Wałbrzyscy radni mają podjąć decyzję w sprawie „wyrażenia zgody na zawarcie przez prezydenta Wałbrzycha porozumienia ze Skarbem Państwa – Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad, w sprawie przejęcia zarządzania odcinkiem przyszłej drogi krajowej DK 35 leżącym w ciągu budowanej obwodnicy Wałbrzycha w granicach Szczawna-Zdroju”.
W praktyce oznacza to, że jeśli większość wałbrzyskich samorządowców zagłosuje „za”, to obwodnica Wałbrzycha, której budowa dobiega właśnie końca, będzie na bieżąco zarządzana przez gminę miejską Wałbrzych. Na 13-kilometrowej trasie utrzymanie zimowe, oświetlenie, oznakowanie pionowe i poziome, wszelkie elementy infrastruktury towarzyszącej i sprzątanie ciągów jezdnych będzie zadaniem wałbrzyskiego samorządu.
W uzasadnieniu projektu uchwały Rady Miejskiej Wałbrzycha napisano między innymi, że zarządcą wszystkich dróg publicznych (z wyłączeniem autostrad i dróg ekspresowych) w granicach miasta Wałbrzycha jest jego prezydent. Natomiast Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad zarządza drogami krajowymi, z wyłączeniem odcinków dróg krajowych w obrębie miast na prawach powiatu oraz odcinków autostrad płatnych. Przyszła droga krajowa nr 35 leżąca w ciągu budowanej obwodnicy Wałbrzycha znajduje się na terenie Wałbrzycha i Szczawna Zdroju, a granica administracyjna tych miast przebiega wzdłuż obwodnicy, co uniemożliwia jasny podział obwodnicy na tak zwane odcinki utrzymaniowe.
Przypomnijmy, że wartość projektu sięga kwoty ponad 397 mln zł, z czego ponad 296,7 mln zł pochodzi z dofinansowania infrastruktury drogowej dla miast w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-202 Unii Europejskiej, którego operatorem jest Ministerstwo Infrastruktury. Olbrzymie dofinansowanie zostało skierowane na inwestycję w 2017 r., choć projekt formalnie został zatwierdzony w 2012 r. Niestety przez trzy pierwsze lata budowa obwodnicy Wałbrzycha nie zyskiwała wsparcia i dopiero po wyborach w 2015 r. sytuacja zmieniła się radykalnie, co obszernie opisywaliśmy w naszym portalu.
Nieoficjalnie wiadomo już, że generalny wykonawca – firma Budimex SA – zamierza oddać całą arterię tak, aby jej włączenie do pełnej obsługi ruchu pojazdów mogło nastąpić z końcem lipca br. Początkowo cała nowa droga miała być gotowa już w sierpniu 2021 r. Realny jest jednak wspomniany wyżej termin przełomu lipca i sierpnia 2022 r., co zresztą sygnalizowaliśmy w serwisie video naszego portalu pod koniec ubiegłego roku.
Wizualizacje i foto: obwodnicawalbrzycha.pl