polsko-Gruzińskiego Festiwalu Kultury w Bystrzycy Kłodzkiej i Lądku-Zdroju

2 lipca 2022
Dolny Śląsk

Będą latać nad lasami, aby zapobiegać pożarom – wspólna inicjatywa wojewódzkich funduszy ochrony środowiska z czterech województw

1 lipca 2022
Wałbrzych

Eufrozyna i Zygfryd Piątek odkryli Wałbrzych dla nas – pamięć o ich pracy trwa

1 lipca 2022
Włodarze gmin wyznaczają nagrody – sprawcy dewastacji pozostają niewykryci – tym razem w Szczytnej
Kłodzko

Włodarze gmin wyznaczają nagrody – sprawcy dewastacji pozostają niewykryci – tym razem w Szczytnej

1 lipca 2022
Niskie Podatki – już od 1 lipca 2022
Aktualności

Niskie Podatki – już od 1 lipca 2022

1 lipca 2022

SudeckieFakty.pl - wiarygodne informacje obejmujące powiaty: wałbrzyski, świdnicki, dzierżoniowski, ząbkowicki i kłodzki oraz Dolnego Śląska. Sprawdzone fakty i wyraziste opinie.

Polityka Prywatności
Redaktor naczelny: Piotr Krejner

sudeckiefakty

Sudeckie Fakty
„Pałac Marianny Orańskiej i otaczający go par „Pałac Marianny Orańskiej i otaczający go park w Kamieńcu Ząbkowickim są coraz piękniejsze – architektura i przyroda sprawiają, że tu się odpoczywa” - zapewnia burmistrz Marcin Czerniec w #studiofakty 
🎥✍️➡️ https://sudeckiefakty.pl/marcin-czerniec-palac-marianny-oranskiej-i-otaczajacy-go-park-w-kamiencu-zabkowickim-sa-coraz-piekniejsze-architektura-i-przyroda-sprawiaja-ze-tu-sie-odpoczywa-studio-fa/
#architektura #przyroda #czaswolny #turystyka #dolnyśląsk #ziemiaząbkowicka #kamieniecząbkowicki #pałac #pałacmariannyorańskiej
programy „Open-Vocal”-owe wyznaczają zarówno programy „Open-Vocal”-owe wyznaczają zarówno wysoki poziom wykonań – co doceniają obserwatorzy, ale też pewien rytm – może lepiej napisać: puls – życia kulturalnego…
✍️📸➡️ https://sudeckiefakty.pl/pisze-literami-nie-nutami-list-inspirowany-muzyka-i-spiewem-foto-video/ 
#muzyka #śpiew #kultura #openvocalartschool #kłodzko
Zobacz jedno z najbardziej romantycznych miejsc Do Zobacz jedno z najbardziej romantycznych miejsc Dolnego Śląska – Pałac Księżnej Marianny zanurzony w przyrodzie.
🎥✍️➡️ https://sudeckiefakty.pl/jedno-z-najbardziej-romantycznych-miejsc-dolnego-slaska/ 
#pałac #pałacmariannyorańskiej #architektura #przyroda #krajobraz #czaswolny #rekreacja #odpoczynek #zabytek #ziemiaząbkowicka #dolnyśląsk
Przy pięknej, jak dzisiaj, pogodzie, ale też, gd Przy pięknej, jak dzisiaj, pogodzie, ale też, gdy pada deszcz, przechadzka po Parku Południowym – samotna, we dwoje czy rodzinna, sprzyja ukojeniu po całym pracowitym tygodniu. I sprzyja zdrowiu, które jest w tych czasach bezcenne.
🎥✍️ https://sudeckiefakty.pl/oaza-spokoju-i-wytchnienia-to-odpowiedz-na-pytanie-jak-odpoczac-w-wielkim-miescie-video/
#park #parkpołudniowy #parkpołudniowywrocław #spacer #rekreacja #odpoczynek #odpoczynekwmieście #wrocław #dolnyśląsk
💢 Czy można było kochać i myśleć o miłoś 💢 Czy można było kochać i myśleć o miłości w czasie i miejscu zagłady? Jak marzyć o miłości i okazywać miłość w oceanie nienawiści? Uda się wnieść różę kochanej kobiecie uwięzionej w obozie koncentracyjnym? 
💢Sylwia Winnik prezentowała dzisiaj w Ząbkowicach Śląskich najnowszą swoją książkę „Bezmiłość”.
💢 Teraz migawki ze spotkania- relacja wkrótce @sudeckiefakty. 
#książka #lektura #reportaż #miłość #obózzagłady #bezmiłość #sylwiawinnik
Ojciec, Ojczulek, Tato, Tatuś, Tatulasek, Tatko - Ojciec, Ojczulek, Tato, Tatuś, Tatulasek, Tatko - gdy jest to dobrze. Gdy Go brakuje… 
Wszystkim Ojcom dziękujemy i życzymy, by ojcostwo zawsze było spełnianiem się. Oby - dzisiaj szczególnie - Wasze córki i Wasi synowie byli blisko. 
#ojciec #ojciecicórka #ojciecisyn #ojciecidzieci #tata #tatuś #rodzina #dzieńojca #dzieńtaty #życzenia
O zaślepieniu uczuciem… – „Manon”

O tym, jak nieokiełznana młodość łatwo wpada w kłopoty – „Manon”

2 lipca 2022
„Gruzińskie opowieści” – odsłony Polsko-Gruzińskiego Festiwalu Kultury w Bystrzycy Kłodzkiej i Lądku-Zdroju

„Gruzińskie opowieści” – odsłony Polsko-Gruzińskiego Festiwalu Kultury w Bystrzycy Kłodzkiej i Lądku-Zdroju

2 lipca 2022

Będą latać nad lasami, aby zapobiegać pożarom – wspólna inicjatywa wojewódzkich funduszy ochrony środowiska z czterech województw

1 lipca 2022
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • AKTUALNOŚCI
  • TWÓJ POWIAT
    • Ząbkowice Śląskie
    • Kłodzko
    • Dzierżoniów
    • Świdnica
    • Wałbrzych
  • DZIEJE SIĘ
  • SPORT
  • KULTURA
  • Dolny Śląsk

© 2022 SudeckieFakty.pl

Po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://sudeckiefakty.pl/cookies)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT