O budowaniu wizerunku burmistrza Marcina Orzeszka przy okazji przedsięwzięć realizowanych za pieniądze publiczne pisałam już jakiś czas temu w artykułach „Promocja za publiczne pieniądze. Burmistrz przesadza?”, „Burmistrz się lansuje, a gmina płaci”. Po tych publikacjach i wytykach danych mu w tym względzie podczas sesji absolutoryjnej żywiłam nadzieję, że nabierze chłop umiaru. Ale gdzie tam… Jego „spece od marketingu politycznego” obmyślili, jak pokierować strumieniem pieniędzy z gminnej kasy, aby umacniać jego pozycję, a on ich pomysł skwapliwie zastosował.
Otóż w grudniu 2013 roku Ząbkowicki Ośrodek Kultury na podstawie zawartej umowy zlecenie otrzymał z budżetu gminy na 2013 rok środki finansowe na „organizację zajęć sportowo-rekreacyjnych i tanecznych dla członków Ząbkowickiego UTW oraz rozpowszechnianie kultury w środowisku emerytów i rencistów”. W tym samym miesiącu 2013 roku ZOK zorganizował koncert „Karnawałowa gala operowo-operetkowa”. Na koncert ten, ZOK zakupił 100 biletów po 25 zł za 1 bilet wystawiając sobie z tego tytułu fakturę wewnętrzną. Po czym dyrektor ZOK przekazał bilety do dyspozycji burmistrza, gdyż życzeniem nadzorujących pracę dyrektora było, aby to burmistrz Marcin Orzeszek rozdał bezpłatnie owe bilety wedle własnego uznania. W finale – 100 biletów zakupionych w łącznej kwocie na 2.500,00 zł., a bezpłatnie rozdanych – ZOK rozliczył w zakresie wspomnianej umowy zlecenie na „rozpowszechnianie kultury w środowisku emerytów i rencistów”.
Sprawę postanowił zbadać radny Franciszek Gawęda. Bilety rzekomo „zostały rozdysponowane wśród licznego środowiska seniorów, którzy angażują się nieodpłatnie na rzecz krzewienia kultury w naszej Gminie.” Niestety, w ślad za tym stwierdzeniem zastępczyni burmistrza Ewy Figzał nie idą żadne dokumenty, które potwierdzałyby, że bilety otrzymali bezpłatnie „seniorzy, którzy angażują się nieodpłatnie na rzecz krzewienia kultury w naszej Gminie”. Prośba radnego, aby do odpowiedzi na złożoną przez niego w przedmiocie tej sprawy interpelację załączono listę osób wraz z potwierdzeniem odbioru biletu – została przez burmistrza zignorowana. Pytań i zastrzeżeń w związku z tym nasuwa się aż nadto. Szerzej o sprawie w marcowym wydaniu „Głosu ad vocem”.
Poniżej publikuję pytania z interpelacji radnego Franciszka Gawędy i odpowiedzi, które w imieniu burmistrza udzieliła jego zastępczyni, Ewa Figzał.
FG: Z czyich pieniędzy i ile sztuk sfinansowano zakup biletów, o których mowa w interpelacji, a które to otrzymał Pan do swojej dyspozycji.
EF: Bilety na Karnawałową Galę Operowo-Operetkową sfinansowano ze środków Budżetu Gminy Ząbkowice Śląskie na 2013 r., będących w dyspozycji gminnej jednostki organizacyjnej – Ząbkowickiego Ośrodka Kultury.
FG: Ile wyniosły środki pieniężne na zakup przedmiotowych biletów. Proszę o załączenie obustronnej kserokopii faktury zakupu tych biletów.
EF: Dokument sprzedaży dostępny jest w Ząbkowickim Ośrodku Kultury.
FG: Jak zostały rozdysponowane bilety na Karnawałową galę operowo-operetkową? Proszę o załączenie listy osób, które otrzymały bezpłatne bilety wraz z potwierdzeniem odbioru.
EF: Bilety do dyspozycji Burmistrza Ząbkowic Śląskich przekazał Dyrektor Ząbkowickiego Ośrodka Kultury i następnie zostały one rozdysponowane wśród licznego środowiska seniorów, którzy angażują się nieodpłatnie na rzecz krzewienia kultury w naszej Gminie oraz promowania jej na zewnątrz, za co jesteśmy im niezmiernie wdzięczni.
Do odpowiedzi na interpelację nie załączono listy osób wraz z potwierdzeniem odbioru biletów. Radny złożył w tej sprawie ponowną interpelację.