Sudeckie Fakty

WIDEO

WYWIAD

BLOGI

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
6 °c
Wałbrzych
6 ° śr.
7 ° czw.
7 ° pt.
  • AKTUALNOŚCI
  • TWÓJ POWIAT
    • Ząbkowice Śląskie
    • Kłodzko
    • Dzierżoniów
    • Świdnica
    • Wałbrzych
    • Jelenia Góra
  • DZIEJE SIĘ
  • SPORT
  • KULTURA
  • Dolny Śląsk
  • AKTUALNOŚCI
  • TWÓJ POWIAT
    • Ząbkowice Śląskie
    • Kłodzko
    • Dzierżoniów
    • Świdnica
    • Wałbrzych
    • Jelenia Góra
  • DZIEJE SIĘ
  • SPORT
  • KULTURA
  • Dolny Śląsk
Sudeckie Fakty
Home Ząbkowice Śląskie Bardo

Szkoła powinna dostosować się do potrzeb dziecka

Info Zabkowice4YOU przez Info Zabkowice4YOU
31 maja 2014
w Bardo, Kamieniec Ząbkowicki, Ziębice, Ciepłowody, Stoszowice, Złoty Stok, Ząbkowice Śląskie, Aktualności
0

Jak wygląda droga edukacyjna dziecka niepełnosprawnego, w jakich placówkach może się kształcić biorąc pod uwagę różnorodność posiadanych dysfunkcji?

Ustawa o systemie oświaty zapewnia realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia. Gwarantuje dzieciom i młodzieży niepełnosprawnym możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami, a także opiekę nad tymi uczniami przez umożliwienie im realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych.

Do kształcenia specjalnego i integracyjnego dzieci niepełnosprawne kwalifikują na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego uprawnione  do tego Zespoły Orzekające Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych. Korzystanie z pomocy PPP jest dobrowolne i nieodpłatne. W poradni można skonsultować wybór formy kształcenia najlepszej dla dziecka, ale ostateczna decyzja o wyborze odpowiedniej metody nauki oraz rodzaju szkoły należy do  rodziców lub opiekunów dziecka.

Nie ulega wątpliwości, że wybór drogi edukacyjnej niepełnosprawnego dziecka jest dla rodziców decyzją odpowiedzialną i trudną. Zanim jednak dokonają wyboru, przeżywają wiele rozterek. Nasuwają  się im różne pytania i poszukują na nie odpowiedzi. Udział rodziców w procesie edukacji niepełnosprawnego dziecka został przez polskie prawo oświatowe potraktowany w sposób szczególny, dlatego mają oni bardzo szerokie uprawnienia. Rodzice otrzymali bowiem prawo samodecydowania. To rodzice decydują, czy ich dziecko (sprawiające określone trudności edukacyjne) zostanie zbadane przez specjalistów pracujących w poradniach psychologiczno – pedagogicznych, to rodzice decydują, czy przekazać szkole opinię postdiagnostyczną (lekarską lub psychologiczną) informującą o możliwościach i potencjale rozwojowym dziecka. To rodzice wybierają szkołę, do której ich niepełnosprawne dziecko będzie uczęszczać: ogólnodostępną, integracyjną lub specjalną. Rodzice powinni wiedzieć, do czego ma prawo uczeń niepełnosprawny. Znajomość praw dziecka niepełnosprawnego z pewnością pomoże rodzicom w dokonaniu właściwego wyboru drogi edukacyjnej ich dziecka.

Kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci/uczniów niepełnosprawnych, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Organizowane jest dla dzieci i młodzieży: niesłyszących i słabo słyszących , niewidomych i słabo widzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z  niepełnosprawnościami sprzężonymi. Kształcenie specjalne dzieci / uczniów niepełnosprawnych może być organizowane we wszystkich typach szkół, a więc w szkołach podstawowych,  gimnazjach, szkołach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi, szkołach integracyjnych i specjalnych, ponadgimnazjalnych  oraz we wszystkich rodzajach przedszkoli i szkół (ogólnodostępnych i ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi).

