Pierwsze w Polsce wagony rowerowe ruszyły w swoją inauguracyjną trasę z Wrocławia do Świdnicy przez Sobótkę w sobotę 2 lipca. Przez okres wakacyjny będą kursować w najbardziej popularne wśród cyklistów dni weekendowe.
Obsługa pociągu umożliwia załadunek oraz odbiór rowerów na trzech stacjach: Wrocław Główny, Sobótka Zachodnia oraz Świdnica Przedmieście. Aby móc skorzystać z przewozu jednośladu w specjalnym wagonie, pasażer powinien zgłosić się do obsługi pociągu kwadrans przed planowanym odjazdem. Po okazaniu biletu na przewóz roweru wystarczy przekazać jednoślad pracownikowi drużyny konduktorskiej, który umieszcza go w wagonie o charakterystycznym, żółtym kolorze. Rowery są instalowane w środku wagonu za pomocą specjalnych uchwytów dociskających siodełko do podłogi. Następnie obsługa wagonów przekazuje podróżnym potwierdzenie nadania pojazdu wraz z widocznym numerem. Kwit należy zachować do momentu zakończenia podróży – będzie niezbędny przy odbiorze jednośladu.
Dla bezpieczeństwa pasażerów i obsługi pociągu instalowaniem rowerów w wagonie zajmuje się drużyna konduktorska znajdująca się w środku wagonu. Pasażerów prosimy jedynie o podanie roweru z peronu do rąk pracownika obsługi przez drzwi wagonu. Dzięki temu w szybki sposób będziemy w stanie załadować, a następnie wydać rowery podróżnym na docelowych stacjach – wyjaśnia rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich Bartłomiej Rodak.
Linia z Wrocławia do Świdnicy przez Sobótkę w pierwszym tygodniu funkcjonowania spotkała się z zainteresowaniem 15 tysięcy podróżnych. Spora część pasażerów podróżowała w tym kierunku wraz z rowerami, korzystając z możliwości szybkiego dostania się pociągiem do atrakcyjnych dla cyklistów okolic Sobótki. Koleje Dolnośląskie nie wykluczają, że po wakacyjnym okresie pilotażu, wagony zostaną wykorzystane na dodatkowych trasach, cieszących się dużym zainteresowaniem wśród podróżnych. Na pokład każdego z wagonów zmieści się 38 rowerów. Korzystając z tego rozwiązania, pasażerowie będą mogli wybrać się w malownicze trasy zlokalizowane tuż obok masywu Ślęży. Osoby, które będą chciały zdobyć szczyt, mają do pokonania ok. 10- kilometrową trasę od stacji kolejowej Sobótka Zachodnia.
Dolny Śląsk słynie z licznych, urokliwych tras rowerowych, a my chcemy ułatwiać dotarcie do nich. Dlatego po okresie pilotażu na trasie Wrocław – Świdnica będziemy rozważać możliwości uruchomienia kolejnych linii dla wagonów rowerowych – zapowiada prezes Kolei Dolnośląskich Damian Stawikowski.
Bilety na przewóz roweru można kupić zarówno w kasach biletowych Kolei Dolnośląskich we Wrocławiu, jak i za pośrednictwem systemu KOLEO, nie później niż 30 minut przed odjazdem pociągu.