Świdnicki samorząd dąży do tego, by w 2025 roku 85% autobusów miejskich miało napęd zeroemisyjny.
Do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej trafił już ratusza wniosek o dofinansowanie zakupu 12 autobusów elektrycznych oraz 12 ładowarek. Wartość projektu opiewa na 37 mln zł. Poziom dofinansowania może wynieść 80% kosztów kwalifikowanych zakupu.
Urzędnicy przekonują, że zakup fabrycznie nowych, zeroemisyjnych pojazdów elektrycznych, niskopodłogowych, wielkogabarytowych autobusów wraz z infrastrukturą ładowania niezbędną do prawidłowego funkcjonowania taboru zwiększy efektywność oraz skuteczność świdnickiej komunikacji miejskiej.
Nieco szybciej, bo już w przyszłym roku, mieszkańcy będą mogli podróżować 6 nowymi elektrykami po tym, jak miasto otrzymało blisko 12 mln dotacji oraz 5,1 mln zł niskooprocentowanej pożyczki z NFOŚiGW na rozwój elektromobilności. Po tym zakupie 1/3 autobusów komunikacji miejskiej będzie już elektryczna – deklaruje prezydent Świdnicy Beata Moskal-Słaniewska.
Komunikacja miejska w Świdnicy działa od 1958 r. Początkowo obsługiwała dwie linie dowożąc głównie pracowników Fabryki Wagonów. Po pierwszych dziesięciu latach linii było już 18 i przewieziono prawie 4,5 mln pasażerów. Od czasu wstąpienia Polski do Unii Europejskiej nastąpił wyraźny skok rozwojowy w sferze taboru i infrastruktury obecnego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Świdnicy. Pojazdy elektryczne w barwach świdnickiego MPK jeżdżą od 2018 roku.
Foto: mpk.swidnica.pl