Na wniosek rodziców Starosta zapewnia  dziecku posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego odpowiednią formę kształcenia, uwzględniając rodzaj niepełnosprawności, w tym stopień upośledzenia umysłowego (dotyczy szkół specjalnych i ośrodków). Dzieci niepełnosprawne objęte są wychowaniem przedszkolnym w wieku od 3 do 6 lat na równi z niepełnosprawnymi rówieśnikami. W wieku 6 lat mają one prawo do rocznego przygotowania przedszkolnego. Pobyt dziecka w przedszkolu może być przedłużony do 10 roku życia (tylko, gdy posiada ono orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej kwalifikujące do kształcenia specjalnego). Uczniowi  niepełnosprawnemu każda szkoła (ogólnodostępna, integracyjna i specjalna)  zapewnia: obowiązkowe i dodatkowe zajęcia edukacyjne zajęcia rewalidacyjne, pomoc psychologiczno-pedagogiczną (w tym w szczególności:  realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego), odpowiednie warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, realizację programu nauczania oraz programu wychowawczego i profilaktyki z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy, integrację ze środowiskiem rówieśniczym, przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym,  pomoc rodzicom uczniów niepełnosprawnych w zakresie  doskonalenia umiejętności niezbędnych we wspieraniu rozwoju ich dzieci.

Indywidualizacja procesu kształcenia uczniów niepełnosprawnych następuje popprzez: możliwość przedłużenia okresu kształcenia na każdym etapie edukacyjnym, dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz realizację indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. Dla uczniów niepełnosprawnych stwarza się możliwość wydłużenia obowiązku szkolnego:  do ukończenia przez ucznia: – 18 roku życia – w przypadku szkoły podstawowej – 21 roku życia – w przypadku gimnazjum – 24 roku życia – w przypadku szkoły ponadgimnazjalnej. Przy  wyborze klasy należe uwzględnić potrzeby dziecka. Pojedyncze dziecko niepełnosprawne znajduje się w klasie 23-28 osobowej pod opieką jednego nauczyciela. Czas poświęcony dziecku przez nauczyciela jest więc ograniczony.Dlatego dzieci z cięższym stopniem niepełnosprawności, szczególnie z upośledzeniem umysłowym, wymagające większego wsparcia i pomocy nie radzą sobie w takich klasach. Na pokrycie wydatków związanych z zapewnieniem właściwych warunków transportu do szkoły i edukacji dziecka niepełnosprawnego gmina otrzymuje zwiększoną kwotę pieniędzy z oświatowej subwencji ogólnej. Rodzice zatem nie muszą się czuć upokorzeni, że ich dziecko ma przywileje kosztem innych dzieci. Mają obowiązek śledzić, czy przyznana forma pomocy i rozwiązań sprawdza się dla ich dziecka. Powinni też systematycznie współpracować z nauczycielem, by dziecko odnosiło sukcesy i chętnie chodziło do szkoły. To oni muszą dostarczać szkole informacji o samopoczuciu i postępach ich dziecka. Dziecko niepełnosprawne nie musi opanować takiego samego zakresu materiału i w tym samym okresie jak jego zdrowi rówieśnicy.

Klasy integracyjne funkcjonują w wielu szkołach w Polsce. Bardzo często sami rodzice są inicjatorami powstawania klas integracyjnych na ich terenie za zgodą władz gminnych. Klasa integracyjna liczy od 15 do 20 uczniów – liczba ta obejmuje od 3 do 5 dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności. W klasie pracuje równolegle 2 nauczycieli: jeden z przygotowaniem ogólnym, drugi ze specjalnym, którego zadaniem jest pomoc w nauce dzieciom niepełnosprawnym. Obaj nauczyciele czuwają, by klasa stawała się zintegrowanym zespołem, oraz by każde dziecko czuło się w niej dobrze i robiło postępy na miarę swoich możliwości. Dodatkowo proces kształcenia wspierają inni specjaliści: logopeda, psycholog, rehabilitant. Klasy integracyjne są poważnym wyzwaniem dla szkoły, która musi dokonywać licznych zmian programowo-organizacyjnych w funkcjonowaniu klasy, doskonali sposoby oceniania dzieci, wzbogaca ofertę pomocy dydaktycznych i usuwa wszelkie bariery. Klasy specjalne mogą być tworzone w szkołach ogólnodostępnych lub w szkołach specjalnych. Uczą się w nich dzieci najczęściej z jednym typem niepełnosprawności (np.: upośledzone umysłowo, głuche lub niedowidzące). Pozostają w grupach 5-12 osobowych (w zależności od rodzaju niepełnosprawności) pod opieką pedagoga specjalnego. Jeżeli są to klasy w szkołach ogólnodostępnych, dzieci niepełnosprawne mają możliwość kontaktu ze zdrowymi dziećmi na przerwach i podczas wspólnych uroczystości.

Proces i tempo nauczania w tych klasach są dostosowane do możliwości uczniów. Nauczanie indywidualne jest przyznawane dzieciom z cięższymi stopniami niepełnosprawności lub okresowo niemogącym uczęszczać do szkoły. Dziecko może mieć przyznane od 4 do 16 godzin lekcyjnych tygodniowo (w zależności od rodzaju szkoły). Rodzic powinien śledzić proces kształcenia. Przy nauczaniu indywidualnym istnieje możliwość udziału dziecka w wybranych lekcjach w szkole. O to również muszą zabiegać rodzice i mieć stosowne wskazania w orzeczeniu.

