Zaczęło się dzisiaj drążenie tunelu kolejowego w okolicy Trzcińska. Maszyna „TEM” zapewni sprawne prowadzenie prac przy bezpiecznych przejazdach pociągów. Przebudowa XIX-wiecznego obiektu inżynieryjnego poprawić ma bezpieczeństwo i jakość podróży między Wrocławiem a Jelenią Górą.
Obecnie, po zabezpieczeniu obiektu i przygotowaniu toru do sprawnych przejazdów pociągów w głównej fazie inwestycji wykorzystywana jest już nowoczesna maszyna „TEM”. Cała machina waży 120 ton, mierzy ok. 22 m i porusza się z prędkością 1m/min. Technologia „tunel w tunelu” polega na skuwaniu materiału skalnego i tym samym poszerzenie tunelu do wymaganych wymiarów oraz „natryskiwanie” betonu na ściany. Obudowa urządzenia tworzy przestrzeń umożliwiającą bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego bez dodatkowych osłon toru, co minimalizuje uciążliwe dla pasażerów zmiany w komunikacji w czasie realizowanych prac.
Przebudowa obejmuje gruntowne odnowienie i wzmocnienie ok. 300 m tunelu na trasie między Wrocławiem a Jelenią Górą. Obiekt zostanie poszerzony z obecnych ok. 8,3 m do ponad 11 m. Możliwe będą równoczesne przejazdy pociągów po obu torach, co obecnie nie jest możliwe ze względu na obowiązujące przepisy. Rozebrana będzie kamienna obudowa obiektu, którą zastąpi mocniejsza żelbetowa konstrukcja. Wyremontowane zostaną ściany oporowe wraz z odwodnieniem. Sprawny ruch kolejowy na lata zapewnią nowe tory i sieć trakcyjna. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dążą do zwiększenia potencjału przewozów kolei na Dolnym Śląsk. Inwestycja w pobliżu miejscowości Trzcińsko jest warta 85 mln zł, które wyasygnowano z budżetu państwa. Zakończenie sygnalizowanej w naszym portalu inwestycji planowane jest w 2024 r.
Inwestycja w tunelu w okolicy Trzcińska znacząco zwiększy możliwości połączeń kolejowych na trasie Wrocław – Jelenia Góra. Środki budżetowe przeznaczone na przebudowę XIX w. obiektu pozwolą na lepsze wykorzystanie kolei, najbardziej ekologicznego środka transportu. To istotne zarówno w ruchu pasażerskim, jak i w przewozach towarów po torach, m.in. ładunków z dolnośląskich kopalni kamienia – informuje sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły na przebudowę tunelu blisko 85 mln zł (netto) ze środków budżetowych. Wcześniej przygotowano dokumentacje projektową za 1,3 mln zł. Rewitalizacja tunelu liniowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą jest częścią w ramach szerszego projektu. Kolejne prace modernizacyjne na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach” linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec przewidywane jest obecnie w I kw. 2024 r. Zakres inwestycji został uzgodniony z przewoźnikami i ujęty w rozkładzie jazdy. Po zakończeniu głównej fazy prac – poszerzania tunelu – konieczne będą planowane na kilka tygodni zmiany w organizacji ruchu dla zabudowy nowych torów. Obowiązywać będzie zastępcza komunikacja autobusowa, a informacje dla podróżnych będą dostępne z wyprzedzeniem na peronach i na Portalu Pasażera.
Poszerzony i wzmocniony tunel w okolicy Trzcińska, na ważnej trasie na Dolnym Śląsku, umożliwi lepszą organizację ruchu kolejowego. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnej technologii inwestycja nie wpłynie istotnie na zmiany w komunikacji: zapewniona będzie dobra jakość prac, przy możliwie maksymalnym utrzymaniu przejezdności linii w czasie robót – uważa członek zarządu, dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Arnold Bresch.
- Tunel Trzciński to ok. 300 m obiekt z połowy XIX wieku.Znajduje się pod wzniesieniem na terenie Wzgórz Dziwiszowskich, kilkanaście kilometrów od Jeleniej Góry, na odcinku Janowice Wielkie – Wojanów (linia kolejowa Wrocław Świebodzki – Zgorzelec, nr 274). Jest wykorzystywany w ruchu pasażerskim i towarowym, m.in. do obsługi kopalni odkrywkowych.
- Pracującej maszynie nadano imię „Katarzyna”, w nawiązaniu do patronki kolejarzy św. Katarzyny Aleksandryjskiej, zgodnie z tradycją nadawania maszynom drążącym tunele imion żeńskich.
Foto: plk-sa.pl