PLK SA kontynuują wspieranie historii i tradycji kolejowych, przekazując darowizny o łącznej wartości ponad 711 tys. zł w 2024 roku. Semafory i wagony w Jaworzynie Śląskiej zyskają drugie życie i przyczynią się do promowania wiedzy o historii kolei oraz umożliwią realizację projektów edukacyjnych i turystycznych.
Polskie Linie Kolejowe SA wspierają instytucje i organizacje zajmujące się ochroną zabytków kolejowej techniki. Elementy infrastruktury, które straciły swoją pierwotną funkcję, są wykorzystywane ponownie, wspierając jednocześnie szerzenie wiedzy o historii kolejnictwa i jego dziedzictwie.
Na rzecz Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej przekazano semafory kształtowe pochodzące ze stacji Rogoźnica, które będą ponownie wykorzystane w infrastrukturze kolejowej. Stowarzyszenie, na podstawie umowy z Gminą Jaworzyna Śląska, zarządza gminną bocznicą kolejową o długości 4,8 km, mającą początek w Jaworzynie Śląskiej i koniec we wsi Pastuchów (bocznica do dawnej fabryki cukru). W przyszłości bocznica otrzyma status linii kolejowej i zostanie wykorzystywana do prowadzenia muzealnych pociągów. Semafory przekazane przez PLK SA zostaną wbudowane w istniejącą infrastrukturę i staną się atrakcją dla odwiedzających Jaworzynę Śląską. Z czasem Stowarzyszenie będzie dążyć do uruchomienia semaforów i wykorzystania ich do prowadzenia ruchu pociągów.
Jako Polskie Linie Kolejowe jesteśmy dumni, że możemy wspierać instytucje, które dbają o zachowanie dziedzictwa kolejowego i historii naszej techniki. Przekazywanie nieużywanych elementów infrastruktury na rzecz muzeów, stowarzyszeń czy organizacji to dla nas ważna część odpowiedzialności społecznej. Cieszymy się, że dzięki tym darowiznom, dawne urządzenia kolejowe stają się cennym materiałem edukacyjnym, który nie tylko przypomina o naszej przeszłości, ale i angażuje kolejne pokolenia w poznawanie historii kolejnictwa – mówi prezes zarządu PLK SA. Piotr Wyborski.
- W ostatnich latach PLK SA przekazały ponad 170 razy darowizny instytucjom, które promują i dbają o historię kolei.
- Dzięki wsparciu zarządcy infrastruktury możliwe jest prowadzenie rekreacyjnych przejazdów wąskotorówek, a niewykorzystywany sprzęt wzbogaca ekspozycje muzealne i zasoby dydaktyczne wielu szkół.
Poprzez: plk-sa.pl