Jak poinformował wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w przetargach na zaprojektowanie i budowę trzech odcinków trasy S8 pomiędzy węzłami: Kobierzyce Północ Łagiewniki Zachód wpłynęło 37 ofert. Łączna długość tej części drogi ekspresowej S8 to 32,5 km. Przetargi na kolejne odcinki, od Łagiewnik, przez Ząbkowice Śląskie do Barda mają być ogłoszone jeszcze w tym roku.
O ogłoszeniu przetargów na wyłonienie wykonawców w trybie „projektuj i wybuduj” informowaliśmy w naszym portalu kilka tygodni temu. Jak się okazało zainteresowanie podjęciem zadań było bardzo duże, a w trakcie postępowań wpłynęło ponad 2,4 tys. pytań od wykonawców. Zorganizowano także spotkanie dla potencjalnych wykonawców, by omawiać zakres zadania ze względu na fakt, że zamówienia te realizowane są w oparciu o nowe przepisy techniczno-budowlane, które weszły w życie we wrześniu 2022 r. Dzięki temu oferenci otrzymali wszelkie możliwe informacje ułatwiające im złożenie profesjonalnych ofert.
W przetargu na odcinek Kobierzyce Północ – Kobierzyce Południe wpłynęło 12 ofert. Najniższa opiewała na kwotę 309 777 961,23 zł, a najwyższa na 437 731 498,24 zł. Budżet GDDKiA na realizację tego odcinka wynosi 516 867 857,14 zł. Zaprojektowaniem i budową odcinka Kobierzyce Południe – Jordanów Śląski zainteresowanych jest 12 wykonawców. Wartość najniższej oferty to 401 110 124,16 zł, a najwyższej 547 782 224,71 zł, przy budżecie wynoszącym 718 441 964,29 zł. Na trzeci odcinek, Jordanów Śląski – Łagiewniki Zachód wpłynęło 13 ofert, od 355 614 319,9 zł do 521 392 153,70 zł. Kosztorys dla tego odcinka opiewał na 677 906 250,00 zł. W ramach tych zadań wybudowana ma być dwujezdniowa droga ekspresowa, obiekty inżynieryjne, odwodnienie i oświetlenie drogi. Zamontowane mają być urządzenia ochrony środowiska, w tym ekrany akustyczne, a także przejścia dla zwierząt. Wykonany zostanie również system zarządzania ruchem.
W każdym z przetargów zapisano takie same kryteria oceny ofert: cena (waga kryterium 60%), przedłużenie okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające oraz konstrukcje wsporcze (20%) oraz przedłużenie okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem tj. w zakresie: konstrukcji pomostu, konstrukcji dźwigarów głównych, przyczółków, filarów, łożysk, izolacji wodoszczelnych, zabezpieczenia przerw dylatacyjnych, konstrukcji schodów i pochylni (20%). Obecnie komisje przetargowe analizują oferty. Podpisanie umów na realizacje inwestycji planowane jest w IV kwartale 2023 r. po zakończeniu postępowań przetargowych. Wyłonieni w przetargach wykonawcy będą mieli za zadanie zrealizowanie inwestycji w systemie Projektuj i buduj w ciągu 39 miesięcy od podpisania umów, z wyłączeniem okresów zimowych.
Jeszcze nigdy nie byliśmy tak blisko powstania drogi ekspresowej na południe Dolnego Śląska. Nie pozwolimy na to, aby ktokolwiek wrócił do nieudolnych koncepcji rozbudowy drogi śmierci. Zbudujemy nową S8 – napisał dzisiaj w mediach społecznościowych minister Michał Dworczyk, który jest posłem z okręgu wałbrzyskiego zaangażowanym w budowę drogi S8, co relacjonowaliśmy w serwisie video naszego portalu. Odniósł się tym wpisem do pomysłów, jakie do 2015 r. forsowali ówcześnie rządzący, by krajową „Ósemkę” modernizować w jej obecnym i już wtedy przeciążonym korytarzu.
Przypomnijmy wcześniejsze informacje naszego portalu, że droga ekspresowa S8 zostanie zrealizowana na 87-kilometrowym odcinku drogi od Wrocławia do Kłodzka, a dalej do granicy państwa w Boboszowie.
- Będzie przedłużeniem kończącego się na wysokości Magnic koło Kobierzyc odcinka drogi AOW/S8. Trasa będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasami awaryjnymi.
- Według już zatwierdzonych założeń inwestycji, w przyszłości odcinek pomiędzy węzłem Kobierzyce Północ a węzłem Łagiewnikami Zachód będzie można rozbudować o trzeci pas ruchu, wykorzystując w tym celu rezerwę w pasie rozdziału.
- Odcinek od Barda do Kłodzka jest jeszcze w fazie prac przygotowawczych. GDDKiA nie złożyła jeszcze wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tego fragmentu, Jest to powiązane z zamiarem połączenia go z planowaną obwodnicą Złotego Stoku.
- Zakończenie całej inwestycji, czyli trasy Wrocław – Kłodzko i oddanie jej do ruchu planowane jest w latach 2028 – 2033.
- Co ważne, w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. zapisano również realizację dalszego przebiegu S8, od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami.

Komentowane 2