Organy piszczałkowe są nieporównywalne z żadnym innym instrumentem muzycznym – pod względem rozmiarów przestrzennych, liczby źródeł fal dźwiękowych, sumarycznej mocy emitowanej do otoczenia, dynamiki i bardzo często różnorodności barw i możliwości kolorystycznych, a także pod względem złożoności konstrukcyjnej.
Można się o tym wszystkim osobiście przekonać w trakcie zapowiadanych w naszym portalu koncertów organizowanych w ramach tegorocznej edycji Prezentacji Organowych „Z muzyką przez wieki” w Kamieńcu Ząbkowickim. Wydarzenie to zapowiadaliśmy w naszym portalu.
W wielu aspektach (głośność, brzmienie, barwa) przewyższają orkiestrę symfoniczną, chociaż na organach gra tylko jeden człowiek. Rozpiętość skali dźwięków dużych instrumentów wynosi ok. 10 oktaw. Organy kościoła parafialnego pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i św. Jakuba Starszego w Kamieńcu Ząbkowickim, choć swoją budową nie należą do tych największych, jednak w brzmieniu i swojej skromnej budowie wielu słuchaczy wprowadzają w zachwyt i podziw. Instrument zbudowała firma RUTLER w latach 1826 – 1827. Liczba znajdujących się w nich piszczałek to prawie 2000 sztuk, z których najdłuższa mierzy ok 5 m, najkrótsza 3 cm.
Niestety czas ich nie oszczędza i dlatego narodziła się inicjatywa organizacji Prezentacji Organowych, podczas których zbierane są ofiary na remont i konserwację króla instrumentów w kamienieckiej świątyni. Po koncertach można wspomóc przeprowadzenie remontu ofiarą wrzuconą do puszki. Można też dokonać wpłaty na konto Parafii z dopiskiem „ORGANY”.
Pierwszy z koncertów Prezentacji Organowych „Z muzyką przez wieki 2022” w Kamieńcu Ząbkowickim miał miejsce w minioną niedzielę (1 maja 2022). Usłyszeliśmy rewelacyjny koncert w wykonaniu prof. Piotra Rojka.
Maestro ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu na Wydziale Instrumentalnym w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego oraz na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii w klasie kompozycji prof. Zygmunta Herembeszty i prof. dr. hab. Krystiana Kiełba. Odbył szereg kursów mistrzowskich interpretacyjnych oraz improwizatorskich, prowadzonych przez tak wybitne osobistości świata muzyki organowej, jak: Julian Gembalski, Bernhard Haas, Ferdinand Klinda, Ton Koopman, Jon Laukvik, Armin Schoof, Wolfgang Seifen, Józef Serafin czy Harald Vogel. Dr hab. Piotr Rojek pracuje na stanowisku profesora w macierzystej uczelni. Jest Dziekanem Wydziału Instrumentalnego oraz Kierownikiem Katedry Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej. Prowadzi również klasę organów w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu oraz Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu. Do ostatnich osiągnięć prof. Piotra Rojka należy sukces odbudowy słynnych organów Michaela Englera w Bazylice św. Elżbiety we Wrocławiu, gdzie za prace eksperckie i nadzór nad budową otrzymał nagrodę – Gwiazdę Orderu Kapituły Kanoników.
Spotkania z muzyką w Kamieńcu Ząbkowickim tworzą nową jakość przeżywania sztuki gry na szczególnie wymagającym instrumencie, jakim są organy, które jednocześnie dostarczają wielobarwnych doznań estetycznych otwierających słuchacza także na sferę przeżyć natury duchowej.
Będziemy mogli się spotkać ponowne w podróży przez wieki z muzyką organową. Zapraszamy 12 czerwca br. o godz. 16:00 na kolejny koncert podczas których będziemy mogli wsłuchać się w przepiękną muzykę wielkich kompozytorów wykonaną na kamienieckich organach.