Warto znać swoje prawa przed wyjazdem do pracy sezonowej, dlatego zapraszamy do skorzystania z szeregu przydatnych informacji dotyczących zatrudnienia w Belgii.
PRACA SEZONOWA W ROLNICTWIE I OGRODNICTWIE
Pracownik sezonowy nie ma typowej umowy o pracę. Pracuje na podstawie codziennych umów ustnych i otrzymuje formularz, zwany również „kartą wyboru” (carte cuillette/picking card). Pracodawca decyduje każdego dnia o tym, kogo zatrudnić. Możliwe jest również wykonywanie pracy jako pracownik najemny, pracownik tymczasowy lub osoba prowadząca działalność na własny rachunek.
PRAWA PRACOWNIKA SEZONOWEGO
- Osoba może pracować maksymalnie 100 dni w roku kalendarzowym jako pracownik dorywczy w ogrodnictwie i 60 dni w rolnictwie.
- Maksymalny czas pracy jest ograniczony. Nie można pracować dłużej niż 11 godzin dziennie i nie dłużej niż 50 godzin tygodniowo.
- Pod koniec każdego miesiąca pracownik sezonowy ma prawo do otrzymania odcinka wypłaty, który zawiera informacje o wynagrodzeniu.
- Pracodawca musi bezpłatnie wyposażyć pracownika we wszelkie niezbędne środki ochrony osobistej (rękawice, maski do ust itp.). Konserwacja i czyszczenie tego sprzętu odbywa się również na koszt pracodawcy.
- W przypadku choroby można skorzystać z usług opieki zdrowotnej, jeżeli jest się członkiem lokalnej kasy chorych (mutuelle). Jeżeli w ciągu ostatnich 12 miesięcy osoba przepracowała 800 godzin, ma również prawo do zasiłku chorobowego.
KORZYŚCI
- Minimalne wynagrodzenie za godzinę (brutto) wynosi co najmniej 9,35 EUR za godzinę.
- Jeśli wynagrodzenie wypłacane jest w gotówce, pracodawca poprosi o złożenie podpisu na potwierdzenie odbioru.
- Mieszkając w Belgii, w ciągu 8 dni należy zarejestrować się w gminie.
- Jeśli osoba przepracowała się co najmniej 50 dni w przedsiębiorstwie ogrodniczym w ciągu jednego roku, ma prawo do premii na koniec roku w wysokości 190 EUR brutto w następnym roku (wypłacana w lipcu).
- Pracodawca, który zapewnia zakwaterowanie może naliczać (rozsądne) koszty, które są odliczane od wynagrodzenia pracownika. Należy przedyskutować tę kwestię i ustalić warunki na piśmie.
- Powinno zwróć się uwagę, że od 101 dnia osoba nie jest już uznawana za pracownika sezonowego, lecz jako pracownik, do którego mają zastosowanie wyższe składki na ubezpieczenie społeczne.
OBOWIĄZKI PRACOWNIKA SEZONOWEGO
- Każdego dnia na karcie wyboru wpisuje się informacje o tym, kiedy rozpoczyna się dzień pracy. Należy zachować ten formularz w miejscu pracy.
- Obowiązkiem pracownika jest używanie środków ochronnych związanych z koronawirusem.
- Pracownik sezonowy może mieć też inny status, tj.: otrzymuje świadczenie integracyjne (revenu d’intégration). Powinno się z wyprzedzeniem skontaktować się z lokalnym OCMW/CPAS (publiczne centrum opieki społecznej), aby sprawdzić, czy praca sezonowa wpływa na świadczenia z tytułu zabezpieczenia społecznego.
- Osoba przebywająca w ośrodku recepcyjnym Fedasil powinna zwrócić się do ośrodka, aby sprawdził, czy można pracować w rolnictwie i ogrodnictwie.
- Osoba czasowo bezrobotna musi podać dni pracy na karcie kontrolnej lub zgłosić ten fakt w swojej instytucji wypłacającej zasiłek podczas pandemii koronawirusa.
- Osoba, która została uznana za niezdolnego do pracy powinna zwróć się do lekarza orzecznika o pozwolenie na wznowienie pracy w niepełnym wymiarze godzin.
- Student oprócz godzin pracy w charakterze studenta student@work może pracować w charakterze pracownika sezonowego (karta wyboru).
- Osoba prowadząca działalność na własny rachunek może łączyć swoją działalność jako pracownik sezonowy z korzystaniem z emerytury pomostowej.
PYTANIA LUB SKARGI
Wstępnie powinno się omówić problem z pracodawcą. Można również skontaktować się z innymi instytucjami.
- Więcej informacji na temat karty wyboru i liczby dni, w których można pracować (nadal) – formularz kontaktowy https://www.rsz.be/contacteer-ons tel: 025095959.
- Pytania dotyczące wynagrodzenia i godzin pracy – telefonicznie od poniedziałku do piątku w godz. 9:00-12:00 oraz w godz. 14:00-16:30 pod numerem 022355555 (w j. niderlandzkim) i 022355560 (w j. francuskim i niemieckim) – e-mail: [email protected]
- Pytania dotyczące bezpieczeństwa miejscu pracy – telefonicznie lub pocztą elektroniczną w biurze regionalnym: https://werk.belgie.be/nl/over-de-fod/structuur-van-de- / fod/arbeidsinspectie-ad-toezicht-op-het-welzijn-op-het-werk/externe?id=6550
- Infolinia na temat uczciwej konkurencji – w sprawie wykroczeń lub oszustw, można skontaktować się z punktem kontaktowym ds. uczciwej konkurencji: https://www.meldpuntsocialefraude.belgie.be (używając dowodu tożsamości)
- Dodatkowe informacje na temat warunków życia i pracy w Belgii można znaleźć pod linkiem – https://eures.praca.gov.pl/szukasz-pracy-w-ue/jestes-obywatelem-polski/zycie-i-praca-w-krajach-ue-i-efta/belgia
- Pytania do doradców EURES – https://eures.praca.gov.pl/kontakt/kadra-eures
Pamiętaj – uczciwe zatrudnienie nie kończy się po sezonie!