Na nowo wybudowanym odcinku drogi S3 Kamienna Góra – Lubawka doszło do karambolu, w wyniku którego kilkanaście osób odniosło obrażenia. Na pięć pojazdów, które jako pierwsze uległy kolizji wjechał kradziony… radiowóz policyjny i prawdziwy… radiowóz Policji. Budowany sudecki odcinek S3, o czym informowaliśmy w naszym portalu, ma być otwarty dla ruchu pojazdów w najbliższych dniach.
Dyżurny policji otrzymał telefoniczne zgłoszenie, że na nowo wybudowanym odcinku drogi S3 doszło do karambolu, w wyniku którego kilkanaście osób odniosło obrażenia. Na miejsce skierowano patrol ruchu drogowego, cztery samochody ratowniczo-gaśnicze straży pożarnej, dwie karetki pogotowia ratunkowego oraz patrol drogowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Na miejscu okazało się, że w karambolu znalazło się pięć pojazdów, w tym samochód ciężarowy przewożący ciężki sprzęt wojskowy, autobus z wycieczką szkolną oraz trzy samochody osobowe.
W międzyczasie dyżurny komendy powiatowej policji w Kamiennej Górze otrzymał kolejne zgłoszenie. Radiowóz policji, którym konwojowany był do aresztu śledczego w Świdnicy sprawca zabójstwa, został zaatakowany przez przestępców chcących odbić konwojowanego. Dwóch uzbrojonych przestępców sterroryzowało funkcjonariuszy, jednego z nich wzięli za zakładnika i uciekli radiowozem policyjnym w kierunku drogi S3 i Republiki Czeskiej. Dyżurny jednostki powiadomił wszystkie patrole będące na służbie oraz Komendanta Powiatowego Policji w Kamiennej Górze. W trakcie pościgu przestępcy wjechali pod prąd na drogę ekspresową i uderzyli radiowozem w uczestniczący w karambolu pojazd ciężarowy. Na nich wjechał ścigający ich radiowóz. Trzech funkcjonariuszy zostało rannych, a przestępcy próbowali uciec. W pościg za nimi ruszyli policjanci wraz z psem, który poprowadził ich w kierunku pobliskich łąk i zarośli. Doszło do użycia broni, jeden ze sprawców został ranny, a drugi zatrzymany. Rannego przestępcę przewieziono quadem i przekazano zespołowi pogotowia ratunkowego. Osoby ranne w karambolu przetransportowano do pobliskich szpitali oraz namiotu, gdzie udzielono im pierwszej pomocy. Policjanci z wydziału kryminalnego w Kamiennej Górze zabezpieczyli niezbędne ślady, przesłuchali świadków i wykonali oględziny miejsca zdarzenia. Grupa dochodzeniowo-śledcza przeprowadziła czynności procesowe.
To na szczęście tylko fragment scenariusza ćwiczeń służb ratowniczych. Przeprowadzono je na nieczynnym jeszcze odcinku drogi ekspresowej nr 3 na wysokości miejscowości Ptaszków. W ćwiczeniach, które odbyły się w ubiegłym tygodniu uczestniczyło niemal 200 funkcjonariuszy policji, straży pożarnej, ratowników medycznych i żołnierzy. W ćwiczeniach uczestniczyły jednostki Państwowej Straży Pożarnej w Kamiennej Górze oraz Ochotniczej Straży Pożarnej z Krzeszowa, Ogorzelca, Lubawki, Chełmska Śląskiego, Pisarzowic, Ptaszkowa i Marciszowa. Sprawność ćwiczyli także funkcjonariusze Komendy Wojewódzka Policji we Wrocławiu oraz komend powiatowych Policji w Kamiennej Górze i Świdnicy oraz Komisariatu Wodnego Policji z Wrocławia. Listę uczestników treningu dopełniają: Pogotowie Ratunkowe z Jeleniej Góry, Służby Ratownicze z Oleśnicy, Wojskowa Komenda Transportu z Wrocławia oraz 10. Brygada Kawalerii Pancernej ze Świętoszowa.
Otwarcie ponad 13-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S3 na odcinku od węzła Kamienna Góra do Lubawce, czyli do granicy z Czechami spodziewane jest w najbliższych dniach. Wybudowany fragment arterii łączącej południe i północ Polski na zachodniej ścianie ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Droga jest przystosowana do przenoszenia ruchu o nacisku 115 kN/oś. W jej ciągu powstały między innymi trzy węzły drogowe, pięć wiaduktów nad drogą oraz trzynaście przepustów dla zwierząt. Budowa kosztowała niespełna 900 mln zł. Niestety międzynarodowy ruch ciężki z drogi nie skorzysta, gdyż od Lubawki po stronie czeskiej nie ma jeszcze nawet początku budowy analogicznej trasy w kierunku Pragi. Jak podaje wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad transgraniczny ruch pojazdów ciężkich w stronę Czech będzie skierowany w kierunku Jakuszyc od węzła Bolków. Według branżowego portalu „Rynek Infrastruktury” czeski odcinek położony najbliżej granicy ma już pozwolenie budowlane, co oznacza, że w optymistycznym wariancie, przy sprawnym rozstrzygnięciu przetargu droga na tym odcinku mogłaby być gotowa w 2025 r. Dopiero wybudowanie drogi po czeskiej stronie otworzy możliwość wpuszczenia na trasę ruchu ciężkiego. Cała planowana do realizacji D11 w Czechach ma być gotowa w roku 2027.
Nadal trwa za to budowa ponad 16-kilometrowego odcinka S3 od Kamiennej Góry do Bolkowa, gdzie są już na ukończeniu najbardziej skomplikowane ogniwa trasy, czyli dwa tunele, o których pisaliśmy w naszym portalu. Planowany termin oddania do eksploatacji tego połączenia drogowego to lipiec 2024 r.
Foto: gov.pl/gddkia-wroclaw
Komentowane 1