24 i 29 listopada oraz 1 grudnia 2017 r. grupa uczniów z klas pierwszych i drugich Liceum Ogólnokształcącego im. Władysława Jagiełły w Ząbkowicach Śląskich miała przyjemność uczestniczyć w zajęciach na Politechnice Wrocławskiej zorganizowanych w ramach Dolnośląskich Małych Grantów.
Nie doszłoby to do skutku, gdyby nie napisanie projektu pt. „Jak to się dzieje, że robot robi to, co chcemy – wprowadzenie do sterowania mechanizmem robota” przez matematyczki z naszej szkoły: panią Ewę Żuk, panią Jolantę Maziarz i panią Mariolę Hajduk. To dzięki ich wytrwałości i zaangażowaniu jako nieliczna spośród wielu organizacji na Dolnym Śląsku otrzymaliśmy kwotę 5000 zł na realizację pilotażowego programu Dolnośląskie Małe Granty. Uczestnictwo w tym przedsięwzięciu obejmowało zajęcia z algorytmiki przeprowadzone w naszym liceum przez panie: Ewę Żuk, Jolantę Maziarz i Mariolę Hajduk oraz bezpłatny udział w wykładach i warsztatach na Politechnice Wrocławskiej.
Dr inż. Krzysztof Chrapek, pracownik naukowo-dydaktyczny Politechniki Wrocławskiej towarzyszył naszym uczniom, prowadząc wykłady i zajęcia praktyczne. Wszyscy z zainteresowaniem słuchali studium na temat podstawowej budowy robota, jego funkcji czy doboru napędów w zależności od geometrii i rodzaju robota. Jednym z naszych zadań było wymyślenie użytecznej według nas maszyny i opracowanie schematu jej działania. Tematyka projektów była różnorodna – począwszy od robota pielęgnującego paznokcie, myjącego okna, malującego trampki, a skończywszy na robocie zbierającym na tacę. Bujna wyobraźnia uczniów świadczy o ich kreatywności i chęci rozwoju, a także o dążeniu do ułatwienia sobie życia.
Nasza wizyta zakończyła się współpracą z prawdziwymi robotami przemysłowymi. Należało ustalić program w taki sposób, aby robot wykonał polecone zadanie. Dzięki wcześniej zdobytym informacjom na temat programowania praca przebiegała bez komplikacji, a jej efekty wskazywały na umiejętność zastosowania w praktyce teoretycznych wiadomości z wykładu.
To był pierwszy raz, kiedy my „ścisłe umysły” z LO w Ząbkowicach Śląskich mieliśmy okazję skonfrontować się od podstaw z mechanizmem robota przemysłowego. Spotkanie przerosło oczekiwania większości uczniów, a to przede wszystkim dzięki charyzmatycznemu i pozytywnie nastawionemu wykładowcy – dr. inż. Krzysztofowi Chrapkowi, który sprawił, że robotyka stała się punktem zainteresowania. Prowadzący zachęcił nas do kontynuowania edukacji na Politechnice Wrocławskiej, przybliżając informacje o uczelni, jej wydziałach i budynkach, liczbie pracowników oraz studentów, a także dając cenne rady, czym się kierować w wyborze studiów.
Po trzech wyjazdach na Wydział Mechaniczny Instytutu Technologii Maszyn i Automatyzacji na Politechnice Wrocławskiej, 8 grudnia br. miłośnicy programowania biorący udział w projekcie zaprosili kolegów na seminarium. Zorganizowali je uczniowie, którzy poza tym, że uczestniczyli w wykładach, są również członkami szkolnego koła „Sinus”. Przedstawili wszystkie możliwości urządzeń, z którymi współpracują, a przy okazji rozwijają swoje umiejętności w dziedzinie programowania i algorytmiki.
Pokaz rozpoczęła prezentacja z krótko opisanymi celami całego projektu i jego kosztami. Nie zabrakło również zdjęć oraz filmiku, który pokazywał, jak nasi „ścisłowcy” radzili sobie podczas zajęć. Następnie, dzięki zdobytej na Politechnice Wrocławskiej wiedzy oraz pracy pozalekcyjnej pod okiem pana Marka Pendla, przedstawili rówieśnikom to, co udało im się skonstruować i zaprogramować, czyli robota potrafiącego poruszać się, rozpoznawać kolory, omijać przeszkody, a nawet tańczyć makarenę. Omówili również programy, którymi warto się posługiwać przy programowaniu maszyn oraz krótko pokazali, w jaki sposób można to samodzielnie zrobić. Oprócz wysłuchania i obejrzenia przygotowanej przez młodych robotyków prezentacji, chętni z innych klas mogli sami popracować z robotami i pobawić się nimi.
Udział w projekcie Dolnośląskich Małych Grantów był bardzo interesujący. Warto podejmować odważne kroki i uczestniczyć w programie, którego operatorem jest Dolnośląska Federacja Organizacji Pozarządowych. Dzięki wyjazdom na uczelnię nauka stała się o wiele ciekawsza, co wzbudziło nowe cele i pragnienia młodych osób. Zdecydowanie warto angażować się w tego typu działania, gdyż pomagają one w podjęciu decyzji o dalszym etapie kształcenia i zachęcają do wyboru kierunków politechnicznych.
Tekst: Aleksandra Bielas - klasa 2c, Klaudia Kłubowicz - klasa 1d