Rodzice mają obowiązek: zgłosić dziecko do szkoły, zapewnić regularne uczęszczanie na zajęcia (pamiętajmy, że gmina ma obowiązek zapewnić bezpłatny transport i opiekę w czasie przewozu dzieci niepełnosprawnych, uczęszczających do publicznych szkół podstawowych i gimnazjów). Jeśli rodzice nie spełnią obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki, grozi im kara pieniężna. Dla dzieci niepełnosprawnych organizowane są klasy i szkoły specjalne lub integracyjne w szkołach podstawowych (od września 1999 r. także w gimnazjach) oraz szkoły zawodowe, przygotowujące do zawodu i licea profilowane. Dziecko np. niepełnosprawne ruchowo, przewlekle chore może pobierać naukę w ramach nauczania indywidualnego – w miejscu pobytu, chociaż nie jest to forma popierana przez psychologów, ponieważ izoluje dziecko od rówieśników. Przeciwwagą jest nauczanie integracyjne, które zapewnia kontakt z innymi dziećmi. Po informacje dotyczące placówek integracyjnych, można zgłaszać się do kuratoriów w całym kraju.

Każde dziecko ma indywidualne cechy charakterystyczne, zainteresowania, zdolności i potrzeby nauczania, dlatego tak trudno wskazać jeden typ szkoły jako odpowiedni dla tej grupy dzieci. Szkoła powinna dostosować się do potrzeb dziecka, a nie dziecko do typu szkoły. Rodzice powinni poszukiwać szkoły, która jest w stanie tego  dokonać.

Jakub Saryczew

Fot: Facebook
Tagi: zdrowie
UdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

Spotkaj się z Mistrzem

Następny wpis

Dziewczyny z Powstania

Następny wpis

Dziewczyny z Powstania

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Popularne
  • Komentowane
  • Najnowsze

Wolność

12 lipca 2020
Nowe personalia w diecezji świdnickiej

W diecezji świdnickiej nowi proboszczowie i wikariusze – LISTA wszystkich zmian

15 czerwca 2023

Będą zmiany w parafiach – biskup świdnicki podjął decyzje dotyczące proboszczów

10 czerwca 2022
Zaginął 28letni Dorian

🔴 PILNE: Zaginął 28-letni Dorian. Rodzina nie ma z nim kontaktu

16 stycznia 2023
Pielgrzymka Kół Gospodyń Wiejskich i

Pielgrzymka Kół Gospodyń Wiejskich i kulinarna „Bitwa Regionów”

1
Kto jest liderem przed czwartą

Kto jest liderem przed czwartą rundą Pucharu Trzech Narodów Run-Archery?

20 czerwca 2025
Zalogowani po raz

„Zalogowani” po raz dziewiąty

20 czerwca 2025
Grają w Młyn

Grają… w Młyn

20 czerwca 2025
Nowa linia kablowa

Nowa linia kablowa – więcej energii dla klientów i lokalnej gospodarki

18 czerwca 2025

Reklama

Timcatering.pl

Ostatnie aktualności

Kto jest liderem przed czwartą
Dzierżoniów

Kto jest liderem przed czwartą rundą Pucharu Trzech Narodów Run-Archery?

20 czerwca 2025
Zalogowani po raz
Świdnica

„Zalogowani” po raz dziewiąty

20 czerwca 2025
Grają w Młyn
Dzierżoniów

Grają… w Młyn

20 czerwca 2025
Nowa linia kablowa
Jelenia Góra

Nowa linia kablowa – więcej energii dla klientów i lokalnej gospodarki

18 czerwca 2025
Rada Młodzieżowa przy wojewodzie dolnośląskim
Dolny Śląsk

Rada Młodzieżowa przy wojewodzie dolnośląskim

18 czerwca 2025
O brzegi Bystrzycy zadba
Świdnica

O brzegi Bystrzycy zadba samorząd miejski Świdnicy

18 czerwca 2025

SudeckieFakty.pl - wiarygodne informacje obejmujące powiaty: wałbrzyski, świdnicki, dzierżoniowski, ząbkowicki i kłodzki, jeleniogórskie oraz Dolny Śląsk. Sprawdzone fakty i wyraziste opinie.

