W Muzeum Narodowym we Wrocławiu odbył się pokaz „Dwie adoracje z Barda”. Po przeprowadzonej konserwacji obrazy z pracowni Michaela Willmanna „Święta Jadwiga” i „Pokłon Trzech Króli”, pochodzące z bazyliki Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny w Bardzie, można oglądać w prestiżowej dolnośląskiej galerii.
Otwierający pokaz dyrektor Muzeum Piotr Oszczanowski zaznaczył, iż jest to przykład dobrej woli i swoistej synergii. W pewnym momencie kilka osób uznało, że to, co skrywa bardzka świątynia, co za moment ma powrócić na swoje pierwotne miejsce do dwóch bocznych ołtarzy, można jeszcze na chwilę „zatrzymać” w przestrzeni muzealnej i umożliwić zwiedzającym Muzeum Narodowe we Wrocławiu podziwianie tych niezwykłych dzieł sztuki. Wystawę będzie można jeszcze oglądać do 30 listopada 2014 r. Autorem pokazu był Marek Pierzchała – kustosz Muzeum Narodowego we Wrocławiu, natomiast same obrazy zostały odrestaurowane przez Marcina Cibę i jego pracownię konserwatorską znajdującą się w Krakowie.
Na to – zapowiadane przez nasz portal – wydarzenie przybyła liczna delegacja mieszkańców z Gminy Bardo. Nie zabrakło również głównych inicjatorów przywrócenia blasku dziełom Willmanna: tj. ojca Mirosława Grakowicza – proboszcza parafii i kustosza Sanktuarium Matki Bożej w Bardzie, burmistrza Krzysztofa Żegańskiego, Tomasza Karamona twórcy portalu internetowego „Bardo – na Tropie Tajemnic” oraz Grażyny Cal – radnej Sejmiku Województwa Dolnośląskiego.
Na zakończenie spotkania wszyscy udali się na najważniejszą jego część – do sali w której znajdowały się dzieła Willmanna. Tam mogli z bliska przyjrzeć się detalom namalowanym przez „śląskiego Rembrandta”. Pochodzące z Barda płótna nie są sygnowane, nie istnieją też przekazy historyczne określające czas ich powstania. Zdaniem Marka Pierzchały na związki z pracownią willmannowską wskazują jednoznacznie efekty malarskie, rozwiązania kompozycyjne i technologiczne, a uważny widz dostrzeże liczne niespójności i odmienności pomiędzy dziełami. Natomiast z punktu widzenia konserwatora Marcina Ciby najtrudniejszym zadaniem przy tych obrazach było powstrzymanie procesów degradacji i starzenia się płóciennego podłoża, zaprawy i warstwy malarskiej.
Udostępnione przez: UMiG Bardo