Sprawozdawczość dla urzędów, niejednoznaczność i zmienność prawa oraz dowolność jego interpretacji, kumoterstwo i korupcja, a także brak etyki w obszarze życia publicznego, w tym w biznesie. Tak wygląda lista tego, czego nie lubią przedsiębiorcy z terenu Powiatu Ząbkowickiego.
Okazją do sporządzenia takiego wykazu było – zapowiadane przez nasz portal – spotkanie konsultacyjne dotyczące przygotowywanej Strategii Rozwoju Lokalnego. Zajmuje się tym stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „Qwsi”, które już w poprzedniej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej, przysporzyło ok. 15 mln zł dotacji dla różnych lokalnych podmiotów, w tym dla samorządów, stowarzyszeń i przedsiębiorców. Dzisiejsze warsztaty, które miały miejsce w Starostwie Powiatowym nie przyciągnęły (nietety) zbyt wielu zainteresowanych strategią dla biznesu, ale można mieć nadzieję, że wypracowane spostrzeżenia będą dobrym wstępem do konstruktywnych wniosków. Powinny być one sformułowane najpóźniej jesienią br., aby nowa Strategia uzyskała akceptację Urzędu Marszałkowskiego i mogła stanowić od połowy 2016 r. punkt wyjścia do konkursów na dotacje rozdzielane w ramach funduszu Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Przedsiębiorcy mogą liczyć na większy, niż we wcześniejszym rozdaniu, udział w dotacjach, jako że priorytetem ma być właśnie aktywność gospodarcza i przeciwdziałanie bezrobociu. Pozyskać można będzie do 50% kosztów kwalifikowanych projektów biznesowych, a kwotowo nawet 300 tys. zł na jedno przedsięwzięcie. W przypadku podmiotów niebędących płatnikami podatku VAT, będzie on prawdopodobnie uznawany za część kosztów kwalifikowanych. Dla rozpoczynających działalność przewidywane jest wsparcie nawet na poziomie 100 tys. zł wypłacane ryczałtowo (czyli nie na zasadzie refundacji). Ostateczne rozstrzygnięcia w tych kwestiach zapaść mają jeszcze w 2015 r., aby umożliwiść przedsiębiorstwom przygotowanie i składanie aplikacji. Nie jest wykluczone, że o wsparcie będą mogli się ubiegać przedsiębiorcy nie tylko z miejscowości do 5 tys. mieszkańców, co dotąd wykluczało osoby z Ząbkowic, Ziębic i Kamieńca.
Kanwą dyskusji była analiza SWOT dotycząca sytuacji przedsiębiorców w Powiecie Ząbkowickim. Wśród silnych stron lokalnego biznesu wymieniano m.in: determinację, chęć przetrwania, spryt i pomysłowość oraz łatwiejsze procedury rejestrowania działalności gospodarczej. Za słabe strony uczestnicy uznali: zjawisko emigracji zarobkowej, brak kapitału na start, nierówność konkurencji, niedostatek wiedzy o zasadach prowadzenia biznesu i potrzebach rynku i brak wymiany doświadczeń pomiędzy osobami prowadzącymi biznes. Do szans zaliczono: możliwość pozyskiwania dotacji, pomoc udzielana przez LGD i samorządy, wykształcenie oraz potencjał lokalnej synergii (polegające na możliwości korzystania przez podmioty publiczne z usług i dostaw lokalnych przedsiębiorców). Jako zagrożenia zakwalifikowano: brak klasy średniej zdolnej do angażowania istotnych kwot w projekty i zakupy realizowane lokalnie, nieelastyczność osób poszukujących pracy (szczególnie pod względem płac), nieadekwatne do potrzeb rynku wykształcenie średnie i wyższe, niska mobilność na rynku pracy oraz wysokie koszty tworzenia i utrzymywania miejsc pracy.