W 2019 r. linia nr 318 przeszła pod zarząd samorządu Dolnego Śląska. Kilka dni temu Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji pod kątem odtworzenia odcinka historycznej linii kolejowej, której historia sięga początku XX wieku. Inwestycja ma objąć odcinek Bielawa Zachodnia – Srebrna Góra.
Dokumentacja techniczna jest niezbędna do zgłoszenia generalnego remontu linii kolejowej. Zawierać ma opis techniczny, wykaz, zakres i sposób wykonania robót, niezbędne szkice i rysunki, mapy, a także wymagane przepisami pozwolenia, uzgodnienia, opinie. DSDiK wyznaczyła termin zgłaszania ofert przetargowych na 16 czerwca br. Dokumentacja ma być gotowa w dziewięć miesięcy od podpisania umowy z projektantem, a sama odbudowa linii może potrwać ok. 3 lat.
Cała 62-kilometrowa trasa Kolei Sowiogórskiej prowadziła z Dzierżoniowa do Ścinawki Średniej. Była czynna w latach 1900 – 1930, po czym została zlikwidowana. Na odcinku ze Srebrnej Góry do Woliborza zamontowana była dodatkowa zębata szyna, która była konieczna do obsługi połączeń w tamtych latach. Według ekspertów dzisiejszy tabor poradziłby sobie z takimi pochyleniami bez większego problemu.
Odtworzenie tej linii zapewni Dolnoślązakom dojazd kolejowy do atrakcji turystycznych m.in. twierdzy Srebrna Góra czy szlaków turystycznych Gór Sowich. Mieszkańcy zyskają także nowe połączenia do pracy, szkoły czy do miejsc wypoczynku – przekonuje członek zarządu województwa dolnośląskiego Tymoteusz Myrda.
Dopiero opracowanie dokumentacji umożliwi ocenę skali i wartość kosztorysową prac koniecznych przy odbudowie historycznej linii kolejowej. Wszystko wskazuje na to, że jeśli uda się zrealizować to przedsięwzięcie – linia stanie się jedną z unikalnych atrakcji turystycznych w regionie. Warto też przypomnieć, że od wiosny 2020 r. czynne jest już połączenie kolejowe Wrocław – Bielawa, co relacjonowaliśmy w serwisie video naszego portalu.
O ile inwestycja będzie przeprowadzona w sposób umożliwiający zarówno dojazd do w Góry Stołowe jak i jazdę w pętli dookoła Gór Sowich przez Broumov to będzie też hitem frekwencyjnym z liczbą podróży na poziomie 300-400 tysięcy rocznie – uważa radny samorządu wojewódzkiego Patryk Wild.
W wywiadzie dla portalu WrocLife.pl radny Patryk Wild zasugerował, że wspólnie z lokalnym samorządem rozważymy odbudowę na fragmencie linii trzeciej zębatej szyny. Po to, by stworzyć unikalną i jedyną w Polsce atrakcję turystyczną i użytkować na tym fragmencie – oprócz zwykłych pociągów – muzealne pociągi trakcji zębatej. Oczywiście, to odrębny projekt wymagający też pozyskania takiej lokomotywy, ale nie jest to niemożliwe.
jaka zębatka ? Tu mowa o odcinku Bielawa – Srebrna Góra, a zębatka była dalej .