Budowa Cyklostrady Dolnośląskiej staje się coraz bardziej realnym projektem zainicjowanym przez samorząd wojewódzki. W Bolesławcu odbyło się kolejne spotkanie konsultacyjne z udziałem przedstawicieli gmin i powiatów włączonych w plan uruchomienia wielkiej trasy rowerowej w naszym regionie.
Cyklostrada zapewniać między innymi dostęp do atrakcji turystycznych, a także połączenie z najważniejszymi ośrodkami regionu. Dzięki przeprowadzonym przez samorząd województwa w ostatnich miesiącach konsultacjom społecznym zgromadzono kilkaset uwag, które wpłynęły na ostateczny kształt projektu.
W obszarze sudeckim, czyli dawnego województwa wałbrzyskiego trasy Cyklostrady Dolnośląskiej połączyć mają wszystkie miasta – siedziby powiatów oraz wiele miejscowości atrakcyjnych z punktu widzenia potrzeb ruchu turystycznego. Kliknij TUTAJ lub w poniższy obrazek, aby zobaczyć interaktywną mapę Cyklostrady Dolnośląskiej.
Spotkanie w Bolesławcu miało na celu włączenie gmin i powiatów z rejonu jeleniogórskiego. Projekt Cyklostrady mamy nadzieję zrealizować w ciągu najbliższych lat we współpracy z gminami. To będą trasy turystyczne, długodystansowe, przebiegające nie tylko przez nasz region, ale także przez sąsiednie województwa i będą się łączyć z trasami w Niemczech i Czechach – tłumaczy członek zarządu województwa dolnośląskiego Tymoteusz Myrda.
Projekt Cyklostrady Dolnośląskiej jest efektem prac planistycznych, które trwały w ostatnich czterech latach, o czym informowaliśmy w naszym portalu. W 2017 r. Zarząd Województwa Dolnośląskiego przyjął Dolnośląską Politykę Rowerową, której podstawowym celem jest wzrost udziału ruchu rowerowego w transporcie na terenie województwa. Rok później podpisano list intencyjny w sprawie Blue Velo – szlaku odrzańskiej trasy rowerowej przebiegającej wzdłuż rzeki od granicy czeskiej aż do Bałtyku. Dokument podpisano podczas Rowerowego Forum Metropolitalnego zorganizowanego m.in. przez urząd marszałkowski i Instytut Rozwoju Terytorialnego. Trasa Blue Velo nawiązuje do modelu długodystansowych szlaków rowerowych prowadzonych wzdłuż dolin rzecznych, takich jak np. Łabska Trasa Rowerowa czy ścieżka wzdłuż Dunaju. Dzięki intensywnemu ruchowi turystycznemu trasy te stanowią ważny czynnik rozwoju społeczno-gospodarczego obszarów, przez który przebiegają, przynosząc im wymierne korzyści ekonomiczne.
Dolny Śląsk, jako jeden z pierwszych regionów w Polsce, podjął temat dróg rowerowych w sposób tak kompleksowy. Wspólnie z ekspertami i przedstawicielami środowiska miłośników turystyki rowerowej tworzymy strategię budowy sieci dróg rowerowych w całym regionie. Zadbaliśmy również o wypracowanie standardów projektowych, dzięki którym nowo budowane drogi będą bezpieczne, funkcjonalne, przyjazne dla użytkowników i środowiska – mówił podczas spotkania w Bolesławcu marszałek województwa dolnośląskiego Cezary Przybylski.