W stosunku do 2012 r. dochody ogółem uległy obniżeniu o 3,2% (przy obniżeniu dochodów majątkowych o 38,9%), a wydatki ogółem wzrosły o 11,1% (przy wzroście wydatków majątkowych o 55,1%); udział dochodów majątkowych w dochodach ogółem obniżył się z 13,9% w 2012 r. do 8,8% w 2013 r., a udział wydatków majątkowych w wydatkach ogółem wzrósł z 12,9% w 2012 r. do 18% w 2013 r. Zadłużenie Gminy w roku budżetowym wzrosło o 5.339.808 zł i na koniec 2013 r. wyniosło 23.493.923 zł, co stanowiło 38,1% wykonania dochodów.
Te skomplikowane być może dane pochodzą z opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej na temat kondycji finansowej Ząbkowic i są cytowane przez Danutę Tkaczonek w jej blogu. Radna we wpisie opublikowanym 22.07.2014 formułuje także swoje wnioski.
Wprawdzie skarbniczce gminy m.in. w oparciu o zasady budżetu elastycznego udaje się jeszcze znajdować rozwiązania dla radosnej twórczości burmistrza, tak, aby w budżecie zachowane były wszystkie wskaźniki zgodnie z ustawą o finansach publicznych, ale polityka pozbawiona ekonomicznego racjonalizmu prędzej niż później może się skończyć tarapatami finansowymi. I wówczas ci, którzy ufają, że wszyscy ich reprezentanci w samorządzie myślą w kategoriach długofalowych, bardzo zdziwią się, gdy obudzą się pewnego pięknego dnia i okaże się, że rada skorzystała z przysługującej jej kompetencji do „podejmowania uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach” i poprzez podwyżkę owych podatków zamierza spłacać „kredyt na spłatę kredytów”.
Kwestie poruszane przez radną są też przedmiotem notki opublikowanej wczoraj w ramach INFORMACJI GMINY ZĄBKOWICE ŚLĄSKIE, gdzie można przeczytać i zobaczyć wizualizację stanu budżetu gminnego opracowaną przez Urząd Miejski. Jeśli chcecie się Państwo wypowiedzieć w tej sprawie – zapraszamy do komentowania niniejszego artykułu.