Początek XXI wieku zaznacza się wyraźnym wpływem internetu na codzienne kontakty międzyludzkie. Zdają sobie z tego sprawę, a przynajmniej powinni, politycy, w tym samorządowcy. Prześledziliśmy aktywność obecnych włodarzy Powiatu Ząbkowickiego w sieci internetowej.
Zacznijmy od osobistych witryn internetowych. Tylko dwaj burmistrzowie utrzymują swoje prywatne serwisy. Krzysztof Żegański – http://zeganski.pl/ oraz Marcin Orzeszek – http://www.marcinorzeszek.pl/ . Jednakże aktualizowanie obu stron jest wyraźną słabością panów burmistrzów. Szef bardzkiego samorządu zatrzymał się na kampanii wyborczej, a lider ząbkowickiego na życzeniach wielkanocnych. Krzysztof Żegański umożliwia swoim wyborcom ocenę realizacji opublikowanego jesienią ubiegłego roku programu wyborczego, a także ocenę poprzednich dwóch kadencji, poprzez specjalny formularz korespondencyjny. Docenić za to można pomysł z platformą społecznościową „Gmina Bardo – porozmawiajmy” – https://www.facebook.com/groups/1668954549998516/?fref=ts , gdzie można podjąć dyskusję na każdy temat ważny dla mieszkańców, od której nie uchyla się burmistrz i jego urzędnicy. Z kolei u Marcina Orzeszka wyraźnie dominują treści powielane z oficjalnej strony internetowej podległego mu Urzędu Miejskiego w Ząbkowicach. Nikt z pozostałych włodarzy nie podjął się prowadzenia osobistej strony internetowej.
Najpopularniejszą i zarazem najwygodniejszą platformą kontaktów z mieszkańcami jest portal społecznościowy Facebook. Profesjonalną formułę tzw. „fanpage”, podjął z początkiem bieżącego roku wójt Kamieńca Ząbkowickiego Marcin Czerniec – https://www.facebook.com/MarcinCzerniecWojt . Informacje są tam aktualizowane co kilka dni, czasem nawet codziennie. Większość to teksty „od siebie”, choć są też linki do publikacji w innych miejscach sieci (w tym z nowej gminnej strony internetowej – www.kamienieczabkowicki.eu ). Wójt mocno akcentuje lokalny patriotyzm i nie uchyla się od niewygodnych tematów, wdając się w wątki polemiczne w stosunku do swoich oponentów. W tym miescu trzeba dodać, że Marcin Czerniec jest jedynym włodarzem w Powiecie Ząbkowickim, który od niedawna pojawił się także na Twitterze – https://twitter.com/MarcinCzerniec .
Konwencjonalną formułę tzw. „profili osobistych” utrzymują wspomniani już wyżej burmistrzowie: Krzysztof Żegański – https://www.facebook.com/krzysztof.zeganski?fref=ts oraz Marcin Orzeszek – https://www.facebook.com/marcin.orzeszek.9?fref=ts . O ile burmistrz Ząbkowic preferuje linki ze stron Urzędu Miejskiego, o tyle burmistrz Barda zdecydowanie pisze własne treści i ujawnia osobiste wrażenia związane z rozmaitymi wydarzeniami na terenie swojej Gminy. W podobnym do burmistrza Ząbkowic stylu, swoją obecność na Facebook’u zaznacza starosta ząbkowicki Roman Fester – https://www.facebook.com/roman.fester?fref=ts , u którego można znaleźć zarówno odnośniki do informacji ze strony internetowej starostwa, jak i ulubionych tytułów prasy lokalnej lub z profili swoich znajomych. Wójt Ciepłowód Łukasz Białkowski – https://www.facebook.com/profile.php?id=100000924652829&fref=ts umieszcza na swoim profilu odnośniki do informacji związanych z życiem Gminy i nie komentuje ich „po swojemu”. Ciepłowody mają od kilku tygodni nową stronę internetową – www.cieplowody.pl , która jest systematycznie aktualizowana. Za to „od siebie” formułuje informacje wójt Stoszowic Paweł Gancarz – https://www.facebook.com/pawel.gancarz1?fref=ts . Niemal codziennie, czasem nawet kilka razy dziennie, wójt wrzuca ciekawie podane zwiastuny wydarzeń, relacje ze spotkań i nawiązania do istotnych – jego zdaniem – faktów o znaczeniu szerszym, niż tylko życie gminy.
Burmistrz Złotego Stoku Grażyna Orczyk jest obecna na Facebook’u pod hasłem „KWW Grażyny Orczyk” – https://www.facebook.com/kwwgo?fref=ts . Aktualizowanie profilu następuje bardzo okazjonalnie – najnowszy wpis pochodzi z początku kwietnia br., a poprzednie z grudnia 2014 r. Alicja Bira funkcjonuje na Facebook’u jeszcze jako „kandydat na burmistrza Ziębic” – https://www.facebook.com/alicjabira?fref=ts i ostatni wpis pochodzi z początku grudnia 2014 r. Pani burmistrz dysponuje natomiast od kilku tygodni nową gminną stroną internetową – www.ziebice.pl , gdzie wiadomości są uzupełniane bardzo często.
Jest jeszcze – nieco zapomniana – „Nasza Klasa”. Tam swój profil ma burmistrz Ząbkowic Marcin Orzeszek – http://nk.pl/#profile/962554?referer=sch_msp , który przestał tam chyba zaglądać w 2013 r. oraz wójt Ciepłowód – Łukasz Białkowski – http://nk.pl/#profile/2690358?referer=sch_msp , utrzymujący prywatny charakter profilu. Nikt z pozostałych pań i panów włodarzy nie jest obecny na „Naszej Klasie”.
Ocena tego, czy samorządowcy używają internetu do rzeczywistych kontaktów z mieszkańcami i informowania ich o tym, co ważne w gminie czy powiecie, czy bardziej do budowania swojego wizerunku szczególnie w okresie wyborczym, należy do samych internautów. Z całą pewnością można stwierdzić, że bagatelizowanie znaczenia internetu było słabością niektórych włodarzy w poprzedniej kadencji. Jak widać z powyższego krótkiego przeglądu, niektórzy szefowie samorządów w obecnej kadencji tego błędu nie popełniają. W subiektywnym rankingu dotyczącym Facebook’a najwyższe noty za osobisty charakter wpisów i ich systematyczność otrzymują od naszej redakcji ex equo: Krzysztof Żegański, Marcin Czerniec i Paweł Gancarz. Wymienieni włodarze są – jak się zdaje – najbliżej idei budowania społeczności lokalnej poprzez internet (co nie może wykluczać czy zastępować realnych kontaktów z mieszkańcami).
Odrębną kwestią jest jakość techniczna i wizualna oficjalnych serwisów samorządowych (urzędów, instytucji, spółek, szkół), które w większości przypadków są dalekie od standardów obowiązujących w sieci. Na tym tle na tytuł pozytywnych liderów zasługują: Gmina Kamieniec Ząbkowicki ze swoją nową stroną internetową – www.kamienieczabkowicki.eu oraz Gmina Ząbkowice Śląskie z nowym i funkcjonalnym Biuletynem Informacji Publicznej – http://bip.zabkowiceslaskie.pl/ .