Po raz dziesiąty ząbkowicka hala sportowa i jej otoczenie wypełniły się Prezentacjami Gospodarczymi, o których informowaliśmy w naszym portalu. Przybyli przedsiębiorcy i były instytucje działające na terenie Powiatu Ząbkowickiego, aby pokazać swoją ofertę, spotkać się. Ich inicjatywy podziwiali mieszkańcy, wśród których byli m.in. lokalni politycy. Dwudniowa impreza to dobra formuła biznesowego spotkania, ale zdaje się potrzebować nowego impulsu.
Największym zainteresowaniem cieszyły się – jak co roku – stoiska z rozmaitymi produktami lokalnych firm. Trzeba przyznać, że niektóre z nich nie tylko pokazują wszystko, czym można przyciągnąć klienta, ale też starannie pracują nad swoim wizerunkiem. Produkty wykonywane z kamienia, piwo z lokalną nazwą, prawdziwa biżuteria z autentycznych minerałów czy też kusząco serwowane maliny, emanujące ekologią warzywa, przyciągały wzrok i utrwalały się w pamięci zwiedzających. Nie mniej skuteczna była interaktywność stoisk na przykładzie salonu fryzjerskiego czy kosmetycznego, szkoły muzycznej czy pracowni naukowej. Wielogodzinna wystawa stała się swego rodzaju hipermarketem lokalnej inicjatywy w sektorze produkcji, rolnictwa i usług, co obrazują zdjęcia w poniższej fotogalerii – tym razem układające się losowo. W programie Prezentacji nie zabrakło także wątków rozrywkowych w postaci koncertów, które mimo niesprzyjającej pogody sprawiły wystawcom i publiczności sporo radości.
W program Prezentacji Gospodarczych, które od trzech lat są organizowane łącznie z Ząbkowickimi Targami Rolno-Spożywczymi, tradycyjnie już włączono zapowiadane przez nasz portal konkursy „Wieża Sukcesu” i „Aktywne Sołectwo”. W tym roku Wieżę Sukcesu 2016 przyznano firmom: Legrand Polska Sp. z o.o. z Ząbkowic Śląskich oraz PHPU Agro-Mat z Braszowic. Były też wyróżnienia, które trafiły do firm: ZBYLBRUK Sp. z o.o. Bobolice, PPHU LARO Kamieniec Ząbkowicki, TOMY M&C sp. j. Lutomierz, PPHU POLIMET Mąkolno, Leśny Park Przygody SKALISKO Złoty Stok, Niepubliczny żłobek TUPTUŚ Wigańcice, Cukiernictwo Jan Dykas Ząbkowice Śląskie. Z kolei w plebiscycie „Aktywne Sołectwo” (finansowanym przez Zarząd Powiatu Ząbkowickiego) główną nagrodę w wysokości 3000 zł zdobyło Sołectwo Stoszowice, a za nim Sołectwo Mąkolno (2000 zł) i Sołectwo Ciepłowody (1500 zł). I wreszcie – za najatrakcyjniejsze uznano stoisko Mini Naukowiec Państwa Malinowskich, którzy otrzymali nagrodę w wysokości 3000 zł.
Imprezy wystawiennicze cierpią na zjawisko… powtarzalności. Bywalcy wszelkich targów wiedzą o tym doskonale. Rzecz jasna tego rodzaju wydarzenie z oczywistych względów przypomina wystawę czy targowisko (jak kto woli), ale to oznacza ryzyko rutyny. Wiele zależy od samych wystawców, bo przecież oni wypełniają wyznaczone im metry kwadratowe tym, co mają do zaoferowania. Jack Trout, uznawany za światowej klasy kreatora marketingu, ukuł motto: „Wyróżnij się, albo zgiń”.
Ta maksyma dotyczy tak samo uczestników, jak i organizatorów wszelkich targów, a więc także wydarzenia, które odbywa się od dziesięciu lat w Ząbkowicach Śląskich. Wspomnianą zasadą przejmują się z pewnością lokalni przedsiębiorcy. Niektórzy podejmują wysiłek „wyróżniania się”, co było widać podczas ubiegłorocznych i tegorocznych Prezentacji, a także w latach wcześniejszych. Z drugiej strony sfera marketingowa wymaga środków, a jeszcze bardziej kreatywności. W tym zakresie ważną rolę odegrać mogą i powinni organizatorzy Prezentacji. Nie tylko w trosce o przyszłość tej imprezy, która niestety jakby traci rozpęd. Wspieranie przedsiębiorców przez sektor publiczny jest pilnym wyzwaniem. I nie chodzi tu tylko o powszechne już oczekiwanie, żeby administracja „nie przeszkadzała”. To za mało i to jest oczywiste (przynajmniej w teorii).