Ogłoszono przetarg na budowę odcinka drogi ekspresowej S8 od Wrocławia do Łagiewnik. To jest początek realnej budowy drogi kluczowej z punktu widzenia naszego subregionu, a zwłaszcza Kotliny Kłodzkiej. To będzie otwarcie na gospodarkę, przemysł i co jest absolutnie kluczowe, na turystów. To będzie impuls rozwojowy dla naszego regionu. Tę informację przekazał wczoraj minister Michał Dworczyk podczas konferencji prasowej w Bardzie.
Przetarg ogłoszono w trybie „projektuj – buduj”, co oznacza, że po wyborze wykonawca będzie miał za zadanie zaprojektować i wybudować pierwszy fragment przyszłej drogi ekspresowej S8 na odcinku od Magnic do Łagiewnik. Ogłoszenie przetargowe ukazało się w serwisach GDDKiA oraz Unii Europejskiej. To efekt decyzji o zatwierdzeniu programu inwestycji S8, co relacjonowaliśmy w serwisie video naszego portalu.
W konferencji prasowej obok ministra Michała Dworczyka obecni byli także poseł Marcin Gwóźdź, dyrektor wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Lidia Markowska, wicewojewoda dolnośląski Jarosław Kresa, burmistrz Bystrzycy Kłodzkiej Renata Surma, burmistrz Międzylesia Tomasz Korczak, burmistrz Niemczy Jarosław Węgłowski, burmistrz Złotego Stok Grażyna Orczyk, wójt gminy Kłodzko Zbigniew Tur, wójt gminy Lewin Kłodzki Joanna Klimek-Szymanowicz, wójt gminy Łagiewniki Jarosław Tyniec, wójt Ciepłowód Łukasz Białkowski, wiceburmistrz Stronia Śląskiego Lech Kawecki, wicestarosta ząbkowicki Waldemar Wieja, oraz jako gospodarz wydarzenia burmistrz Barda Krzysztof Żegański.
O tej drodze mówiło się od kilkudziesięciu lat. Po 1989 roku, kiedy Polska została podzielona na ponad 70 subregionów, nasz subregion wałbrzyski był jednym z trzech, w którym nie zaplanowano ani jednego kilometra autostrady czy drogi szybkiego ruchu. Nasi poprzednicy również próbowali zbudować S8, ale niestety nie były to próby udane. Mimo, że region reprezentowali różni posłowie i wicepremier, to w 2015 roku okazało się, że „ekspresówki” nie będzie, że będzie tylko przebudowa starej drogi nr 8. Mimo tych problemów, kiedy przejęliśmy władzę, nie poddaliśmy się i zaczęliśmy zabiegać z determinacją o nową drogę ekspresową. I we wrześniu 2018 roku, podczas wizyty premiera Mateusza Morawieckiego i ministra Andrzeja Adamczyka w Kłodzku ogłosiliśmy zmianę koncepcji, gdzie rozbudowę drogi krajowej nr 8 zastąpiliśmy koncepcją budowy nowej drogi ekspresowej S8.
Zaczyna się realny proces inwestycyjny dotyczący budowy drogi kluczowej z punktu widzenia naszego subregionu, a zwłaszcza Kotliny Kłodzkiej. Oznacza otwarcie na gospodarkę, przemysł i co jest absolutnie kluczowe, na turystów. To będzie także impuls rozwojowy dla naszego regionu. Drogę śmierci (DK8) zastępujemy nową, bezpieczną i komfortową drogą ekspresową. S8 to arteria życia, droga kluczowa z punktu widzenia naszego subregionu, a w szczególności Kotliny Kłodzkiej. To trasa z Łagiewnik przez Ząbkowice Śląskie, Bardo, Kłodzko, do granicy państwa w Boboszowie – relacjonował minister Michał Dworczyk.
Ogłoszony przetarg obejmie trzy odcinki realizacyjne pomiędzy węzłami Kobierzyce Północ – Kobierzyce Południe o długości 7,5 km, Kobierzyce Południe – Jordanów Śląski o długości 13,8 km i Jordanów Śląski – Łagiewniki Zachednie o długości około 11,2 km. Powstanie 32-kilometrowa arteria z pięcioma węzłami drogowymi: Kobierzyce Północ, Kobierzyce Południowe, Jordanów Śląski, Łagiewniki Północ i Łagiewniki Zachód.
Budowana będzie droga klasy „S”, po dwie jezdnie z dwoma pasami i pasem awaryjnym, z rezerwą na trzeci pas. Wzdłuż trasy powstanie ponad 120 obiektów inżynierskich, w tym zbiorniki retencyjne, elementy ochrony środowiska i elementy bezpieczeństwa. To będzie droga nowoczesna i bardzo bezpieczna dla przyszłych użytkowników. Mam nadzieję, że jeszcze w tym roku zostaną ogłoszone przetargi na odcinki z Łagiewnik do Barda – wyjaśniała dyrektor wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu Lidia Markowska.
- Harmonogram prac zakłada podpisanie w grudniu 2023 r. umowy z wykonawcą.
- Do października 2024 r. nastąpi złożenie wniosku o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (tzw. „ZRID”).
- W kwietniu 2025 r. spodziewane jest uzyskanie ostateczności decyzji.
- Z tego planu wynika, iż roboty budowlane mogą się rozpocząć do maja 2025 r.
- Ich zakończenie nastąpić ma w trzecim kwartale 2027 r.
- Budowa tego odcinka będzie kosztować 2,5 mld zł.
W konferencji uczestniczył poseł Marcin Gwóźdź, który jako parlamentarzysta, ale również jako mieszkaniec powiatu ząbkowickiego dziękował wszystkim zaangażowanym w proces dążenia do powstania S8. Dzisiaj nie moglibyśmy mówić o ogłoszeniu pierwszych przetargów, gdyby nie decyzje Pana Premiera Mateusza Morawieckiego i Pana Ministra Andrzeja Adamczyka z 2018 i 2019 roku. Jestem przekonany, że tej inwestycji nie byłoby również bez zaangażowania Pana Ministra Michała Dworczyka, który od początku sprawowani mandatu posła obrał za cel doprowadzeni do powstania tej drogi – podkreślał poseł na Sejm RP Marcin Gwóźdź.
Obecni na konferencji włodarze gmin, przez które przebiega krajowa ósemka nie kryli zadowolenia z postępów w pracach nad „ekspresówką”, podkreślając, że droga uwolni ich gminy i mieszkańców od niezwykle uciążliwego tranzytu i tragicznych wypadków. Są też przekonani, iż S8 pozwoli kreować nowe szanse rozwojowe dla regionu, zarówno w aspekcie gospodarczym, jak i turystycznym, szczególnie ważnym dla atrakcyjnego południa Dolnego Śląska.
Foto: Maciej Sergel
OKRĘGI WYBORCZE DO SENATU na które podzielono Polskę to NIE SĄ SUBREGIONY Panie Dworczyk !!! . ZIEMIA KŁODZKA jest SAMODZIELNYM SUBREGIONEM , a znajduje się tylko w utworzonym OKRĘGU WYBORCZYM do SENATU , który nazywa Pan „SUBREGIONEM”. Widać , że nie zna Pan Dworczyk historii ZIEMI KŁODZKIEJ.
Dla Pana Dworczyka wszystko co jest położone na ziemi kłodzkiej , to KOTLINA KŁODZKA ; nawet ŚNIEŻNIK , ZIELENIEC , czy KUDOWA ZDRÓJ….