Od kilku dni na You Tube można oglądać profesjonalny film promocyjny „Bardo – Miasto Cudów”. Obraz zarejestrowany kamerą „z ziemi” i „z lotu ptaka”, utrzymany w formie dynamicznej wycieczki po mieście i jego najbliższej okolicy, ze świetnie dobraną ścieżką dźwiękową, jest zaproszeniem do odwiedzenia Barda.
Film można oglądać w – trwającej 3 minuty – wersji pełnej (także w wersji fullHD) oraz w udostępnionym na Facebook’u esencjonalnym skrócie mieszczącym się w 30 sekundach. W obu wersjach widz jest oprowadzany po najpiękniejszych zakątkach Barda i widzi je albo „jakby był obok nich”, albo „jakby unosił się” nad miastem. Perfekcyjny montaż, naturalne barwy pokazywanego krajobrazu, energetyczny sound muzyki stawiają ten klip za model audiowizualnej promocji gmin w Powiecie Ząbkowickim. Zaletą filmu jest to, że obraz widziany na ekranie nie odbiega od rzeczywistości. Dzięki temu wizerunek Barda bez „technologicznego makijażu” nie rozczaruje kogoś, kto pod wpływem oglądanego filmu, przyjedzie do Miasta Cudów. Przez cztery minione dni klip promocyjny oglądany był ok. 100 razy. Trzeba dodać, że Gmina Bardo ma swój dedykowany kanał You Tube, gdzie jest już 6 filmików.
Już w styczniu 2014 r. pisaliśmy w naszym portalu o mniej lub bardziej udanych próbach osób zajmujących się marketingiem w urzędach gmin, aby wykorzystać film jaki nośnik promocji. W stosunku do pokazanych wtedy kilku produkcji, „Bardo – Miasto Cudów” jawi się jako majstersztyk. Jedynymi porównywalnymi pod względem jakości są trzy klipy promujące Pałac Marianny Orańskiej w Kamieńcu Ząbkowickim. Można je oglądać na You Tube, w tym cieszący się rekordowym zainteresowaniem ponad 2-minutowy film „Pałac w Kamieńcu Ząbkowickim”, który przez rok od publikacji oglądano ponad 8 300 razy. Bardzo sprawnie zrealizowany też był spot promujący nasz region pod hasłem „Dolny Śląsk – dotknij tajemnicy” (zrealizowany przez samorząd wojewódzki), w którym przez osiem sekund pojawiają się Ząbkowice Śląskie ze swoją Krzywą Wieżą. Walorem tej produkcji było to, iż pokazywana była w pasmach reklamowych ogólnopolskich stacji telewizyjnych. Zapewne nad emisją swojego filmu w mediach elektronicznych myśli już sztab promocyjny w Bardzie.
Marketing gminny to wciąż dziedzina traktowana przez samorządy akcyjnie. W uchwalanych strategiach rozwoju gmin, tej dziedzinie poświęca się uwagę marginalnie. Pomysły i realizacje materiałów promocyjnych bywają doraźnym wynikiem inwencji pracowników samorządowych czy instytucji kultury lub są zlecane podmiotom zewnętrznym. Najczęściej w związku z planowanymi wydarzeniami czy okazjami. Profesjonalny marketing staje się coraz bardziej kosztownym działaniem, co z kolei zderza się z możliwościami budżetowymi, obawami o naruszenie ogólnie akceptowanej estetyki i częstymi wątpliwościami radnych co do zasadności wydawania środków na ten cel. Powiedzenie „jak cię widzą, tak cię piszą” ma zastosowanie do gmin i od tej tendencji nie ma odwrotu. Jak widać w Bardzie już o tym dobrze wiedzą.