Dolnośląski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował, że w jednym z trzech przetargów na zaprojektowanie i wybudowanie odcinków drogi ekspresowej S8 obecnie nie jest możliwe podpisanie umowy.
Jak już informowaliśmy w naszym portalu, GDDKiA przeprowadziła trzy przetargi na 33-kilometrowy fragment mającej powstać drogi ekspresowej S8 od Magnic do Łagiewnik. Jest też ogłoszony przetarg na 12-kilometrowy odcinek pomiędzy Ząbkowicami Śląskimi a Bardem. Jeszcze w tym roku ma być ogłoszony przetarg na połączenie od Łagiewnik do Ząbkowic Śląskich. Jeśli inwestycja nie zostanie zatrzymana w konsekwencji zmiany rządu po październikowych wyborach, do roku 2028 jest nadal możliwe wybudowanie nowoczesnej arterii dla południa Dolnego Śląska do Barda.
Pod znakiem zapytania stanął fragment 13,8 km przyszłej S8. Ma on być poprowadzony nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać przez gminy: Kobierzyce, Kąty Wrocławskie, Sobótka i Jordanów Śląski. Powstać tam ma węzeł drogowy Jordanów Śląski łączący S8 z obecną DK8 oraz drogami powiatowymi DP2075D i DP1989D. Na odcinku tym wybudowanych ma być pięć mostów pełniących również funkcję przejścia dla zwierząt, siedem wiaduktów nad drogą ekspresową, trzy wiadukty w ciągu drogi ekspresowej (w tym jeden pełniący również funkcję przejść dla zwierząt) oraz trzy przepusty z funkcją przejść dla zwierząt.
Od wyniku przetargu odwołał się jeden z uczestników postępowania, co oznacza, że do czasu rozstrzygnięcia przez Krajową Izbę Odwoławczą, umowa na odcinek od Kobierzyc do Jordanowa nie zostanie podpisana. Przypomnijmy, że na odcinek wykonawczy Kobierzyce Południe – Jordanów Śląski w obrębie powiatów wrocławskiego i dzierżoniowskiego wybrana został firma PORR, której oferta opiera na 401 110 124,16 zł. Odwołanie wniosła spółka Strabag, która jednocześnie wygrała postępowanie na odcinek pomiędzy węzłami Kobierzyce Północ i Kobierzyce Południe oferując tam realizację zadania za 309 777 961,23 zł.
Do czasu rozstrzygnięcia odwołania i decyzji KIO, jesteśmy zobligowani wstrzymać przygotowania do podpisania umowy na realizację tego zadania – informuje dolnośląski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Dalszy fragment przyszłej S8 od Barda do Kłodzka powiązany z projektowaną obwodnicą Złotego Stoku miałby być gotowy do roku 2030, jako że nadal trwają prace przygotowawcze obejmujące ten fragment. Po ich zakończeniu GDDKiA będzie mogła złożyć wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, a następnie wdrożyć przetargi na zaprojektowanie i wybudowanie trasy S8 i zintegrowanej z nią obwodnicy Złotego Stoku. W rządowym programie zapisano również realizację dalszego przebiegu S8, od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami.
Foto: gov.pl/gddkia-wroclaw
Opracowanie przebiegu obwodnicy Złotego Stoku powinno zostać podporządkowane budowie S-8 biegnącej przez TUNEL , a nie na odwrót co forsuje GDDKiA robiąc z mieszkańców idiotów bo chce przeforsować wariant bez tunelu – tylko dlatego że tańszy. Nie pozwolimy na dewastację terenów turystycznych i inwestycyjnych w gminie Kłodzko.