Rewitalizacja fragmentu linii kolejowej nr 310 między Piławą Górną a Łagiewnikami to inwestycja, którą zainteresowało się aż 19 firm gotowych podjąć się zadania. To koniec dobrych wiadomości, bo mniej optymistycznie wygląda kwestia cen proponowanych za wykonanie robót.
Objęty przetargiem odcinek ma 17,345 km długości. Przewidziany w projekcie zakres prac ma umożliwić prowadzenie ruchu pociągów pasażerskich z prędkością 80 km/h. Odbudowane mają też być perony i obiekty obsługi podróżnych. Najtańsza oferta na ten zakres prac opiewa na ponad 45,3 mln zł i jest o ponad 5 mln droższa od kwoty założonej przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei. Planowo rewitalizacja linii kolejowej nr 310 miała potrwać do końca maja 2024 r. Teraz ten termin może się odsunąć w czasie, jeśli DSDiK lub samorząd województwa dolnośląskiego zdecyduje się unieważnić postępowanie lub szukać brakującej sumy, aby mieć pokrycie na kontrakt.
Wszystkie złożone w przetargu oferty są wyższe od kwoty, którą Dolnośląska Służba Dróg i Kolei przeznaczyła na to zadanie. Teraz, zgodnie z procedurami, DSDiK dokona oceny ofert pod względem formalnym i przeanalizuje całą sytuację. Realizacja tej inwestycji jest bardzo ważna, bo wznowienie ruchu na linii kolejowej nr 310 Kobierzyce – Piława Górna poprawi jakość połączeń Dzierżoniowa i powiatu dzierżoniowskiego z Wrocławiem – wyjaśnia członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego Tymoteusz Myrda.
Ruch pasażerski na linii nr 310 został zawieszony w 1996 r., natomiast sama linia została zamknięta dla ruchu kolejowego w czerwcu 2001 r. Obecnie nie ma tam już torowiska z wyjątkiem fragmentów na przejazdach drogowych oraz mostach. Całą, liczącą ponad 38 km, trasę samorząd województwa dolnośląskiego przejął w 2019 r. Planowana rewitalizacja ma umożliwić odtworzenie połączenie Łagiewnik, Jordanowa Śląskiego i Niemczy z Wrocławiem. Przewozy pasażerskie i towarowe mogłyby znacząco odciążyć szlaki drogowe na tej osi.
Jak już informowaliśmy w naszym portalu, pod koniec stycznia br. aż 11 firm złożyło oferty w przetargu ogłoszonym na przygotowanie placu pod rewitalizację linii nr 340 na odcinku Mysłakowice – Karpacz. Analizowane obecnie oferty zawierają ceny mieszczące się w widełkach od prawie 1,7 mln zł do ponad 8,5 mln zł. W tym przypadku Dolnośląska Służba Dróg i Kolei planuje przeznaczyć ok 3,99 mln zł.