Samorząd wojewódzki Dolnego Śląska przejmie linię kolejową nr 283 z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego. Na tej trasie posadowiony jest sławny most nad Jeziorem Pilichowickim, wokół którego kilka miesięcy temu była – sygnalizowana w naszym portalu – medialna burza związana z pomysłem wyburzenia obiektu na potrzeby realizacji zagranicznej produkcji filmowej.

Dla doprowadzenia do skutku planu przejęcia linii potrzebne są jeszcze formalno-prawne uzgodnienia pomiędzy spółkami PKP PLK i PKP S.A., a zgodę musi wydać minister infrastruktury. Jak tylko te czynności zostaną dopełnione, Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego podejmie prace planistyczne nakierowane na rewitalizację trasy, w tym osławionego i malowniczo skonstruowanego mostu nad Jeziorem Pilichowickim.

To ważna część naszego wielkiego projektu rewitalizacji nieczynnych szlaków kolejowych i przywracania na nich połączeń pasażerskich. Nieczynną obecnie linią nr 283 zarządza PKP PLK, a nieruchomości w jej obrębie są własnością PKP S.A. Jako samorząd województwa złożyliśmy niezbędne do przejęcia linii dokumenty w obu państwowych instytucjach kolejowych – poinformował jeszcze przed weekendem marszałek województwa dolnośląskiego Cezary Przybylski.

Most Kolejowy nad Jeziorem Pilichowickim wybudowano w 1906 r. jest jednym z najwyższych mostów kolejowych w Polsce. Oddany do użytku w 1909 r. wraz z magistralą kolejową Jelenia Góra – Lwówek Śląski, ma 135 m długości i wznosi się ok. 40 m nad dnem doliny jeziora. W konstrukcji użyto tzw. kratownicy dolnej. Cały most wspiera się na dwóch kamienno-betonowych, odległych od siebie o 85 m filarach i nie ma zwyczajowo stosowanych przyczółków. Rok temu pojawiła się sugestia jakoby most miał być wysadzony w powietrze w związku z realizacją amerykańskiej produkcji filmowej, w zamian za dotację producenta filmu na budowę nowego mostu.

Rozwój kolei na Dolnym Śląsku jest naszym priorytetem. Linia z Jeleniej Góry przez Wleń do Lwówka Śląskiego jest niezwykle malownicza i to po niej w przyszłości pojadą pociągi Koleje Dolnośląskie S.A. – podkreśla marszałek Cezary Przybylski. Członek zarządu województwa dolnośląskiego Tymoteusz Myrda – odpowiedzialny za infrastrukturę komunikacyjną – opublikował dzisiaj mapkę, na której widać dotychczasowe i planowane działania władz samorządowych regionu w zakresie przejmowania linii kolejowych na Dolnym Śląsku.

Komentarze

Zostaw swój komentarz