Kolejnych 67 samorządów w całej Polsce postawi na zbiorowy, ekologiczny, zeroemisyjny transport. Są wśród nich miasta subregionu sudeckiego: Wałbrzych, Świdnica, Duszniki-Zdrój, Bystrzyca Kłodzka, Boguszów-Gorce, Świebodzice i Jedlina-Zdrój.
W drugim, zakończonym naborze Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej otrzymał 101 wniosków od organizatorów transportu publicznego z całej Polski, w tym 69 wniosków o dotację. Wartość projektów wstępnie zakwalifikowanych do kolejnego kroku, czyli negocjacji warunków dofinansowania, została oszacowana na kwotę ponad 1,26 mld zł, z czego blisko 1,1 mld zł stanowić będą koszty kwalifikowane. Wśród wnioskodawców dominują przedstawiciele samorządów średnich i małych miast. Środki NFOŚiGW sfinansują koszty kwalifikowane zakupu ekoautobusów w podziale: 780,3 mln zł w formie bezzwrotnej dotacji oraz ponad 136 mln zł jako niskooprocentowaną pożyczkę.
Wśród samorządów, które przechodzą do fazy negocjacji warunków dofinansowania w drugiej odsłonie programu „Zielony transport publiczny” znalazło się 6 gmin uzdrowiskowych, w tym wspomniane na wstępie Duszniki-Zdrój i Jedlina-Zdrój. To także potwierdza rolę i potencjał wsparcia rządowego dla inicjatyw samorządowych. A warto zauważyć, że dodatkowo program „ZTP” pozwala także budować tzw. rynek beta dla rozwiązań wodorowych – rozumianych zarówno jako pojazdy jak i niezbędna do ich obsługi infrastruktura. Co ważne zakłada także wzmacnianie kompetencji w zakresie bieżącej obsługi tego typu pojazdów i infrastruktury, co może mieć niebagatelne znaczenie przy uruchamianiu kolejnych komponentów planu budowy gospodarki wodorowej.
Spośród 67 gmin zakwalifikowanych do fazy negocjacyjnej drugiej edycji programu Wałbrzych i trzy inne samorządy w Polsce zadeklarowały chęć zakupu w sumie 48 autobusów wodorowych. W połączeniu z wodorowymi” zakupami zakontraktowanymi w pierwszym naborze (71 szt.) daje to już potencjalnie liczbę ponad 100 tego typu autobusów, które w ciągu najbliższych lat pojawią się na polskich ulicach.
Samorządy z subregionu sudeckiego, które są beneficjentami II edycji ZTP:
- Wałbrzych – projekt „Wałbrzyski Autobus Wodorowy” – dotacja: 58 019 mln zł, pożyczka: 6 981 mln zł, koszt całości: 79 950 mln zł;
- Nowa Ruda (miasto) – projekt „Rozwój zrównoważonego transportu zbiorowego” – dotacja: 4 277 325 zł, pożyczka: 1 000 000 zł, koszt całości: 5 473 500 zł;
- Duszniki Zdrój – projekt „Zakup autobusów elektrycznych” – dotacja 15 232 320 zł, koszt całości: 19 040 400 zł;
- Świdnica (miasto) – projekt „Zakup 12 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania pojazdów” – dotacja: 23 772 358 zł, pożyczka: 6 926 829 zł, koszt całości: 37 760 000 zł;
- Bystrzyca Kłodzka – projekt „Zielona Bystrzycka Komunikacja Autobusowa” – dotacja: 845 000 zł, koszt całości: 1894 200 zł;
- Boguszów-Gorce – projekt „Zakup autobusu elektrycznego wraz z infrastrukturą ładowania” – dotacja: 1 319 857 zł, koszt całości: 1 761 672 zł;
- Świebodzice – projekt „Zielony transport publiczny” – dotacja: 3 359 759 zł, koszt całości: 5 530 012 zł;
- Jedlina-Zdrój – projekt „Zielony transport w uzdrowisku” – dotacja: 985 610 zł, pożyczka: 309 826 zł, koszt całości: 1 295 436 zł.
Zgodnie z „Polityką Energetyczną Polski do 2040 roku”, począwszy od roku 2025 w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców każdy przetarg musi dotyczyć wyłącznie zero-i niskoemisyjnych środków transportu zbiorowego. To ambitny, ale konieczny cel dla zdrowszego życia w polskich miastach i miasteczkach. Pomagają go realizować kolejne odsłony programu „Zielony Transport Publiczny”.
Takie rządowe wsparcie rozwoju miejskiej elektromobilności jest szczególnie ważne dla rozwoju średnich i małych ośrodków. Mobilność mieszkańców może mieć kluczowe znaczenie nie tylko dla środowiska, ale także dla rozwoju gospodarczego i jakości życia w mniejszych miejscowościach – podkreśla minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.
-
W pierwszej edycji programu „Zielony Transport Publiczny”, jak informowaliśmy w naszym portalu, umowy o dofinansowanie z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej już zawarły (lub są w trakcie tej procedury) samorządy kilkudziesięciu polskich miast i aglomeracji. Charakterystyczne jest przy tym to, że wsparcie ze środków publicznych jest udzielane przez NFOŚiGW wielokierunkowo i równomiernie, zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju kraju, jednak ze szczególnym uwzględnieniem miast niedużych, mających wprawdzie spory potencjał społeczny i gospodarczy, ale borykających się z licznymi barierami rozwojowymi.
-
W drugim konkursie programu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił listę rankingową .
-
W ramach złożonych wniosków planowane inwestycje to: 340 autobusów elektrycznych, 48 autobusów wodorowych, 277 punktów ładowania i 2 stacje tankowania wodoru.