Krótszy czas przejazdu, poprawa komfortu podróży, dostosowanie usług transportowych dla osób niepełnosprawnych i zwiększenie mobilności mieszkańców Dolnego Śląska. Podatnicy z regionu płacą za jeden pociagokilometr najmniej w kraju ze wszystkich spółek przewozowych w Polsce. Od połowy lutego br. z ulgowych przejazdów mogą korzystać byli działacze opozycji antykomunistycznej i osoby represjonowane z powodów politycznych w czasach PRL. Natomiast od grudnia 2018 r. uruchomione zostaną weekendowe połączenia do Pragi z jedną przesiadką w Ústí, ale na jednym bilecie. Podróż z Wrocławia do stolicy Czech potrwa w 4 godziny. Te i wiele innych dobrych informacji pojawiło się podczas Tweetupa zorganizowanego przez Koleje Dolnośląskie dwa dni temu.
Wspomniane cele rozwoju sieci uda się osiągnąć Kolejom Dolnośląskim dzięki zakupowi nowego taboru. Regionalny przewoźnik otrzymał dofinansowanie z Funduszy Europejskich w wysokości ponad 85 mln zł. Dzięki temu w najbliższym czasie na dolnośląskie tory wyjedzie 11 nowych pociągów. – Inwestycja w nowe pociągi to wielka szansa dla Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej. Mam nadzieję, że nowoczesny, komfortowy tabor jeszcze bardziej zachęci Dolnoślązaków dojeżdżających codziennie do pracy do zmiany środka transportu z samochodu na kolej – mówi Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego. W ramach programu tabor spółki powiększy się o 5 czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych i 6 trójczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych. Łącznie nowe pojazdy pomieszczą ponad 4 tysiące pasażerów. Składy spalinowe będą osiągać prędkość maksymalną nie niższą niż 130 km/h, natomiast elektryczne rozpędzą się nawet do 160 km/h.
– Nowe pociągi zostaną zakupione głównie z myślą o obsłudze pasażerów we Wrocławskim Obszarze Funkcjonalnym. Będą to najnowocześniejsze składy dostępne na polskim rynku kolejowym. Dzięki temu dofinansowaniu promowana przez nas idea Kolei Aglomeracyjnej nabiera coraz bardziej wyraźnych kształtów – podkreśla Jerzy Michalak, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego. Tabor kupiony dzięki unijnemu dofinansowaniu będzie wyposażony między innymi w klimatyzację, urządzenia zapewniające bezpieczeństwo podróżnych – takie jak: monitoring, przyciski alarmowe, system audiowizualny czy automatyczne defibrylatory AED. Pod ergonomicznymi fotelami znajdą się gniazdka elektryczne i porty USB, a pasażerowie będą mogli korzystać z pokładowego Wi-Fi, miejsc przewozu rowerów, biletomatów czy zamkniętego obiegu sanitarnego.
– Zgodnie z informacjami zawartymi we wniosku, zarówno spalinowe, jak i elektryczne zespoły trakcyjne będą obsługiwać trasy takie jak: Trzebnica – Wrocław – Sobótka – Świdnica oraz Wrocław Główny – Wrocław Wojnów – Jelcz Laskowice. To obecnie jedne najważniejszych tras w ramach aglomeracji wrocławskiej. Przyznanie dofinansowania cieszy szczególnie zwłaszcza, że była to ostatnia taka możliwość w tej perspektywie budżetowej, a napisanie i złożenie Projektu, to samodzielna praca zespołu Kolei Dolnośląskich – zaznacza Piotr Rachwalski, Prezes Zarządu Kolei Dolnośląskich. Wniosek o dofinansowanie opracowany przez Koleje Dolnośląskie został bardzo wysoko oceniony przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych i został sklasyfikowany na 2 miejscu w Polsce razem z trójmiejskim PKP SKM. Pierwsze nowe pociągi pojawią się na dolnośląskich torach w trzecim kwartale 2019 r., ostatnie zostaną przekazane regionalnemu przewoźnikowi do końca 2021 r.
Od 12 lutego 2018 r. działacze opozycji antykomunistycznej i osoby represjonowane z powodów politycznych mogą korzystać z 50% ulgi w pociągach Kolei Dolnośląskich.
– Wprowadzenie nowej taryfy przez regionalnego przewoźnika to inicjatywa Zarządu Województwa Dolnośląskiego. Docenienie działań członków opozycji antykomunistycznej i osób represjonowanych politycznie było dla nas sprawą oczywistą. To oni przyczynili się do tego, że żyjemy dziś w wolnym kraju i cieszę się, że choć w taki sposób możemy im za to podziękować – zaznacza Jerzy Michalak z zarządu Województwa Dolnośląskiego. Ulga obowiązuje we wszystkich pociągach Kolei Dolnośląskich (z wyłączeniem połączeń specjalnych i Pociągu do Kultury Wrocław – Berlin – Wrocław). Ulgą będą objęte bilety jednorazowe na przejazd w jedną stronę. Warunkiem skorzystania z oferty jest posiadanie legitymacji działacza opozycji antykomunistycznej i osoby represjonowanej z powodów politycznych. Bilety będzie można kupić w kasach biletowych, Biurach Obsługi Klienta Kolei Dolnośląskich, u obsługi pociągu, a także online na platformie KOLEO.
Dodajmy, że działaczem opozycji antykomunistycznej jest osoba, która w okresie od dnia 1 stycznia 1956 r. do dnia 4 czerwca 1989 r., łącznie przez co najmniej 12 miesięcy prowadziła, w ramach struktur zorganizowanych lub we współpracy z nimi, zagrożoną odpowiedzialnością karną, działalność na rzecz odzyskania przez Polskę niepodległości i suwerenności lub respektowania politycznych praw człowieka w Polsce.