Polityka Prywatności

sudeckiefakty

Nieskrywana spontaniczność i nieudawana naturaln Nieskrywana spontaniczność i nieudawana naturalność zamieniają kilkadziesiąt minut w roku w pasmo ciepłych ekspresji niesionych aurą słów, które nigdy nie pozostawiają publiczności obojętną.
➡️ https://sudeckiefakty.pl/milosc-jest-zadomowieniem-i-niejedno-ma-imie-foto/ 
#miłość #muzyka #poezja #śpiew #recytacja #koncert #miłośćniejednomaimię #ząbkowiceŚląskie
Budynek Szkoły Podstawowej oraz przedszkola w Psz Budynek Szkoły Podstawowej oraz przedszkola w Pszennie już wkrótce doczeka się termomodernizacji oraz poprawy efektywności energetycznej.
➡️ https://sudeckiefakty.pl/budynki-oswiaty-z-lepsza-efektywnoscia-energetyczna-w-pszennie-to-bardzo-konkretna-sprawa/
#inwestycja #edukacja #ekologia #termomodernizacja #pszenno #gminaświdnica
Pasje dolnośląskich policjantów przybierają różne formy, a ich spektrum jest bardzo szerokie. Począwszy od sportów drużynowych, bieganie, strzelectwo na sportach ekstremalnych skończywszy.
➡️ https://sudeckiefakty.pl/zdobyl-najwyzszy-szczyt-afryki-polnocnej-jebel-toubkal-niesamowity-wyczyn-policjanta-z-klodzka/ 
#wspinaczka #wspinaczkagórska #wspinaczkawysokogórska #jebeltoubkal #policjant #pasjonat #himalaista #kłodzko
78 lat temu – 19 lutego 1947 roku – na mocy wy 78 lat temu – 19 lutego 1947 roku – na mocy wyroku komunistycznego sądu, w dzierżoniowskim więzieniu stracony został żołnierz Armii Krajowej Mieczysław Jeruzalski.
➡️ https://sudeckiefakty.pl/mial-20-lat-gdy-zamordowany-zostal-na-podstawie-wyroku-komunistycznego-sadu-sp-mieczyslaw-jeruzalski/ 
#armiakrajowa #ak #żolnierz #żołnierzewyklęci #zbrodniekomunistyczne #zbrodniesądoweprl #cześćichwałabohaterom #wiecznapamięćpoległym
Wyobraź sobie lot balonem, który nagle zaczyna s Wyobraź sobie lot balonem, który nagle zaczyna się podnosić… Niżej widać już tylko chmury. Wyobraź sobie rejs okrętem podwodnym, który niespodziewanie bardzo się zanurza… Peryskop nie sięga już lustra wody, aby ujrzeć niebo. Nie zastanawiasz się, co będzie dalej? Może jednak wolisz wiedzieć, co się wydarzy?
➡️ https://sudeckiefakty.pl/wartosci-leki-nadzieje-uciechy-pojda-na-wysypisko-ai-moze-zawladnac-czlowiekiem/
#sztucznainteligencja #ai #technologiecyfrowe #ryzyka #szanse #inteligencjaczłowieka #człowiek #aieksploracja #andrzejzybertowicz #dobraksiążka #bliżejsłowa
Burmistrz Złotego Stoku Grażyna Orczyk i Barda M Burmistrz Złotego Stoku Grażyna Orczyk i Barda Marta, jako przedstawicielki inicjatywny Lokalnej Organizacji Turystycznej „Dolny Śląsk poza utartym szlakiem”, prezentowały dzisiaj zamierzenia dotyczące szans na ożywienie branży turystycznej po powodzi.
➡️ https://sudeckiefakty.pl/plan-na-dolny-slask-poza-utartym-szlakiem-rozmowa-w-palacu-marianny-oranskiej/
#turystyka #ziemiakłodzka #ziemiaząbkowicka #złotystok #bardo #kamieniecząbkowicki #pałacmariannyorańskiej #atrakcjeturystyczne #produktturystyczny
Kto jest liderem przed czwartą

Kto jest liderem przed czwartą rundą Pucharu Trzech Narodów Run-Archery?

20 czerwca 2025
Zalogowani po raz

„Zalogowani” po raz dziewiąty

20 czerwca 2025
Grają w Młyn

Grają… w Młyn

20 czerwca 2025
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • AKTUALNOŚCI
  • TWÓJ POWIAT
    • Ząbkowice Śląskie
    • Kłodzko
    • Dzierżoniów
    • Świdnica
    • Wałbrzych
    • Jelenia Góra
  • DZIEJE SIĘ
  • SPORT
  • KULTURA
  • Dolny Śląsk

© 2022 SudeckieFakty.pl

Po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://sudeckiefakty.pl/cookies)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT