Pod koniec stycznia informowaliśmy w naszym portalu, że na szczeblu rządowym decyzja w sprawie budowy nowej drogi ekspresowej S8 jest podjęta. Opublikowaliśmy wtedy skan oficjalnego pisma podpisanego przez wiceministra odpowiedzialnego w rządzie za inwestycje drogowe, z którego jasno wynika, że postulowanej przez społeczeństwo i samorządy drogi …nie będzie.
16 dni później, czyli wczoraj portal „Doba.pl” w artykule pod jednoznacznym tytułem „Oszukano, nie będzie nowej Ósemki” opublikował następujące stwierdzenia: >> Ludzi walczących o nową drogę potraktowano przedmiotowo. Mówiąc wprost – rządzący oszukali mieszkańców powiatu dzierżoniowskiego, kłodzkiego, ząbkowickiego i wrocławskiego. Mydlono im oczy, by chwilowo uspokoić nastroje społeczne i zyskać punkty polityczne w roku wyborczym, który jest ostatnią szansą, by parlamentarzyści z naszego okręgu wyborczego rozwiązali choć część lokalnych problemów, w tym problem DK8. Jeżeli nasi przedstawiciele w parlamencie krajowym nie są skuteczni i nieumiejętnie walczą o sprawy regionu, to widocznie trzeba ich zmienić i dać mandat społeczny ludziom, którzy z większą pieczołowitością będą walczyć o naszą Małą Ojczyznę. << Trudno odmówić słuszności wnioskom sformułowanym przez naszych kolegów z „Doby.pl”. W materialne tam opublikowanym można też zobaczyć video z wywiadem, jakiego udzieliła posłanka Halina Szymiec-Raczyńska (PSL), która poinformowała o założeniu zespołu parlamentarnego ds. budowy nowej S8.
Warto w tym miejscu przypomnieć bardzo duże zaangażowanie Gminy Bardo i jej burmistrza Krzysztofa Żegańskiego w przeprowadzenie konsultacji społecznych w sprawie braku planów rządowych dotyczących budowy nowej arterii pomiędzy Kotliną Kłodzką a stolicą Dolnego Śląska. Także w organizację blokad na „ósemce” w grudniu ubr. Jak się okazało aktywność tego i wielu innych samorządów, wyrażana w uchwałach poszczególnych rad gmin, Rady Miejskiej Wrocławia i Sejmiku Dolnośląskiego, zostały …zbagatelizowane. Ponad tydzień przed upływem terminu owych konsultacji, urzędnik reprezentujący szczebel rządowy, stwierdził wprost, że nowej „ósemki” nie będzie i to przynajmniej do 2020 r. Co więcej, już po 22 stycznia br., kiedy to wiceminister podpisał pismo wyrokujące o tym, że dyskusja o S8 nie wchodzi w rachubę szybciej, niż za 5 lat, miały miejsce dwa inne – relacjonowane przez nasz portal – wydarzenia. 26 stycznia br. w konferencji prasowej w Cieszycach, posłanka Monika Wielichowska zapewniała dziennikarzy i inne obecne tam osoby, że należy prowadzić „działania dwutorowo”, tzn. zabiegać o nową arterię i jednocześnie o kapitalne remonty istniejącej drogi. Z kolei 30 stycznia br. w Kamieńcu Ząbkowickim senator Stanisław Jurcewicz (PO) skutecznie przekonywał tamtejszych radnych do podjęcia uchwały popierającej budowę S8.
Sprawa budowy nowej – co trzeba wyraźnie zaakcentować: nowej – drogi ekspresowej S8 pomiędzy granicą państwa a Wrocławiem jest warunkiem „być albo nie być” dla gospodarki i turystyki w trzech powiatach: kłodzkim, ząbkowickim i dzierżoniowskim. Wzmacniałoby węzłowe znaczenie Wrocławia w regionie sięgającym poza granice państwa. Ułatwiałoby codzienną migrację do miejsc pracy i nauki rzeszom osób zatrudnionych i poszukujących pracy oraz studentom i uczniom. W oczywisty sposób poprawiłoby bezpieczeństwo wszystkich użytkowników trasy, której obecny przebieg uchodzi za „drogę śmierci”. Rząd na apele mieszkańców i samorządów wszystkich szczebli odpowiada: „porozmawiajmy po 2020 r.”, czyli mówi „nie”. Jaka będzie reakcja społeczna? Dojdzie do kolejnych blokad? Jak odpowiedzą samorządy? Będą podejmować kolejne uchwały? Jak bardzo tragiczne muszą być statystyki wypadków, aby w Warszawie ktoś myślał inaczej, niż dotąd? O tym pewnie przekonamy się w najbliższych dniach. Nasz portal – niezmiennie – będzie rzecznikiem woli społecznej: nowa „ósemka” musi powstać. Już, a nie kiedyś!
WYRAŻAJMY OPINIĘ W SPRAWIE „S8” – MIEJSCE NA KOMENTARZ NIŻEJ
Fot: pokaz ratownictwa przedmedycznego realizowany w trakcie protestu społecznego na drodze krajowej nr 8 w Bardzie.