Zarzut oszustwa postawiono 17-letniemu mieszkańcowi Wałbrzycha. Nastolatek sprzedał poprzez internetowy portal aukcyjny produkt, którego… nie posiadał.
Funkcjonariusze z wałbrzyskiej komendy w toku przeprowadzonych działań operacyjnych ustalili, że 17-letni wałbrzyszanin, w marcu br., na jednym z portali akcyjnych, oferował do sprzedaży sprzęt elektroniczny, którego nie posiadał. Kupujący wpłacił pieniądze za zakup i czekał na przesyłkę, której nigdy nie otrzymał. W ten sposób sprawca oszukał mieszkańca Warszawy na kwotę ponad 400 zł. Młodzieniec za swój czyn dowie przed sądem. Grozi mu kara do 8 lat pozbawiania wolności
Dbając o bezpieczeństwo kupujących funkcjonariusze walczący z przestępczością gospodarczą przypominają na co należy zwrócić uwagę przy robieniu zakupów poprzez popularne portale aukcyjne oraz społecznościowe.
- Zakupy w sieci dokonujmy w sprawdzonych, autoryzowanych i zarejestrowanych sklepach internetowych.
- Przed przesłaniem pieniędzy sprawdźmy, czy firma oferująca nam produkty i usługi w ogóle istnieje.
- Prześledźmy komentarze i opinie o sprzedającym bezpośrednio w serwisie sprzedażowym oraz w wyszukiwarce internetowej.
- Zweryfikujmy, czy posiada on numer polskiej sieci telekomunikacyjnej i czy pojawia się on w wyszukiwarce, a także jakie wpisy się do niego odnoszą.
- Wykonajmy telefon do sprzedającego przed zakupem.
- Warto też sprawdzić od kiedy posiada on konto w serwisie sprzedażowym.
- Unikajmy robienia zakupów od nowych użytkowników lub takich, którzy mają dużo negatywnych komentarzy.
- Sprawdźmy, gdzie zarejestrowana jest domena strony, np. poprzez wyszukiwarkę http://centralops.net/co/ oraz przeczytajmy regulamin sklepu, a także oceńmy wizualnie profesjonalizm wykonania strony internetowej.
- W razie możliwości dokonujmy przelewu środków poprzez usługę PayU, unikając płatności bezpośrednio na rachunek bankowy, gdyż w tej drugiej sytuacji nie obejmuje nas program ochrony kupujących. W przypadku wątpliwości należy poprosić sprzedającego o nadanie przesyłki za pobraniem. Brak zgody może być dla nas sygnałem o spotkaniu na swojej drodze oszusta internetowego.
- Pamiętajmy, aby nie przesyłać pieniędzy na poczet kosztów wysyłki. W przypadku przesyłki za pobraniem wymuśmy od sprzedającego zaznaczanie opcji przeglądu towaru przy odbiorze. Odmowa kuriera z uwagi na niezaznaczenie takiej opcji powinna także dać nam do myślenia. W przypadku wątpliwości można zaniechać odbioru zakupionego towaru.
- Zwróćmy także uwagę na cenę. Przedmioty sprzedawane w sieci są z reguły tańsze o około 10-20%, niż w sklepach stacjonarnych. Wszelkie inne tańsze oferty powinny wzbudzić w nas niepokój i zastanowienie, gdyż oszuści zawsze zwracają na siebie uwagę nadzwyczajnie atrakcyjną ofertą.