Subtelne i delikatne akwarelowe portrety czy akrylowe prace z wyraźną strukturą autorstwa Grażyny Parys zaprezentujemy na w wałbrzyskiej Starej Kopalni. To kolejna wystawa malarstwa, która gości w unikatowej i oryginalnej przestrzeni.
Grażyna Parys, jak sama mówi, jest osobą należącą już do „elitarnej” grupy III wieku. Wolny czas pozwala jej na realizację pasji malowania, którą łączy z prowadzeniem domu gościnnego „Parysówka”. To właśnie tam tworzy i wystawa swoje prace w „prywatnej galerii”. Pasję do rysowania rozbudziła w autorce starsza siostra. Jej rysunki były pierwszymi wzorcami do naśladowania. Już jako kilkuletnie dziecko zachwycały ją profile twarzy tworzone pociągnięciami ołówka i radość odtwarzania portretów narysowanych przez siostrę. Malowanie sprawiało jej radość w szkole podstawowej, szczególnie, gdy prace plastyczne wykonywała dla części klasy. Okres do dorosłości to portrety ołówkiem, węglem oraz monochromatyczne pejzaże i martwe natury. Kolor ją onieśmielał.
Grażyna Parys pracowała z dziećmi i młodzieżą w świetlicy środowiskowej Fundacji Merkury. To tam starała się rozbudzić w podopiecznych wrażliwość estetyczną i zamiłowanie do sztuki. Wychowankowie pod jej okiem zdobywali nagrody na konkursach plastycznych, a warsztaty plastyczne kończyły się wystawami. Dzięki tym pracom hol fundacji zamienił się w galerię sztuki. Malarka prowadziła również zajęcia malowania i rysunku dla seniorów, którzy nie zdawali sobie sprawy z tego, jaki potencjał plastyczny w nich drzemał. Rezultaty tych spotkań to dzieła akrylowe na płótnie, które do dziś zdobią nie jedno mieszkanie. Przełomowym momentem i nie lada wyzwaniem dla Grażyny Parys było podjęcie się przygotowania reprodukcji portretu Jana Pawła II w kolorze. Praca znalazła się w biuletynie poświęconym rocznicy śmierci Papieża
oraz na bilbordach w Wałbrzychu w 2011 roku. Malowanie portretów i przyglądanie się twarzom zachęciło Grażynę Parys do pomocy osobom, które chcą zmienić swój wizerunek. Autorka zbliżającej się wystawy ukończyła kursy Art-Visagu, Stylizacji, Dress Codu i Analizy Kolorystycznej. W trakcie warsztatów doświadczyła, jak sama mówi, namacalnych zmian wyglądu zewnętrznego, jak i psychicznego uczestników, ich radości i niedowierzenia z efektów zmian, co dawało jej olbrzymią satysfakcję. W 2021 roku Grażyna Parys zajęła pierwsze miejsce w konkursie plastycznym organizowanym przez Miejską Bibliotekę Publiczną w Szczawnie-Zdroju. Konkurs zorganizowano z okazji 800-lecia uzdrowiska, a jego temat brzmiał „Portret miasta Szczawna-Zdroju”. Artystka otrzymała wówczas od dyrektor miejscowej biblioteki propozycję wykonania ilustracji do książki „Idę szeptem… Ludzie, historia, poezja”. Podjęła się tego wyzwania i w październiku ubiegłego roku zobaczyliśmy akwarele przedstawiające zakątki i budowle pięknego Szczawna-Zdroju. Grażyna Parys nie ogranicza się do jednej techniki malarskiej. Chętnie podejmuje wyzwania. Cieszy ją mierzenie się z różnorodnością technik, jak i wykorzystaniem różnorodnych materiałów do tworzenia czy sprawdzanie swoich manualnych możliwości. Urozmaiconą tematykę czerpie z nieograniczonej przestrzeni internetu i otaczającej rzeczywistości.
Na wystawie „Różnorodność uchwycona w ramy…” zobaczymy akwarele monochromatyczne, rozmyte, mgliste, nieopowiedziane…. ale także te z wyraźnie zaznaczonymi detalami. Pojawią się także subtelne i delikatne akwarelowe portrety. Całość uzupełnią bardziej kolorowe, posiadające wyraźniejszą fakturę prace akrylowe. Nie zabraknie niespodzianek.